Inkoppling av Swoosh mätare (200sx s13) problem

Vidde
3 oktober 2009 · 47 Inlägg

Hej,

Har nyligen köpt 2 st swoosh-mätare i sm58 serien. En turbotrycksmätare och en oljetemp, jag är med på hur jag ska koppla in det mesta utom 2 kablar som ska till elen i mätarna.

Man kopplar ju in + batteri (röd) och - jord (svart) och tändningen (ACC gul). Det är jag med på men här ska man koppla in en kabel till till tändningen (orange) som jag inte fattar riktigt samt en kabel till en liten lampa (brun) som det står i bruksanvisningen??

Bild:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=775855

Kan man koppla den orangea kabeln till samma tändning eller måste den vara separat? Den brune kabeln vet jag inte alls var jag ska göra av...

Mvh

Viktor

Senast redigerat av Vidde (7 oktober 2009)

Datsun 280z "2plus2" (1975)
Janneutanb
3 oktober 2009 · 7 272 Inlägg

Den bruna gissar jag på är till en extern varningslampa.
Förstår inte heller skillnaden mellan orange och gul hmm

Vidde
3 oktober 2009 · 47 Inlägg

Brains skrev:
Den bruna gissar jag på är till en extern varningslampa.
Förstår inte heller skillnaden mellan orange och gul hmm

Ahh, det är nog till en extra lampa ja.. Tack! Om den oranga kabeln också är tändning, kanske man kan koppla dem på samma? Det borde ju inte spela någon roll isf. Men då är det konstigt att det är 2 olika kablar som ska kopplas till samma sak. Hel skumt!

Senast redigerat av Vidde (3 oktober 2009)

Datsun 280z "2plus2" (1975)
Vidde
3 oktober 2009 · 47 Inlägg

Sitter och funderar lite på att koppla in mätarna via stereon och där finns ju via iso kontakten:

Röd (tändning ACC) (Switched+)
Gul (konstant +)
Svart (jord)
Blå/vit (Ström på/av) (för slutsteg och dylikt)

Kan den sist nämnda vara det den motsvarande orangea kabeln som det förklaras i bruksanvisningen?

Senast redigerat av Vidde (3 oktober 2009)

Datsun 280z "2plus2" (1975)
allenalle snickare
3 oktober 2009 · 612 Inlägg

den oranga ska du ju koppla på kabeln som ger konstant ström,inte på sj tändningen,de står ju klart o tydligt smile alltså om oranga ska kopplas till tex grå om du har konstans ström på grå,alltså vilken kabel som helst som har konstant ström när du startar bilen,tex en direktkabel från batterit.

Senast redigerat av allenalle (3 oktober 2009)

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Vidde
3 oktober 2009 · 47 Inlägg

allenalle skrev:
den oranga ska du ju koppla på kabeln som ger konstant ström,inte på sj tändningen,de står ju klart o tydligt smile alltså om oranga ska kopplas till gul om du har konstant ström på gula.

Men den som ska till batteri+? Som jag ser är det också den gula? Ska dem in på samma?

Datsun 280z "2plus2" (1975)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 oktober 2009 · 6 170 Inlägg

Det är inte så att mätarna har olika färger ?

Dvs. att du kan välja färg på dom ??


För på många mätare så väljer man färg genom att koppla in olika kablar. På mina AutoCrap-mätare så ändrar man färg genom att antingen bara koppla in vit eller koppla in både vit och orange till tändningsplus.

Kolla om det är något liknande för dig.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Vidde
3 oktober 2009 · 47 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Det är inte så att mätarna har olika färger ?

Dvs. att du kan välja färg på dom ??


För på många mätare så väljer man färg genom att koppla in olika kablar. På mina AutoCrap-mätare så ändrar man färg genom att antingen bara koppla in vit eller koppla in både vit och orange till tändningsplus.

Kolla om det är något liknande för dig.

Nope, denna har bara en färg..

Datsun 280z "2plus2" (1975)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
3 oktober 2009 · 834 Inlägg

den orangea kabeln ska väll gå till strömbrytaren för instrumentbelysningen så du kan stänga av ljuset på mätaren också.


Eller har jag fel?

allenalle snickare
3 oktober 2009 · 612 Inlägg

ta o dra en kabel från batteriet som du kopplar in den oranga i. o koppla dom andra som du sak alltså röd med röd svart med svart. för tändingen e ju gjort så att när du vrider max stängs ju allt av o bara ström till startmotorn går ju fram,därför borde du inte koppla orange på röd för då stängs ju strömmen av varje gång du startar bilen o enligt kopplingsschemat så ska orange ha konstant ström,vet inte varför men de e ju de de står i papperna.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Vidde
3 oktober 2009 · 47 Inlägg

allenalle skrev:
ta o dra en kabel från batteriet som du kopplar in den oranga i. o koppla dom andra som du sak alltså röd med röd svart med svart. för tändingen e ju gjort så att när du vrider max stängs ju allt av o bara ström till startmotorn går ju fram,därför borde du inte koppla orange på röd för då stängs ju strömmen av varje gång du startar bilen o enligt kopplingsschemat så ska orange ha konstant ström,vet inte varför men de e ju de de står i papperna.

Är det så dem menar? Jag förstod det som att det var konstant ström via tändningen men som stängs av när man stänger av motorn och sätts igång när man vrider om nyckeln för starta motorn. Men jag prövar att göra så helt enkelt..

Datsun 280z "2plus2" (1975)
Vidde
7 oktober 2009 · 47 Inlägg

Har nu kopplat in allt och fått det till att fungera, MEN nålen till turbotrycksmätaren rör sig oroligt på tomgång för att bli värre på max laddtryck. Har använt det T-korset som följde med och har kopplat in det på vaccum-slangen till bränsletrycksregulatorn för att det stod så i bruksanvisningen. Var har ni kopplat in era?

Är det någon annan som har upplevt dessa problem?

Datsun 280z "2plus2" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang