2873
Sök

Körde på fel sida.. igen!

Trucker
2 710 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
Nu är det fan på tiden att ngt görs åt detta. Att regeringen tilltar en åtgärd istället för att införa massa konstiga lagar & regler

Nu har det hänt igen: 80åring körde på fel sida..

http://www.kvp.se/nyheter/1.1826085/80- … motorvagen

vad är farligare än detta förutom att köra påverkad?

Fart missbrukare

Maskinförare
287 Inlägg
27 december 2009
jo man hör ju en heldel att det är folk som kör på fel sida.. man kan ju undra hur fan dom har klara av att komma över på fel sida när det är vajjerräcke..

Elektriker
1 138 Inlägg
27 december 2009
Pilsnernisse skrev:
jo man hör ju en heldel att det är folk som kör på fel sida.. man kan ju undra hur fan dom har klara av att komma över på fel sida när det är vajjerräcke..

är ju på en avfart dom har tagit som en påfart.. men hur fan man lyckas e sjukt.. såna personer borde inte få ha körkort.. vid 60år borde man få ta om körkortet..

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

831 Inlägg
27 december 2009
Inte ta om körkortet kanske, men i alla fall något test för att se om man verkligen fortfarande är lämplig att ha körkort fortfarande.

8 892 Inlägg
27 december 2009
Inför samma kontroller som för C, D behörigheterna så skulle många olämpliga sållas ut från trafiken mycket tidigare.
Rutinerna finns ju redan och skulle kunna tillämpas redan i årsskiftet

Men det skulle bli ett jävla liv på att ifrågasätta "Svenssons" trafikduglighet.
Senast redigerat av Hamilton (27 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
27 december 2009
Hamilton skrev:
Inför samma kontroller som för C, D behörigheterna så skulle många olämpliga sållas ut från trafiken mycket tidigare.
Rutinerna finns ju redan och skulle kunna tillämpas redan i årsskiftet

Men det skulle bli ett jävla liv på att ifrågasätta "Svenssons" trafikduglighet.

Ett bra förslag! Bilar och lastbilar färdas ju ändå på samma vägar.

Forummoderator
26 455 Inlägg
27 december 2009
Har hänt ett par gånger häromkring har jag för mig. Särskilt när de ska ner på E14 där det är vajerräcke och separata upp/nerfarter. Helt otroligt att dom lyckas ta fel tycker man, med tanke på alla skyltar.

Nej. En ny uppskrivningsliknande händelse, eller rent utav en ny uppkörning vid 60-65-årsåldern, det skulle passa bra tycker jag. Men som sagt...jädrar Amalia vad folk skulle gnälla då..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

123 Inlägg
27 december 2009
har sett tre stycken köra på fel sida varav två på e4an och en på en mindre väg

Fisketokig
2 997 Inlägg
27 december 2009
Troligen svårt att få till lagar som hindrar detta.

Äldre kan vara helt 100% skärpta men sen klickar det en snabbis och blir helt plötsligt helt galet.
Breven kan postas i sopnedkastet, de häller upp kaffet i blomvasen, ställer skona i kylen eller får samma blackout i bilen och hamnar helt fel...

Tester skulle knappast sålla bort dessa personer om det glappar kanske så sällan som någon gång om året. De själva kanske inte ens har märkt av tidigare sinnesförvirring.

Men håller med om att man bör underhålla körkortet på något vis.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

HEAVY METAL
765 Inlägg
27 december 2009
Någon form av regelbundna kontroller från 60 års ålder och kanske tätare allt eftersom åldern stiger.. kanske en kotroll vid 60 och nästa vid 65 och en vid 68 och en vid 70 -72-75 och sedan årligen kanske.. ja som förslag iaf.,  nått borde göras..  Äldre människor i trafiken anser jag oftast ställer till mesta strulet i vardags trafiken..!!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Trucker
2 710 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6348767.ab

"man är inte så snabb i fötterna längre"

nehe..

Fart missbrukare

424 Inlägg
27 december 2009
Väcker ett minne för 2 år sen en solig februari-dag när jag åkte över Lidingöbron o tog av vid 1a avfarten o fick en gammal tant emot mej.. Solvisiren va nedfälld men verkar inte som den hjälpte direkt smile

60+.. en ny genomgång av regler, test av syn, reflexer vore inte en dum ide!

23 Inlägg
27 december 2009
Det där har man ju sett några gånger. Senaste en Tysk husbil.

Allt eftersom nollvisionens delmål inte uppfylls så kommer säkert sånt som återkommande körprov införas. Varför vänta till över 60, skulle nog behövas åtminstone vad 15 år.

Trots allt så är yngre män i åldren 18 - 24 farligare i trafiken är åldringarna. Åldringarna känner ofta sina egna begränsningar och anpassar sig efter den, det är ju lite värre med det innan frontalloben är utvecklad på dom yngre.

329 Inlägg
27 december 2009
För en vecka sedan hände detta, ett par km från mitt hus. Kunde mycket väl varit jag som mött idioten med mina små barn i bilen........

Man svårt skadad i trafikolycka

En äldre man skadades svårt i trafikolyckan på riksväg 41 tidigare under måndagen.
Efter en kollision mellan en lastbil och en personbil mellan Veddige och Derome rådde under några timmar totalstopp på väg 41. Krocken skedde på ett vägavsnitt med vajerräcke, och lastbilen hamnade tvärsöver hela vägen.
Enligt uppgift från polisen ska föraren av personbilen, en man född 1932, ha kommit över i fel körfält och där ha mött lastbilen. Lastbilschauffören ska dock ha hunnit väja så pass att en frontalkrock kunde undvikas.
Den äldre mannen fördes till Sjukhuset i Varberg där han hålls nedsövd med svåra skador.

Efter bärgningsarbete flyter trafiken som vanligt igen förbi olycksplatsen.

832 Inlägg
28 december 2009
BMWgrabben skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6348767.ab

"man är inte så snabb i fötterna längre"

nehe..

Precis samma sak hände farsan på en parkering i sommras. En 80-årig gubbe som först backade rätt in i farsans bakskärm och knuffade in bilen i väggen så extraljusen flög åt helvete och det var inte mycket till mellanrum till bilen bredvid heller dom stog så gott som emot varandra. Sen fick han för sig att parkera på samma parkering som han backade ut från och då gjorde han samma sak igen fast bilen som stog parkerad framför gubben. Jag tror det var en V70 som han knuffade iväg ca 5 meter.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

NissanMotorsport
28 december 2009
Kanske inte hör till topicen men, en gång för något år sen ja åkte med min farfar, vi skulle svänga höger i en liten korsning, va vinter ute, så svänger han 10m innan svängen.."oj, ja trodde vägen gick här" hm..inte åkt me han sen dess smile

Sök