lufthål till baslåda, spelar storlek roll?

Marqz85
30 maj 2005 · 10 Inlägg

Spelar d nån roll hur stort hålet e när man ska lufta högtalaren? har köpt mig en 12" rockford punch och bygger en låda till den nu, vet bara inte hur stort hål ja ska göra.

AreeZ Golf mk3 LOUD
30 maj 2005 · 515 Inlägg

Hål och hål.   Det du skall ha om du inte bygger en sluten låda är en basport.
Typ 3" kanske. Längden vet jag inte.

Varför inte bygga en sluten låda ?  Min gamla RF Punch bas fungerade klockrent i en sluten låda.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Marqz85
30 maj 2005 · 10 Inlägg

AreeZ skrev:
Hål och hål.   Det du skall ha om du inte bygger en sluten låda är en basport.
Typ 3" kanske. Längden vet jag inte.

Varför inte bygga en sluten låda ?  Min gamla RF Punch bas fungerade klockrent i en sluten låda.

mm d blir nog en sluten låda nu.. har snackat lite me annat folk me, en sluten va rekomenderad. så då har ja fått d från två håll.. vilket gör att ja överväger en sådan låda. tackar för snabbt svar

AreeZ Golf mk3 LOUD
30 maj 2005 · 515 Inlägg

Så lite så smile
Alltid kul att kunna hjälpa till lite.

Ha ett trevligt byggande !

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
CoSmoZ 2lateuloose
30 maj 2005 · 543 Inlägg

du får överlag bättre ljud i en portad.. men du kan oftast spela högre med en Sluten utan att det pajar!:. om du har effekt dvs

Fråga BRL om låd typ, för dom säljer RF

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
AreeZ Golf mk3 LOUD
30 maj 2005 · 515 Inlägg

Bättre ljud i en portad ?
Du kanske får högra bas men verkligen inte bättre.

Men det var iaf BDaudio på Zatzy som föreslog en sluten låda.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Theo
30 maj 2005 · 859 Inlägg

CoSmoZ skrev:
du får överlag bättre ljud i en portad.. men du kan oftast spela högre med en Sluten utan att det pajar!:. om du har effekt dvs

Fråga BRL om låd typ, för dom säljer RF

Det är som sagt lite fel. Generellt spelar en portad låda högre och en sluten "bättre". Men det finns naturligtvis undantag.

/Theo

TT-Avant
30 maj 2005 · 6 851 Inlägg

Jag kan inte mera än att hålla med ovanstående. Det är så att den slutna blir snabbare och spelar renare. en portad låda spelar högre men den blir ofta lite mera släpig och hänger inte med i musiken lika bra..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Sharky
30 maj 2005 · 10 287 Inlägg

En korrekt andra ordningens portad bas med element avsett för detta går att få lika bra som en sluten.
Kom ihåg att det är egenskaper i filter  som i mycket kan bestämma transientegenskaper.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
CoSmoZ 2lateuloose
30 maj 2005 · 543 Inlägg

en portat är mycket svårare att bygga ... & när man lyckas låter dom enligt mej bättre...

Jag kör privat mest med slutna lådor men det beror mest på effekten jag lägger på basen,  som är nästan alltid mer än vad högtalarna ska tåla.. & i en sluten är det svårare att spela sönder dom!..

fast det klart på tävlingsbilen körde vi med DD & mega fet port! fast dom högtalarna utklassar allt annat! & klarar portar stora som hus 

det gäller att våga testa & orka.. för att får ett bra ljud! hur många bygger en låda & slänger in den i bilen & är nöjd??.. ganska många!
men det är inte så konstigt för att bygga lådor e såå jäkla tråkigt!..

Marqz85:  Kör slutet & anpassa stl. lådan efter din musiksmak! enkelt & bra

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Marqz85
31 maj 2005 · 10 Inlägg

Jag är ute efter djupa register... basen måste inte höras, så länge den känns. blir klar me lådan i morron me lite tur.. blir å ta sig upp tidigt. Var inne på BRL idag och dom tipsade om en sluten 24, lr om d va 27liters låda, så d e va ja bygger. men man lär sig alltid nått nytt, många kul svar me mumsig info i har kommit iaf, tackar ja gott för.

AreeZ Golf mk3 LOUD
31 maj 2005 · 515 Inlägg

Tänk på att elementet tar upp endel av lådan bara.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Marqz85
2 juni 2005 · 10 Inlägg

Nu e ja klar me lådan iaf... blev inte alls nöjd me den.. ska bygga en ny när ja får tid över. en sluten på 24liter, ger rätt ok ljud nu när ja tätat alla glipor me spackel... men den ser ut som skam! sen lyckades ja sätta borren i membranupphägningen :'( ett litet hål som ja hoppas inte gör så stor skillnad på ljudet.. jaja tackar för hjälpen, nästsa låda blir nog, förhoppningsvis, bättre.

CoSmoZ 2lateuloose
6 juni 2005 · 543 Inlägg

tätat alla glipor med spackel??? om man har problem att kapa rakt så kan man lämna en ritning till en brädgård så kapar dom bitarna efter den & har man räknat ut allt rätt så blir lådan kanon..

Använd MDF med fördel & förborra ALLA hålen.. några säger att man ska måla insidan med plast färg för att den ska bli så tät som möjligt & kör latex i skarvarna.. klä sedan den med nån sjysst matta gjord för lådor så skarru se att du blir nöjd

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Fredde 855 t5
19 juni 2005 · 63 Inlägg

jag har en mtx 5500 i min 855:a   å det spelar fan så bättre än en portad låda...men som sagt en portad låda ska ju vara så exakt byggd ..medan en sluten e ju inte lika noga på litern !!  jag har 43.29 liter +bas   den har riktigt bra värkningsgrad !!!

TT-Avant
19 juni 2005 · 6 851 Inlägg

CoSmoZ skrev:
tätat alla glipor med spackel??? om man har problem att kapa rakt så kan man lämna en ritning till en brädgård så kapar dom bitarna efter den & har man räknat ut allt rätt så blir lådan kanon..

Använd MDF med fördel & förborra ALLA hålen.. några säger att man ska måla insidan med plast färg för att den ska bli så tät som möjligt & kör latex i skarvarna.. klä sedan den med nån sjysst matta gjord för lådor så skarru se att du blir nöjd

Ja det är inget fel att täta med spackel om det är lite små glipor, det blir betydligt hårdare än med den latexfärgen du vill ha i lådan. har man kört rakt så funkar det med vanligt trälim i alla kanter.
kör du med spån så kan det vara fördel att kanske måla insidan, men MDF, nja behöver man ju ej, då den är så pass tät i sig..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
CoSmoZ 2lateuloose
19 juni 2005 · 543 Inlägg

Tiaz skrev:
Ja det är inget fel att täta med spackel om det är lite små glipor, det blir betydligt hårdare än med den latexfärgen du vill ha i lådan. har man kört rakt så funkar det med vanligt trälim i alla kanter.
kör du med spån så kan det vara fördel att kanske måla insidan, men MDF, nja behöver man ju ej, då den är så pass tät i sig..

Skrev inget om att det var något fel att använda spackel.. & skrev absolut inte att man kunde använda latexfog för att täcka småglipor! utan det var bara till skarvarna på en redan bra byggd låda utan glipor

Sen om man behöver måla MDF el. inte är upp till var & en.. visst den är tätare en spån men varför chansa? fast det är lite överkurs för dom som tänker tävla i dB med sin låda

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
proteb
21 juli 2005 · 9 Inlägg

haha jag satte också borren o ett av mina element dom var kassa end avar att kasta elementet gick inte spela med om det är hål i elementet spelar de ju ingen roll om lådan är sluten för det blir den inte längre tongue ditt element kanske är bättre än mitt var tongue

lycka till

m.v.h

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang