Original motorstyrning M5 E34 3.8, hur långt "räcker" den?

dawwe ...has left the building...
4 december 2009 · 4 474 Inlägg

Kommer så småningom renovera/trimma min spis. Målen är högt satta: 370 bakhjulshästar. Motorn skall givetvis helrenoveras där ALLT byts ut till värre grejer, inget kommer lämnas till slumpen. Dock så vill jag INTE montera eftermarknadssprut utan behålla original (givetivs kommer större spridare monteras). Frågan är hur långt "räcker" original systmet, dvs kan man mappa om originalboxen så det blir bra?
För er som undrar: Räknar med en kostnad kring 200-220" för motor inkl avgas samt alla "tillbehör" (spridare,spolar,givare osv, allt nytt), jobbet kommer lämnas iväg, är det kanske för lågt räknat?
Räknar så här: Trimkammar=20",nya större ventiler/fjädrar/retainers= 20", lättare portning/nya säten/planing=15". Kamdrivning=8", Kolvar/stakar/lager = 30", övrigt = 10", t-polar/givare/spridare=20",Avgas=20", Arbete/mappning=50", Buffert=25". Detta ligger inte runt hörnet så jag är ute i mycket god tid, på tur står diff/vlåda/bromsar, så jag behöver inte förslag på lämpliga verkstäder, tids nog kommer det skickas ut en offert förfrågan till de som jag anser vara kompeteneta nog för arbetet ifråga.

Senast redigerat av dawwe (4 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
camaro67 Meister
4 december 2009 · 6 763 Inlägg

Jag skulle nog prata med de som kan s38:an. Fråga på ppf för där lär du få ett bra svar. Kanske kan prova på autopower åxo om du inte skulle få ett bra svar här

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
dawwe ...has left the building...
5 december 2009 · 4 474 Inlägg

Ok...Jo jag har tänkt på o posta i PPF forum men då lär jag förmodligen få höra varför jag inte bygger ett "Turbo-monster" istället, det är inte aktuellt under några omständigheter. Kommer det inget svar här får jag väl maila PPF...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
orange
8 december 2009 · 168 Inlägg

det går säkert att mappa men av vilken anledning om man nu lägger utt 200 000 ska man inte bytta sprut? ungefär som att ordna värsta hotellet på thailand med allt mat och allt betalt men man skiter i att flyga dit smile

dawwe ...has left the building...
9 december 2009 · 4 474 Inlägg

Orange: Av den anledningen att bilen skall behållas original så långt som möjligt eftersom målet är en original-renovering (nåja bortsett från motorn då samt nån "detalj" till...). Vill inte ha ett "hemma skarvat" elsystem i bilen. Det skall se 100% original ut i motorutrymmet men med ca 100 hästar extra:).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
orange
9 december 2009 · 168 Inlägg

typ mitt autronick i bilen skulle nog ingen besiktnings-gubbe i värden se att de inte va orginal. använd alla orginal kontakter och spridarbrygga och sätt krympslang på alla kablar, det känns som ett mindare problem såvidare man inte ska budgettrimma som d nu inte skall göra.. så att säga använd orginal skall nytt inehåll

LocKtar Herr
9 december 2009 · 1 722 Inlägg

dawwe skrev:
Orange: Av den anledningen att bilen skall behållas original så långt som möjligt eftersom målet är en original-renovering (nåja bortsett från motorn då samt nån "detalj" till...). Vill inte ha ett "hemma skarvat" elsystem i bilen. Det skall se 100% original ut i motorutrymmet men med ca 100 hästar extra:).

om ett proffs utför inkopplingen av sprutet så ska det nog inte vara några konstigheter alls. Känns dumt att snåla på ett sprut eftersom du tjänar så enormt på det.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
dawwe ...has left the building...
9 december 2009 · 4 474 Inlägg

Handlar INTE om att snåla, för det gör jag aldrig. Handlar om att KLIPPA i bilens original elsystem, det är 100% no-no för mig. Finns det adapters till original kontaktstycken så fine, annars INTE. Det är den enda anledningen till att jag vill behålla original sprut.

Edit: Anledningen till att jag i princip vägrar att klippa i elsystemet är att bilen är i ett ypperligt skick rakt-av, målet är en 100% renovering till nyskick, inte bara spisen utan ALLT. Att klippa i elsystemet skulle vara som att skända bilen, skillnad om jag hade struntat i montera nytt original chassie "inkl xtra allt" för ca 130" utan istället gått på eftermarknads "coilovers" eller något annat liknande. O på frågan VARFÖR jag vill trimma motorn så är svaret: En NY originalmotor kostar ca 18000 Euro, för dessa pengar kan jag renovera upp den befintliga motorn till långt bättre prestanda än vad originalspisen har. DET är den enda anledningen till trimmet.

Senast redigerat av dawwe (9 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
JoeyJ
19 december 2009 · 502 Inlägg

Säger som det redan sagts, byt sprut annars kan du lika gärna spola ner pengarna

En polare med en e36 gjorde en egen adapter från orginal härva till en kontakt till sitt Vems, han tog en orginal ecu och slaktade så han fick andra delen av kontakten, på den satte han dit kablar som han sen drog till Vemsets kontakt, på så sätt behöll han orginalhärvan intakt

Koop
19 december 2009 · 1 867 Inlägg

Till just vems finns det färdiga boxar med motronickontakt, det ska du nog titta på.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
dawwe ...has left the building...
20 december 2009 · 4 474 Inlägg

Ok! Tackar för svar, nu har jag lite mer koll...Kommer högst troligt följa motorbyggarens rekommendation (vem det nu blir...) men jag kommer pusha för att i möjligaste mål behålla originalboxen, av flera anledningar som jag inte vill gå in på här. Jag vet att det fanns en ytterst ovanlig sk "408 hästars" M5 3.8 från fabrik (3 st byggdes...), o dessa hade mig veterligen original sprutet (dock lättare vev/svänghjul mm). 370 bakhjulshästar borde vara runt 410 "vevaxel-hästar" (räknar med ett tapp på 10%) så det borde vara mer än möjligt...Nåja det ger sig. Tråden kan låsas.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang