Plana topplock & lätta svänghjulet på volvo 850

volvo854t5
5 september 2009 · 59 Inlägg

Hejsan!

Jag har en 850 glt och har nu funderat på att plana toppen på den. Jag menar inte planing för att få den helt rak toppen utan en liten grövre planing för att öka komprisionen. Vet någon ungefär hur mycket man kan ta?

Sen tänker jag lätta svänghjulet också och har bara en snabb koppling om en NY orginal koppling funkr till sammans med ett planat svänghjul?

Jag vill inte ha några kommentarer nu om at man ska skaffa turbo eller att det inte är lönt eller att det bara är dyrt. Det är jag som ska betala så kostnaden står jag för själv och det kan jag själv kolla upp vad det kostar och ta beslut från det, jag ska trimma denna bilen och ingen turbo bil.

Väldigt tacksam för svar!

evo_krolle BMR
5 september 2009 · 1 513 Inlägg

toppen kan man nog inte ta så mycket på men en en hyffsad planing å portning gör ju lite nytta å svänghjulet gör ju inget direkt på effekten mer än att den svara snabbare..

JoeyJ
5 september 2009 · 502 Inlägg

Ett ordentligt extraktorgrenrör skadar ju inte heller, och så en mappning för att få ut nått av alla modifikationer såklart

Marlboroman
6 september 2009 · 8 234 Inlägg

Har för mig det är max 0,5mm man få plana toppen, behövs det mer än så ska den kasseras.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
AmaXon Dit solen aldrig når
6 september 2009 · 163 Inlägg

Hade även funderingar runt detta på min 850 GLT då även turbo inte var nått aktuellt för mig och jag kom egentligen fram till att GLTen inte är värd att lägga ned sin tid och pengar på menmen det är ju faktiskt en personliga fråga, Men för att göra en liten snabblista på vad du kan göra.

Byt kammar (största effekten tror jag du får på det)
2,5" avgasystem som du kompletterar med en ett extraktorgrenrör och en racekat
Sportluftsfilter
Få den ommappad

Vi pratar alltså iaf om 5-10K och du kanske får 210hk eller nått? Och andra sidan lägger du inte ner så farligt mkt tid på det

Audi A4 1.8T "Tyskan" (2002)
Etingelholm
6 september 2009 · 979 Inlägg

plana toppen så så mkt de går, men lämna gärna lite ifall du skulle behöva riktplana den nångång. Porta kan du göra själv, räcker med fin portning. Asså du polerar kanalerna. Avgas & filter. Svänghjulet ger som sagt ingen effekt, men bilen svarar mkt bättre på gasen. Den blir mera varvvillig. Kammaxlar är nog svårt att hitta till GLT maskinen, annars går det att höra med ENEM för dom slipar om org kamaxlarna åt dig. Mvh

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
bear_volvo
7 september 2009 · 283 Inlägg

tycker inte du ska lätta svänghjulet om du inte ska kör på bana eller liknande, kommer inte orka nåt när du ska köra iväg utan att du måste ha 3000 varv.

volvo854t5
9 september 2009 · 59 Inlägg

Den har chip, sportluftfilter, extractor, bortagen strypklack i spjällhuset och lite till redan. Men kommer jag märka skillnad om jag planar toppen 0,3mm?
Vad är det som hindrar är det ventilerna som slår i kolvarna och om det är det finns det inte kolvar med urtag för ventilerna?

Jag ska svetsa nytt plenum snart. Men hur mycket vinner jag på tror ni om jag lämnar in den till en trimfirma som portar den än om jag portar den väldigt lätt själv ( snyggar till i kanalerna, tar bort gjutskägg m.m.)?

clonec
2 oktober 2009 · 109 Inlägg

hejsan, har oxå en fråga angående ämnet:

jag ska plocka av min topp på min 850 glt - 93 imorgon, plana den 0,2 mm.  ska jag passa på att byta ut kamaxlarna på denna oxå?? 

och kanske göra nåt mer för lite extra effekt??

vilka kamaxlar kan jag använda??

Volvo 850 GLT 20v "renoveringsobjekt" (1993)
Marlboroman
2 oktober 2009 · 8 234 Inlägg

Marlboroman skrev:
Har för mig det är max 0,5mm man få plana toppen, behövs det mer än så ska den kasseras.

Kom ihåg fel, Det är max 0,25mm man får plana.

realwatt skrev:
Den har chip, sportluftfilter, extractor, bortagen strypklack i spjällhuset och lite till redan. Men kommer jag märka skillnad om jag planar toppen 0,3mm?
Vad är det som hindrar är det ventilerna som slår i kolvarna och om det är det finns det inte kolvar med urtag för ventilerna?

Jag ska svetsa nytt plenum snart. Men hur mycket vinner jag på tror ni om jag lämnar in den till en trimfirma som portar den än om jag portar den väldigt lätt själv ( snyggar till i kanalerna, tar bort gjutskägg m.m.)?

Max planing är 0,25mm vilket inte lär märkas direkt. Visst kommer den bli lite piggare, men tveksam om man ens kan känna det. Det finns uttag i kolvarna för ventilerna. Vad gäller portad topp så är det et jobb som lär göras väldigt specifikt om du ska tjäna någonting alls på det. Och om flödet ökar så lär bränsle / tändning ändras för att kunna ta ut mer effekt. Portningen möjliggör mer effekt, men behöver inte per automatik ge mer effekt.In finsn det inte så mycket att göra förutom att snygga till lite, men på avgassidan så finns det en hel del man kan ta, om den tänkta effekten tillåter det.

clonec skrev:
hejsan, har oxå en fråga angående ämnet:

jag ska plocka av min topp på min 850 glt - 93 imorgon, plana den 0,2 mm.  ska jag passa på att byta ut kamaxlarna på denna oxå?? 

och kanske göra nåt mer för lite extra effekt??

vilka kamaxlar kan jag använda??

Det enda som finns som alternativ då är ju antingen omslipade eller att låta slipa riktiga kammar. För nå färdiga kammar att köpa lär det va dåligt med. Och du kan inte plocka från någon annan modell heller då du redan har dem vassaste originalkammarna

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
mats757
2 oktober 2009 · 915 Inlägg

Den ökade kompen ger egentligen inte direkt någon extra effekt. Det är väldigt begränsat.
På topp kanske det ger 1 hk och vid 2000rpm 3-4 hk. Med risk för att det spikar.
När man planar vrider sig kammarna också, vilket kan göra att man till och med tappar effektökningen man vill få, pga att kammtiderna inte blir vad dom är tänkta. Alltså bör justerbara drev monteras.
Däremot kan en perfekt justerad kammaxel ge några välbehövliga hk. Ju vassare kam ju viktigare är en perfekt justing.

Lättat svänghjul påverkar överhuvudtaget inte vridmoment eller effekt. Kolven gör sina slag ändå. Däremot går varvtalsförändringar lite fortare. Man får smidigare växlingar. Känsla av sportighet.
Ta bara i ytterkant av svänghjulet om du ska lätta. Tröghetsmomentet i massan är som störst i ytterpereferin.

Mats

Mats

Marlboroman
2 oktober 2009 · 8 234 Inlägg

mats757 skrev:
När man planar vrider sig kammarna också, vilket kan göra att man till och med tappar effektökningen man vill få, pga att kammtiderna inte blir vad dom är tänkta. Alltså bör justerbara drev monteras.

Det sitter justerbara drev original. Och låser man som man ska innan remmen spänns så hamnar allt rätt ändå.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
clonec
2 oktober 2009 · 109 Inlägg

tack marlboroman.

då ska jag inte byta kammar, men jag har gjort inköp på nytt avgassystem, bara 2.5" simons men det får räcka. sen har jag köpt nytt luftfilter så det kanske ger lite fina ljud iallafall big_smile

tack för snabba svar och ett bra forum

/ Mattias

Volvo 850 GLT 20v "renoveringsobjekt" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang