Marlboroman skrev:
Har för mig det är max 0,5mm man få plana toppen, behövs det mer än så ska den kasseras.
Kom ihåg fel, Det är max 0,25mm man får plana.
realwatt skrev:
Den har chip, sportluftfilter, extractor, bortagen strypklack i spjällhuset och lite till redan. Men kommer jag märka skillnad om jag planar toppen 0,3mm?
Vad är det som hindrar är det ventilerna som slår i kolvarna och om det är det finns det inte kolvar med urtag för ventilerna?
Jag ska svetsa nytt plenum snart. Men hur mycket vinner jag på tror ni om jag lämnar in den till en trimfirma som portar den än om jag portar den väldigt lätt själv ( snyggar till i kanalerna, tar bort gjutskägg m.m.)?
Max planing är 0,25mm vilket inte lär märkas direkt. Visst kommer den bli lite piggare, men tveksam om man ens kan känna det. Det finns uttag i kolvarna för ventilerna. Vad gäller portad topp så är det et jobb som lär göras väldigt specifikt om du ska tjäna någonting alls på det. Och om flödet ökar så lär bränsle / tändning ändras för att kunna ta ut mer effekt. Portningen möjliggör mer effekt, men behöver inte per automatik ge mer effekt.In finsn det inte så mycket att göra förutom att snygga till lite, men på avgassidan så finns det en hel del man kan ta, om den tänkta effekten tillåter det.
clonec skrev:
hejsan, har oxå en fråga angående ämnet:
jag ska plocka av min topp på min 850 glt - 93 imorgon, plana den 0,2 mm. ska jag passa på att byta ut kamaxlarna på denna oxå??
och kanske göra nåt mer för lite extra effekt??
vilka kamaxlar kan jag använda??
Det enda som finns som alternativ då är ju antingen omslipade eller att låta slipa riktiga kammar. För nå färdiga kammar att köpa lär det va dåligt med. Och du kan inte plocka från någon annan modell heller då du redan har dem vassaste originalkammarna