Hört att kopplingen på dessa bilar ska vara rätt kass å palla rätt dåligt med effekt. Nån som har koll på hur mycke effekt du kan ha innan du bör byta kopplingen? Om nån sen har koll på va en helt ok koppling kostar så vore de också bra hjälp.
Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Hört att kopplingen på dessa bilar ska vara rätt kass å palla rätt dåligt med effekt. Nån som har koll på hur mycke effekt du kan ha innan du bör byta kopplingen? Om nån sen har koll på va en helt ok koppling kostar så vore de också bra hjälp.
Kopplingskit med tryckplatta och lamell till s14 finns på www.apexperformance.co.uk Ett annat, billigare alternativ är att köra med original tryckplatta och sinterlamell, sinterlameller finns t.ex hos Dalhems.
Vilken koppling du ska ha beror ju lite på vilken effekt/vrid du har tänkt dej i slutändan.
I början e de väl mest tänkt att åka strax över orginal och sen till nästa vinter börja skruva ordentligt. Anledning till frågan var att jag snackade med en bekant som bygger en 200sx for 700-800hk å enlit honom så pallade orginalkopplingen inte ens me 250hk, om sånt e fallet behöver man ju byta ganska så omgående så de va mest om nån hade koll på hur mycke effekt du kan köra me orginal kopplingen på utan att va rädd tt bli stående vid varenda rödljus
Bäst är väl att köra tills du märker att kopplingen inte pallar längre och sen byta till en riktigt bra så du vet att den håller, tycker det är bättre att hitta gränserna själv istället för att lyssna på andra som kanske bara haft otur med sina grejer och att hitta gränsen för när slirande koppling skadar ju inte så länge man inte åker och slirar hela tiden (kan ha ihäl svänghjulet).
Gör som NIzmO säger: Bara att köra på till dess att det börjar slira, då kan du byta till något som håller för dina framtidsplaner. Du kan ju säkert åka med 300hk och originalkoppling, förutsatt att lamell och tryckplatta är i bra skick och att man inte gör några "banzaii-starter", då håller det nog ett tag iaf. Det beror ju mycket på körstil och kopplingens skick.