Vad finns det för olika sprut/motorstyrningar?

JoeyJ
16 september 2009 · 502 Inlägg

nu sa ju inte jag nånting om att bara mappa på gatan om man ska göra det själv, jag skulle också rekommendera rullar som går att bromsa vid specifika varvtal och moment, kan ju spara in lite pengar om man mappar själv och personalen bara sköter bänken. Dock tycker jag att det går att få till det bra på gatan också, men som du säger beror det på effekt och hur nära motorn gräns man ligger.

1: kallstart känns ju faktiskt inte livsviktigt att få till 100% första gången, det tar lite tid att få det bra men loggar man så kan man ändra lite varje gång tills man ligger bra till, det jag har pillat mest med är hur mycket acceleration enrichment så öka när motorn är kall, det tar lite tid men med loggar kommer man väldigt långt.

2: som sagt är ju ordentliga rullar/rotortest att föredra, har man inte galet med effekt går det bra att trycka på bromsen och gasen samtidigt när man ligger på gatan för att hålla konstant varv en längre tid vid max effekt, det är iaf inga problem för mig med 500hk om jag kör på 3:an, dock är det ju inte så smart att göra det på gatan men det hör inte till diskussionen.

med bredbandslambda och avgastemp kommer man långt och det är vad de flesta "nöjer" sig med när de mappar

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
16 september 2009 · 355 Inlägg

det bästa du kan göra är att försöka se på lång sikt vad du har för planer på bilen.
om du vet med dig att du vill ha kvar bilen ett bra tag och fortsätta bygga på den hela tiden så är det ingen mening med att fiffla med orginalsprutet för tillslut åker du på att handla ett eftermarknads likt förbannat.

LH2.4 funkar rätt bra om man bara bygger på rätt sätt. en polare fick bra fjung i din 945 med LH2.4.. MEN, om man vet med sig att man inte kommer stanna och behålla setupen så är det ju ingen mening med att hålla på och fiffla med det. för varje gång man ändrar något så måste man "mappa" igen. med ett eftermarknadssprut kan man göra finjusteringar själv och därmed spara massa pengar, men då vill det ju till att man vet vad man gör också. så det är ju både + och - med det.

om du ska ha ett billigt sprut så skulle jag satsa på ett megasquirt. det är många som påstår att det bara är skit att åka med MS, men det finns många som åker hur stadigt som hällst med ms utan några problem alls. dock vet jag att det finns buggar i någon av versionerna, men jag vet inte vad och villa. mend et borde finnas folk här som vet mer om det..
Annars kan man få tag på VEMS "bolt-on kit" till B230 med box, kablar, givare mm för under 8000:-

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Pianoman Dekadent barpianist
22 september 2009 · 71 Inlägg

Ska du ha VEMS är det närmre att åka ner till Jesper i Göteborg och få hjälp än norrland.
Mechanix racing

Senast redigerat av Pianoman (22 september 2009)

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby
Chevrolet Camaro "Camaro Gul" (1968)
Sderberg
25 september 2009 · 46 Inlägg

Tack för alla svar! Ska forska vidare i frågan, ligger jävligt nära ett vems sprut till nästa säsong! smile

Honda Crx Del Sol turbo "Edelbrock Turbo kit" (1994)
Volvo 940 Turbo "Classic-Evolve" (1998)
MariaGT
12 oktober 2009 · 31 Inlägg

Som sagt så är jag arbetslös för tillfället så det är därför jag vill ha ett fungerande sprut till en billig peng.
Så allt jag frågar är vad är det billigaste, fungerar, bra funktioner etc.

Driftsäkerhet och dålig ekonomi brukar inte rimma. För att få en driftsäker motor bör du skaffa ett styrsystem som klarar av att styra motorn på ett driftsäkert sätt. De kostar lite mer pengar. Du bör också vända dig itll en mappare som är erkänt duktig. Att mappa själv är ett väldigt säkert sätt att skapa sig en oönskad ekonomisk sits.

Dessutom behöver man verktyg för typ 10-15k så om du inte har 10 bilar som du kan offra så är det ekonomiskt väldigt svårt.

Billiga styrsystem brukar vara s.k piggybackssystem. Med dem har du en begränsad möjlighet att styra motorn som du själv vill, de brukar också ha begränsade utgångar till finesser som IC spray, traction controll, launch, respons, flatshifter, shiftlight osv.

Nästan alla styrsystem på marknaden, som är lite billigare har också problemet som ni tidigare har tagit upp i tråden, nämligen att de har få inställningsmöjligheter. De har tex 6x8 rutor, där du ska ställa in bränsle, tändning och dylikt. De har ofta problem med att ställa in tomgångsmotor, spridare etc och har svårt för att själva anpassa sig till små förändringar.

Vi sysslar med Autronic som tillhör ett av de dyrare systemen, men som levererar mest. Den har obegränsat med "rutor" som man kan ställa in parametrar på. Den har en funktion som känner av hur soppablandningen var när du stängde av bilen för att duscha med precis så mkt bränsle som behövs vid start, vilket gör att starter med e85 på vintertid inte längre är några problem. Den kan även jämna till tändning och bränslekurvan så att de parametrarna följer varandra så att bilen inte går lean eller fett mer än nån millisekund hur du än brukar bilen. Listan på vad ett Autronic SM4 kan göra är oändlig, med över 1000 funktioner så kan du göra vad du än hittar på!

Många styrsystem skapar svårstartade bilar då de dränker spridarna vid start. De kan inte anpassa sig vilket oftast orsakar motorras när de blir kallare då sprutet helt enkelt inte fattar att de behövs mer bränsle. Man brukar dessutom få en bil som upplevs väldigt ryckig att köra. Det är de vanligaste negativa upplevelserna man drabbas av.

Mitt tips till dig är att inte leka leken om du inte kan leken tåla. Nu är inte volvomotorer speciellt dyra om man jämför med andra bilars motorer, men för dig som är arbetslös kan jag tänka mig att de är en utgift större än vad budgeten medger.

Lycka till!

Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!
Mobil: 0763-498601
Mail: maria@wroom.org
Msn: maria_miranda@spray.se
Sderberg
13 oktober 2009 · 46 Inlägg

Jo, absolut jag vet mycket väl vad jag ger mig in på. Därför gör jag inget förhastat, jag forskar ständigt runt omkring detta ämne och rådfrågar dagligen folk som jag vet sysslar med olika sprut och vad dom tycker etc.

Som du säger så får jag en "ny" Volvo motor med allt som behövs för 5000 spänn vilket är ett överkomligt pris. Och just nu har jag ett nytt jobb så nu har jag lite pengar och röra mig på igen.. känns så j*vla skönt inte bara när det gäller bilbygget utan allt i livet.

Så nu väntar i alla fall uppdatering på bilen, Så jag ska klura lite till i vad jag väljer och jag hör vad du säger att Autronic är det bästa. Men jag känner även folk som kör med billigare varianter och det fungerar så pass bra att jag inte tror att jag behöver det här "sjukt" dyra sprutet.

Mvh // Daniel

Honda Crx Del Sol turbo "Edelbrock Turbo kit" (1994)
Volvo 940 Turbo "Classic-Evolve" (1998)
JoeyJ
13 oktober 2009 · 502 Inlägg

köp ett vems, finns mycket kunnigt folk i Sverige som kan hjälpa dig med installation, mappning osv

nu vet jag inte vilket "billigt" system Maria jämför med men ett Vems som är bland det billigaste har då ingen brist på inställningsmöjligheter. Ja det finns "bara" 16x14 "rutor" men det räcker bevisligen både till många 1000hk monster och en himla massa gatbilar som kör med det.

Sen är det inga problem med kallstarter heller då man har tabeller där man justerar den extra bränslemängd som behövs beroende på temperatur.

Tycker du maria ska testa ett Vems först innan du smutskastar alla billiga sprut.
Klart ett Autronic är mer avancerat och användarvänligt, sen hur prisvärt det är för en måttligt trimmad gatbil är ju en annan sak.

Attenator
13 oktober 2009 · 404 Inlägg

JoeyJ skrev:
köp ett vems, finns mycket kunnigt folk i Sverige som kan hjälpa dig med installation, mappning osv

nu vet jag inte vilket "billigt" system Maria jämför med men ett Vems som är bland det billigaste har då ingen brist på inställningsmöjligheter. Ja det finns "bara" 16x14 "rutor" men det räcker bevisligen både till många 1000hk monster och en himla massa gatbilar som kör med det.

Sen är det inga problem med kallstarter heller då man har tabeller där man justerar den extra bränslemängd som behövs beroende på temperatur.

Tycker du maria ska testa ett Vems först innan du smutskastar alla billiga sprut.
Klart ett Autronic är mer avancerat och användarvänligt, sen hur prisvärt det är för en måttligt trimmad gatbil är ju en annan sak.

Precis, VEMS fungerar riktigt bra om rätt personer hjälper en med installation och mappning och det klarar allt jag kan tänka mig du kommer behöva plus att det gör det till en bråkdel av vad ett Autronic kostar. De stora problemen med de billiga systemen som jag har märkt är installationen. När man väl har fått allt att lira och mappat korrekt fungerar de klockrent.

Sen finns det väl ingenting som säger att ett Autronic är "plug-n-play", du behöver fortfarande kunnig personal för installation och mappning om du inte har arbetat med motorstyrning tidigare.

BMW 2002 (1972)
mats757
13 oktober 2009 · 915 Inlägg

JoeyJ skrev:
nu vet jag inte vilket "billigt" system Maria jämför med men ett Vems som är bland det billigaste har då ingen brist på inställningsmöjligheter. Ja det finns "bara" 16x14 "rutor" men det räcker bevisligen både till många 1000hk monster och en himla massa gatbilar som kör med det.

En allmän fråga om Antalet Staplar/Rutor, eller vad man kallar det.

I det här fallet 16x 14 rutor. Har sett exempel på 6x8 tror jag det var.
Hur viktigt är det egentligen?
6x8 låter förvisso väldigt lite. Men borde vara full i klass med en bra förgasare.
Hur det än är så Interpolerar väl programet staplarna. Alltså hamnar mellan två staplar så tar den ett värde som är i propotion till hur nära den är respektive stapel.
Alltså Har man en linjär ökning av bränslemängden från Min till Max varvtal så behövs det bara 2 staplar. Det är bara när man vill ändra kurvans riktning man behöver en stapel.

Jag kan förstå finessen med ett välutvecklat system. En rallybyggare som har markerat in i kalendern vilken vecka mappningen ska göras. Då ska det bara funka! Det är lätt värt några tusenlappar extra.
Men hur mycket BÄTTRE är det med High End vs Low End......???

Mats

Sharky
13 oktober 2009 · 10 287 Inlägg

Beror lite på hur "vild" motor man bygger. Skall man som mappare klara av i princip vilken som helst motor folk kommer med så bör man ha möjlighet att plocka var 250 rpm. Var 500rpm funkar i dom flesta fall men vart 1000 varv är helt meningslöst dåligt.

Samma resonemang gäller åt "andra hållet" dvs som funktion av TPS eller MAP. Ju vildare motor desto bättre granularitet vill man ha. Var 5% på TPS eller varje 0.1 bar på TPS om man skall klara "allt".

Så säg 20x20 eller 40x40 på ett riktigt halvmiljonkronorssprut.

På vissa/många sprut kan man välja interpolation eller inte. (och att kunna stänga av är en av dom saker jag tittar på när jag bedömer om ett sprut är riktigt bra eller inte)

Kan någon gissa varför man vill kunna stänga av interpolationen? (jag tror inte Torpis får svara).

/Göran





mats757 skrev:
I det här fallet 16x 14 rutor. Har sett exempel på 6x8 tror jag det var.
Hur viktigt är det egentligen?
6x8 låter förvisso väldigt lite.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
JoeyJ
14 oktober 2009 · 502 Inlägg

Sharky skrev:
På vissa/många sprut kan man välja interpolation eller inte. (och att kunna stänga av är en av dom saker jag tittar på när jag bedömer om ett sprut är riktigt bra eller inte)

Kan någon gissa varför man vill kunna stänga av interpolationen? (jag tror inte Torpis får svara).

/Göran

det får du gärna förklara, jag kommer då inte på nån bra gissning

Sharky
14 oktober 2009 · 10 287 Inlägg

När du mappar så vill du inte ha påverkan från andra map-punkter. Lås oss säga att du skall mappa 5500 rpm och att du har en icke justerad och rätt usel map-punkt på 6000 rpm. Då vill du att din mappning på 5500 inte skall påverkas av mappen på 6000 rpm om motorn ligger och glider lite i varv.

/Göran



JoeyJ skrev:

Sharky skrev:
På vissa/många sprut kan man välja interpolation eller inte. (och att kunna stänga av är en av dom saker jag tittar på när jag bedömer om ett sprut är riktigt bra eller inte)

Kan någon gissa varför man vill kunna stänga av interpolationen? (jag tror inte Torpis får svara).

/Göran

det får du gärna förklara, jag kommer då inte på nån bra gissning

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mats757
14 oktober 2009 · 915 Inlägg

"När du mappar så vill du inte ha påverkan från andra map-punkter. Lås oss säga att du skall mappa 5500 rpm och att du har en icke justerad och rätt usel map-punkt på 6000 rpm. Då vill du att din mappning på 5500 inte skall påverkas av mappen på 6000 rpm om motorn ligger och glider lite i varv."

/Göran


Det låter ju bra!

Men vet man att det har "Hoppat" upp till rätt stapel?
Hur exakt kan man låsa varvtalet i bromsbänken?

Om man har en stapel för 5500rpm, vid vilket varvtal börjar den jobba, och när slutar den jobba? Gäller att övergångarna inte ligger för nära varandra.

Mats

Senast redigerat av mats757 (14 oktober 2009)

Sharky
14 oktober 2009 · 10 287 Inlägg

Det är ju inte så att jag kan alla sprut direkt så det är säkert olika hur grafiken ser ut på olika sprut så det skiljer säkert hur man ser i vilken ruta man ligger.
(resonemanget med interpolation gäller inte bara varv utan även laddtryck och spjällvinkel etc)

/Göran




mats757 skrev:
Men vet man att det har "Hoppat" upp till rätt stapel?
Hur exakt kan man låsa varvtalet i bromsbänken?

Om man har en stapel för 5500rpm, vid vilket varvtal börjar den jobba, och när slutar den jobba? Gäller att övergångarna inte ligger för nära varandra.

Mats

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang