Känner Saabägarna nån oro?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 november 2009 · 2 972 Inlägg

KHRacing skrev:

börne skrev:

KHRacing skrev:
Enda man skall oroa sig för är ju faktriskt ----
om man har en ny bil med full garanti & något DYRT rasar på denna -
så får man betala ALLT själv - Då garantin försvinner i samma veva som konkursen

Inte helt sant då det i sådana fall är återförsäljarens plikt att stå för fiolerna... skulle däremot även återförsäljaren försvinna kan det bli lite jobbigt!

errgh. nej. Återförsäljaren skickar "alla" sådana ärendet till fabriken som de själva köpt bilen utav.

Men enligt lagen är det ändå ÅFen som är ansvarig mot slutkund, så det är inte Saab-ägarnas problem, utan ÅFs... Läs på om KL och KKL, och studera skillnaderna. KL gäller mellan ÅF och Saab, medan KKL gäller mellan Saab-ägare och ÅF (endast privatpersoner dock, företagskunder lyder under KL, men ändå endast gentemot den ÅF dom köpt av)

ÅF kan inte hävda att garantin inte gäller bara för att deras leverantör kursat. Om däremot ÅF kursar kan det bli jobbigt. Men ofta är ju en ÅF representant för mer än Saab, och kan "lätt" ta in nya märken när dom får plats och resurser över..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Hamilton
27 november 2009 · 8 865 Inlägg

matteeee har helt rätt i det han skriver

Fotograf på tierpidag.se
TMW-Performance Avstängd
27 november 2009 · 914 Inlägg

Saab kommer inte att gå omkull.. Fatta det.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
volvoentusiasten
27 november 2009 · 4 005 Inlägg

Jag tyckte SAAB hade lyckats bra ett tag när jag fick läsa siffran att 80% av alla bilar de sålde var miljöbilar. Hur många andra tillverkare kan stå för den siffran och gjort den ompassningen snabbt?
Sen var det väl kanske inte så många antal bilar men jag tycker det var strongt gjort.

Som tidigare saabägare så skulle jag ha känt oro för konkurs. Klart det känns lite risky att äga en bil som inte konstrueras nytt, att man är rädd för om det ska finnas reservdelar kvar till sin 09a.

TurbOla Reservdansk
27 november 2009 · 6 271 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag tyckte SAAB hade lyckats bra ett tag när jag fick läsa siffran att 80% av alla bilar de sålde var miljöbilar. Hur många andra tillverkare kan stå för den siffran och gjort den ompassningen snabbt?
Sen var det väl kanske inte så många antal bilar men jag tycker det var strongt gjort.

Som tidigare saabägare så skulle jag ha känt oro för konkurs. Klart det känns lite risky att äga en bil som inte konstrueras nytt, att man är rädd för om det ska finnas reservdelar kvar till sin 09a.

Statistik är ju lite roligt...
Det är mycket lättare att sälja 80% miljöbilar om man har en försäljning på totalt 1000 bilar (bara ett exempel ur luften) än om man säljer 100 000 bilar... wink
Och 80% är fortfarande 80%, oavsett hur stor siffran som de 80% baseras på. tongue


Läste lite på Svenska Dagbladets nätupplaga, och bytbil.com nyss, och i en artikel står det att Saabs pengar som de fick av GM är slut, och att GM nu står löpande för Saabs kostnader, att Saabs underleverantörer kräver betalt kontant och i förskott, att underlevererantörer drar sig ur...

I en annan artikel står det att Saab ska dubbla sin bilproduktion efter nyår.

Det är rena cirkusen där ute... roll

Senast redigerat av TurbOla (27 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
börne
27 november 2009 · 35 Inlägg

KHRacing skrev:
errgh. nej. Återförsäljaren skickar "alla" sådana ärendet till fabriken som de själva köpt bilen utav.

Som sagt så har du fel... kolla "matteeee's" svar lite längre upp, han förklarar hur det ligger till!

börne
27 november 2009 · 35 Inlägg

350zlover skrev:
Att  tillverka  biopower/etanol  motorer  var  det  sämsta  för  alla  bil tillverkare,dom är   svaga  tål  inte  kyla  dricker  ca 1,5 l  milen  i  stället  för  0,8  l  milen.

Att dom är svaga är ju totalt fel... kör du en biopower på etanol istället för bensin så får du istället för 150hk 175hk 1,8t biopower & istället för 175 så får du 210hk 2,0t biopower om vi snackar 9-3!

Samma gäller i 9-5 men siffrorna varierar lite! Sen att dom inte tål kyla håller jag inte riktigt med om, vad syftar du detta på??

Senast redigerat av börne (27 november 2009)

Bjork OEM <3
27 november 2009 · 6 957 Inlägg

lindell90 skrev:
Om Saab kursar försvinner alla garantier. Tyvärr.

Fiat gick att vända så då borde det kunna gå med Saab också. Inte till vinst direkt men på sikt.

¨
De där med garantier var inte din grej tongue

Senast igår bekräftades det att garantier kvarstår bland dom nyare bilarna, Svenska Bils VD Lars-Gunnar Jönsson, sa igår på TV4 nyheterna att ALLA garantier kvarstår ifall SAAB går omkull! Iaf hos Svenska Bil.

Det som "matteeee" skrev är riktigt bra skrivet!

OEM <3
gamlingen
27 november 2009 · 5 198 Inlägg

börne skrev:

350zlover skrev:
Att  tillverka  biopower/etanol  motorer  var  det  sämsta  för  alla  bil tillverkare,dom är   svaga  tål  inte  kyla  dricker  ca 1,5 l  milen  i  stället  för  0,8  l  milen.

Att dom är svaga är ju totalt fel... kör du en biopower på etanol istället för bensin så får du istället för 150hk 175hk 1,8t biopower & istället för 175 så får du 210hk 2,0t biopower om vi snackar 9-3!

Samma gäller i 9-5 men siffrorna varierar lite! Sen att dom inte tål kyla håller jag inte riktigt med om, vad syftar du detta på??

Tål kyla gör dom väl..men kan ju bli lite svårstartad på vintern om man inte använder mv

camaro67 Meister
27 november 2009 · 6 763 Inlägg

IceEyes skrev:
Kan tänka mig att nybilsägarna känner vis oro, andrahandsvärdet lär rasa ännu mer och hur blir det med nybilsgarantierna om Saab går under?

Hoppas dock att en seriös köpare vill ta sig an Saab, för det är säkert ingen omöjlig uppgift att vända förlusttrenden. Att ett misslyckat företag som GM inte lyckades är föga överaskande.

Jag vet inte om man ska kalla ett av världens största företag för misslyckande.. Däremot går det inte bra just nu. Det kan inte gå bra hela tiden. Bara att hoppas att den där banken köper saab. Läste någonstans att de hade köpt Massey Ferguson när de var konkurshotade och de har tydligen vänt och är bland de största igen. Man kan ju bara hoppas att det blir så. I näst värsta fall köper geely saab åxo. För på sikt lär produktionen flyttas till kina även om de lovar att ha kvar fabrikerna här i Sverige.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang