bmw e36 kränger i sidled

barrre Evolution Garage
13 september 2006 · 394 Inlägg

Hej!
Jag har en jäkla skum väghållning på min bmw e36 -94. När man kör över ojämnheter i gatan som brunnslock och liknande så kränger hela bakdelen som om man får en sladd. Får även en liknande "sladd" känsla när jag kör snabbare än 70 i kurvor (och NEJ, jag trycker inte gasen i bott, det är samma sak även om spaken är i friläge). Det är riktigt läskigt. Jag trodde först att bilen var hur hal som helst men trots splitter nya däck så är det precis samma grej.

I samband med detta så hör man även ett upprepande "klonk-ljud" som kommer ifrån bakpartiet, framför allt höger bak. Detta ljudet kan även uppkomma vid acceleration efter t.ex ett fartgupp eller i brantare uppförsbackar.
På riktigt dålig grusväg låter det som om någon gömt en k-pist under bakskärmarna smile

Vore nog inte dumt att fixa detta innan första snön kommer. Kan bli lite besvärligt att köra med ofrivillig sladd hela vintern för att bakvagnen "styr av sig själv".

Jag har läst liknande beskrivningar på forumet, och då har det ofta vart silentblocken. Kan det stämma?

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Miklen
13 september 2006 ·

haha.. om d klonkar i karossen så skulle ja me stor säkerhet säga att det är din främre bakvagnsbussningar som e helt jävla slut.. va samma på min å hade väghållning som en snigel på hal is.. lägg dig under å kolla efter bärarmen fram till slutet så kommer du se va som hänt.. kostar ca 1200kr att byta på verkstad som riktpris..

PS! Det kan vara silentblocken men dom har inte den sortens inverkan på väghållningen men visst dom kan va slut me..

Senast redigerat av Miklen (13 september 2006)

barrre Evolution Garage
13 september 2006 · 394 Inlägg

Ska kolla upp detta. Eftersom bilen är sänkt så ska man väl helst byta ut dom vanliga bussningarna till bättre (powerflex?) för att det ska hålla bättre. Gissar på att den förra ägaren inte tänkte på det wink

Någon annan med erfarenheter av problemet?



Föresten. Om det är silentblocken.... Ser man lätt om dom är bra eller dåliga?

Senast redigerat av barrre (13 september 2006)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Miklen
13 september 2006 ·

Har faktiskt inte kollat på mina silentblock men d e väl gummibussnigar 4 stycken som håller upp diffen va.. Ja allså dom nyare av typen Powerflex har en mycke hållbarare konstruktion sen så e dom lite stummare oxå.. å d e ju inte fel..speciellt om bilen e lite sänkt.. smile

sexy_d
16 september 2006 · 665 Inlägg

6.5"x16" -00
bultcirkel 5x100
jag har hittat fälgar med de nummrar men jag vet inte om de passar på bmw e36. snälla kan ni hjälpa mig-

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
16 september 2006 · 798 Inlägg

Om silentblocken är slut har ja för mej att man kan höra det när man kör, det kan då klonka till vid acceleration lr motorbromsning har ja för mej. står lite bättre på autopower annars smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang