Var kan man hitta fakta om saab 9-3 viggen??

Tegrapro
20 december 2009 · 21 Inlägg

http://www.saabhistory.com/2008/09/03/t … n-history/ , http://home.swipnet.se/danny/viggen.htm lite mer att läsa. dock om du vill veta hur många som gjordes exakt i nån viss färg etc, tror ja att de är bättre att du ringer till saab ev transportstyrelsen.

Saab 9000 CSE 2,0t A50 "Speedparts" (1998)
Opelmadness German cars, quality and beyond
20 december 2009 · 8 197 Inlägg

Kanske inte så mycket, men det är väl nåt iaf. smile

http://carfolio.com/search/results/?ter … =0&y=0

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Ceihagen83
20 december 2009 ·

Jag tackar för alla hemsidor, ska titta igen dom.. TACKAR TACKAR

mrpalmer
21 december 2009 · 796 Inlägg

Här är lite översatt big_smile Saab 9-3 "Viggen" härrör från SAAB JA-37 Viggen jet fighter. Viggen betyder Blixten på svenska, kommer från det fornnordiska guden Thora € ™ s warhammer Mjà ¶ lner.

Som vi vet började 1999 Saab 9-3 Viggen som Saab 900 Concept Coupe 1995.

Det tog hela fyra år senare för verkstadsindustrin av detta begrepp coupé ska presenteras för allmänheten på New York Auto Show i mars 1999.

Peter Leonard, ledare för Saabs SVO laget sa att "vi ville ge 9-3 Viggen en stark personlighet, en personlighet eget som var tydligt i allt från yttre styling till instrumenteringen. Dessutom hade bilen att leverera komfort och känsla att köra ett högpresterande bil. Det var en konstruktion utmaning som vi relished. "

Saab 9-3 Viggens dra koefficient var 0,31, och känner både inom och ut ur ett flygplan sittbrunnen var tydlig.

Nästa år, modellår 2000 Saab 9-3 Viggen Cabriolet och 5-dörrars versioner anlände i utställningslokaler under hösten samma år. Endast ett begränsat antal 2.500 Saab 9-3 Viggen modeller till en början ut årligen för en global marknad.

Saab 9-3 Viggen modell fortsatte fram till årsmodell 2002, då det slutade på grund av produktionen av 9-3 halvkombi karosseriform slut.

Saab 900 Concept Coupe var prototypen för Saab 9-3 Viggen som vi känner den redan 1995, en full fyra år innan allmänheten att se det på bilsalonger och även återförsäljarna runt om i världen.

Viggen måste utan tvekan det bästa exemplet på en andlig efterträdare till en av SAABâ € ™ s flygplan, SAAB JA-37 Viggen, med tanke på att det var i namn och teorin 100% â € œborn från jetsâ €?.
För omedelbar publicering Kontaktperson: Elke Martin Kevin Smith

1999 Saab 9-3 Viggen â € "SAMMANFATTNING

SAAB lanserar helt ny LIMITED EDITION 9-3 Viggen för entusiaster med passion för turbokraft

Aircraft-inspirerade Viggen mål Saab entusiaster med stark smak för vridmoment Norcross, GA - Saab gjorde sin amerikanska debut på New York Auto Show under våren 1956. Det var där som Saab visade sin första högpresterande sport cara € "den Sonett Super Sport prototyp, ett race-uppfödda Saab fortfarande vördad av Saab entusiaster idag. Sedan dess har Saab fortsatt att utveckla begränsad upplaga legender prestanda bilar som de aerodynamiska 900 Turbo SU och 9000 Aero, som kombinerade hel-boost turbomotorer, sport fjädring och modlhcations med en aggressiv attityd.

Nästan exakt 43 år senare presenterar Saab en ännu mer exklusivt utförande renrasiga Saab på 1999 New York International Auto Showa € "â €" â € "den helt nya Saab 9-3 Viggen Coupé. Viggen namn och utmärkelser badge de mest rörliga och mångsidiga Saab hghter jet någonsin utvecklats, Saab 37 Viggen, känd för sin innovativa teknik och design. Speciellt konstruerade som en avancerad multi-purpose flygplan, var Viggen jet kan utföra olika arbetsuppgifter, såsom Interceptor, strejk, spaning och tullar utbildning lika bra. Lika mångsidig, den jordbundna Saab 9-3 Viggen är utformad för att leverera den omisskännliga drag av Saab turbo prestanda samtidigt behålla traditionell Saab karaktärsdrag, däribland världsnyhet säkerhetsfunktioner. Med den högsta nivå på en Saab ändå genomför Saab 9-3 Viggen på traditionen av "Hot Rod" predecessorsâ € "bilar som 900 Turbo SU att innovativt blandas muskulös acceleration med modifierad fjädring och aerodynamiska finesser styling. Detta omisskännlig prestanda karaktär gör 9-3 Viggen en av worldâ € ™ s mest underhållande fram bilar fyrhjulsdrift. Med 225 hästkrafter vid 5500 rpm, och imponerande vridmoment på 252 Ib.-ft. tillgänglig på bara 2,500 rpm till 4000 rpm, föraren av en 9-3 Viggen kommer snabbt identifiera sig med den nivå av dragkraft tillgänglig för Saab 37 Viggen piloter jet fighter.

Saabâ € ™ s mycket ändrades och lyhörd 2.3L fyrcylindrig motor, som kontrolleras av Saabâ € ™ s eget Trionic T7 system för motorstyrning, genljuder med Saab hög effekt turbo karaktär och ger exceptionell omkörning prestanda. Konst och vetenskap turboladdad prestanda har tagits upp en skåra av Saab. Saab 9-3 Viggen motor är 12% effektivare på att producera hästkrafter per liter motor förskjutning än den nya 1999 Porsche 911 Carrera. Ännu viktigare är Viggen hela 44% mer efhcient på att producera lb.-ft. av vridmoment per liter motor
deplacement.

Som med Viggen jet tätare, har den nya 9-3 Viggen Coupé strukturella teknik för att stödja och möjliggöra dess prestanda. Att utnyttja Viggen makt och styra den rätt, monterar ett nytt sportchassi består av fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare och styrväxel har utvecklats. Överföra Viggen befogenhet att trottoaren är 17 "x7.5" lättmetallfälgar med P215/45R17 "låg profil Z-hastighet omdömen högpresterande däck. I utvecklingen av Viggen jet tätare, en av sina viktigaste attribut måste förmågan att landa och stanna på korta sträckor att utnyttja Swedenâ € ™ s motorväg baser vid behov. Stoppa förmåga var lika kritisk till utvecklingen av 9-3 Viggen. Främre ventilerade rotorer är över tre fjärdedelar av en tum större i diameter och nya, större främre bromsok med större kuddar används för att dra ner Viggen från alla hastighetsbegränsningar. Alla fyra rotorer har frästa spår för bättre kylning för att garantera upprepade färgäkta stannar i krävande körförhållanden.
Med the.higher prestanda av 9-3 Viggen Coupé, aerodynamik spelar en avgörande roll. Aggressiv exteriör förbättringar exklusivt till Viggen minska luftmotståndet med 8% (till 0,31 coefhcient av drag), och minska lyftkrafter över bakhjulen med 60% för utmärkt väghållning och hög hastighet stabilitet. Hålla ägaren till en Saab 9-3 Viggen välinformerad och full kontroll är nya sportstolar som ger bättre stöd i sidled och förarkomfort.

Saab 9-3 Viggen har utvecklats gemensamt av Saab Automobile AB: s Special Vehicles Operations team och Oxfordshire, England-baserade T \ NR-gruppen. Den T \ NR-gruppen ägs av Tom Walkinshaw, vars omfattande Racing bakgrund har utvecklats av företaget till ett av Europea € ™ s
främst design och hus teknik, som specialiserat sig på högpresterande tuning. Saab 9-3 Viggen Coupeâ € ™ s kropp kommer att fortsätta att tillverkas vid Saabâ € ™ s fabrik i Trollhättan, sedan transporteras på ett kontrollerat klimat, tillsluten behållare till Nystad, Finland för lackering och slutmontering vid Valmet Automotive anläggningen. Endast ett begränsat antal 2.500 Saab Viggen modeller kommer att tillverkas årligen i hela världen enjoyment.The Saab 9-3 Viggen Coupé börjar säljas i mycket begränsat antal vid utvalda amerikanska återförsäljare maj 1999. Årsmodell 2000 Saab 9-3 Viggen Cabriolet och 5-dörrars versioner anländer i utställningslokaler under hösten 1999.

1999 Saab 9-3 Viggen - Elsystem

Saab 9-3 VIGGENâ € ™ s POTENT TURBO OCH VRIDMOMENT kombination gör dagligen i vägtrafiken A SPORTSLIG ERFARENHET

Med 252 lb.-ft. av vridmoment i omgångar, 9-3 Viggen har all rätt drag Norcross, GA â € "Saabâ € ™ s ny hög produktion turboladdad 2.3L 9-3 Viggen Coupé är ännu roligare än en flygsimulator, tack vare sin imponerande turbo och vridmoment kombination. Med början i motorblocket från 9-5 serien, ersätter viktigaste interna komponenter och integrera ett större turboaggregat, s Saabâ € ™ team motorutveckling har förlänat Viggen med det yttersta uttrycket för Saab turbo makt.

Som med alla Saabar, prioriterat bolag ingenjörer engineâ € ™ s vridmoment i stället för hästkrafter. Saabâ € ™ s motor filosofi fokuserar på den kraft som får massa rör, en lösning som ger utmärkt acceleration och passerar prestanda från en effektiv, liten förskjutning motorn. Med 225hk vid 5500 rpm, och imponerande vridmoment på 252 Ib.-ft. tillgängligt från 2.500 rpm hela vägen 4000 rpm, är peka maximalt vridmoment på 30% av de användbara effektklass. Detta leder mid-range prestanda gör den nya 9-3 Viggen en av worldâ € ~ s mest underhållande front
hjulsdrivna bilar. Mer viktigt är att det piloten i en Viggen effekt på efterfrågan på säkra, snabba och beslutsamma omkörning för att undvika potentiellt farliga situationer.

Att sätta Viggenâ € ™ s makt i ett sammanhang, tänka på följande: Den 9-3 Viggenâ € ™ s motor är 12% effektivare på att producera hästkrafter per liter av motorns slagvolym än 1999 Porsche 911 Carrera. Ännu viktigare är Viggen hela 44% effektivare på att producera Ib.-ft. av vridmoment per liter av motorns slagvolym. För att aktivera den främre däck för att klara den mängd vridmoment som finns, det högsta vridmomentet är elektroniskt begränsad tirst redskap till 184 Ib.-ft. och på andra växeln och 243 lb.-ft.

Den otroliga effekt av Viggenâ € ™ s motor är främst hänförlig till de större turbo, som ger maximalt laddtryck på 1,4 bar, eller en full 20 psi och assisterad av mindre restriktiva rör luftintag och ett nytt avgassystem. Saabâ € ™ s ingenjörer har säkerställt motor integritet under höga öka nivåer. Alla Saab turboladdare, är det Viggenâ € ™ ingår, har olje-och vattenkylda sedan 1988. Förstärkta legering kolvar med förstärkt sandkrypare stift utnyttjas. Att mildra eventuella värme oro för kolvarna i ett så stimuleras motor, oljekylning strålar vid det
bas av kvarteret, nära vevaxel, spruta olja på undersidan av varje kolv för kylning. För att säkerställa att ventiler leva med värmen, insugningsventilerna är natrium hlled och avgasventiler är uppbyggda av en speciell högteknologisk legering som kallas Nimonic. Nimonic är en legering med mycket hög nickelhalt gör det extremt resistent mot värme. Detta material är vanligt förekommande i flygplan komponenter som utsätts för högt tryck och temperatur, exempelvis avgas munstycken i jetmotorer. Den Viggenâ € ™ s mycket ändrats och lyhörd motor är den första 9-3 som skall kontrolleras av Saabâ € ™ s eget Trionic T7 system för motorstyrning från 9-5 serien. Hjärna Trionic T7 är en 32-bitars mikroprocessor, som gör två miljoner beräkningar per sekund. Trionic är så stark, kontrollerar det samtidigt bränsleinsprutning, tändning timing och turbotryck på alla 9-3s, liksom flyâ € "by-wire elektroniska gasspjället på Viggen och alla 9-5s. Med införandet av elektronisk gasreglage från T7, eftersom föraren pressar gaspedalen visar det pedalen position sensor i gaspedalen kroppen. Datorn läser detta som en begäran om vridmoment och sedan styr gaspedalen motorn att stänga av gasen plattan tills dess positionssensor värde motsvarar det efterfrågade värdet. Turbotryck har också ökat, om nödvändigt, eftersom större mängder vridmoment begärs. Den främsta fördelen med elektroniskt gasreglage är att
Det övervinner läggas tröghet Thata € ™ s nuvarande när man använder en större turboaggregat. Det gör man genom att kräva mer vridmoment från motorn än föraren har faktiskt begärt. Kenth Johansson, en av Saabâ € ™ s ingenjörer produktutveckling, förklarar: "När allt snabbare, är en drivkraft faktiskt ber om mer luft hastighet, och därmed mer vridmoment. Är dock större turbo fortfarande styrs av fysikens lagar, så det finns en fördröjning. Vi har minimerat denna försening genom att styra programmet mer noggrant och genom att hålla förlusterna i turbo wastegate så lågt som möjligt. Vi programmerar Trionic T7 datorn för att manipulera gaspådrag ståndpunkt - att öppna dörren mer än föraren har begärt â € "så motorn kan nå driverâ € ™ s begärt vridmoment nivå snabbare. ltà € ™ s en elektronisk lätt på handen, men slutresultatet är det viktiga: torque on demand
för föraren. "â €" En annan fördel med Saabâ € ™ s nya Trionic T7 systemet motorstyrning är konsekvensen av turbo efhciency, både på låg eller hög höjd. Den Viggenâ € ™ s hög produktion turbo ger samma maximala 252 lb.-ft. av vridmoment från havet ända upp till 9.750 meter. En avgift lufttryck Sensorn skickar information till Trionic datorn anger trycket på framför throttle.Denser luft kräver mindre spjäll vinkel, så detta är justeras automatiskt till de omgivande villkor, uppnå maximalt vridmoment så snabbt som möjligt.

Den enorma kraften och vridmomentet från Viggen motorn överförs till trottoaren via en uppgraderad koppling församling, större diameter â € "starkare drivaxlar och stärkas CV leder. Den jordbundna Saab 9-3 Viggen, liksom dess jetjaktplan namne, är utformad för att leverera den omisskännliga drag av Saab turbo prestanda samtidigt behålla traditionell Saab karaktärsdrag.
# # #
9903:17


1999 Saab 9-3 Viggen - CHASSI

Med uppgraderade SUSPENSION, däck och bromsar, Saab 9-3 Viggen idrotten AGILITY DESS jetjaktplan NAMNE

Chassi Förbättringarna ger 9-3 Viggen både idrott prestanda och turnera lugn Norcross, GA - Under den exklusiva Lightening Blå aerodynamisk form, den nya Saab 9-3 Viggen Coupé är utrustad med både själen och system för att maximera dess prestanda. Att utnyttja alla Viggenâ € ™ s stora makt och styra den rätt, en exklusiv nya Saab sportchassi består av fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare och styrväxel fästen har utvecklats.

Att arbeta med ingenjörer från Tom Walkinshaw Racing (TWR), s Saabâ € ™ Special VehicleOperations (SVO) grupp optimerad suspensionen delar för att tillhandahålla skarpa hantering och maximalt grepp samtidigt som rider efterlevnad för bekväm långa drivar. Åkkomfort uppnåddes genom att korta fjädrar på alla fyra hörnen av endast 10mm, upprätthålla en bra mängd fjädringsrörelsens med 17 "fälgar och däck. Visuellt är det Viggenâ € ™ hållning är betydligt lägre, tack vare de exklusiva Viggen aerodynamiska paketet, medan rida höjd bibehålls med 10mm högre hjul
och däck. Ju större diameter hjul och däck paket fyller hjulhusen bättre, förbättra lägre, mer aggressiv hållning av Viggen.
Att samordna balansen av fjädring med den förbättrade aerodynamiska balansen i kroppen, fjädrar bak var stelnade över 25% medan den främre fjädrarna var styva endast 5%. Dessa våren priser, tillsammans med omkalibrerat ventilsystem av stötdämpare, minska den ursprungliga karossen på tur i, samtidigt som man möjliggör hög åkkomfort i hög hastighet. Optimera krängningshämmare med resten av fjädring, är den bakre baren lämnas oförändrad på 26mm diameter medan den främre baren diameter minskades 2mm till 24mm, för att förbättra dragning under acceleration ut ur kurvor. Överföra 9-3 Viggenâ € ™ s enorma makt till trottoaren är 17 "x7.5" lättmetallfälgar med 215/45 x 17 "låg profil Z-hastighet omdömen högpresterande däck. Dunlop SP Sport 2000 däck har utvecklats i samarbete med Dunlop att matcha upphävandet trimning av 9-3 Viggen. "Wea € ™ är väldigt nöjd med resuIts, säger Sven Wernstahl, Saab chassi ingenjör för 9-3 Viggen. "Sidoväggarna är mjuk nog att ge åkkomfort vi letade efter, och däcket sammansatta genererar dragkraft som krävs för att matcha Viggenâ € ™ s vässade köregenskaper." Ln utveckling av Saab 37 Viggen jetjaktplan, en av dess viktigaste egenskaper måste förmågan att landa och stanna på korta sträckor att utnyttja Swedenâ € ™ s motorväg baser vid behov. Stoppa förmåga var lika kritisk till utvecklingen av 9-3 Viggen. De större 17 "fälgar Saab möjlighet att utnyttja större bromsar och ge retardation förmåga att matcha Viggenâ € ™ s prestationsförmågan. Den nya främre ventilerad broms rotorerna är mer än tre fjärdedelar av en tum större i diameter (12,13 "kontra 11,34" på standard 9-3s), och matchas med större bromsok bostäder nya bromsbelägg för ökad yta. Samordnande balansen fram / bak broms potential med fjädringen trimning och aerodynamiska paket, bak rotorer och bromsok har samma storlek som standard 9-3 modeller. Alla fyra rotorer införliva användning av frästa räfflor i rotorn ytor för att förbättra initial "bettet" och ge bättre kylning för upprepade färgäkta stannar i krävande körning
situationer.

Viggen omfattar även användningen av ett större broms huvudcylinder med dubbla membran broms booster att conhdence inspirerande bromspedal känner. Som med alla Saabar, elektronisk bromskraftfördelning (EBD) och fyra kanal Anti-bromsar ingår också. Styvare
styrväxel montera bussningar har utvecklats och införts för att ge piloten av 9-3 Viggen mer precis och direkt styrning känsla.
# # #
9903:18

1999 Saab 9-3 Viggen - EXTERIÖR DESIGN

ENORMT AERODYNAMIK, en annan länk BETWEENSAAB 9-3 Viggen OCH DESS jetjaktplan NAMNE

Form följer funktion i utvecklingen av aerodynamiska förbättringar för nya Viggen Norcross, GA â € "Ingenstans är sambandet mellan Saab 9-3 Viggen och dess namne, Saab 37 Viggen jetjaktplan starkare än i undantagsfall aerodynamik. På Saab, följt form hasalways funktion, och att filosofi är återigen tydligt i de aerodynamiska delar av 9-3 Viggen. Saabâ € ™ s chefsdesigner, Einar Hareide doesnâ € ™ t kompromiss denna design tradition. Han anser att god aerodynamik bör vara en naturlig del av alla Saabar, och att "eventuella tillägg till
aerodynamik bör ha ett syfte, snarare än att bara vara kosmetiska. "Den 9-3 Viggenâ € ™ s aggressiv front spoiler, Rocker förlängningar panel, bakre stötfångare omslag och bakre Wing Arena € ™ Tjust stilfull â €" de tjänar ett syfte. Helt integrerade i den redan slimmade formen ofthe Saab 9-3, dessa element ger Viggen dramatiskt förbättrade aerodynamiska egenskaper. Den Viggenâ € ™ s coefhcient av drag (Cd) har minskat en hel 8% till 0,31 Cd och Saabâ € ™ s chef aerodynamiska ingenjör, Håkan Danielsson, har också minskat lyftkrafter på bakhjulen med 60%. Betydelse för att minska Viggenâ € ™ s dra till 0,31 Cd är den djupa spoilern och uttalas rocker Extensions panel. Främre spoiler driver mer av luftflödet på framsidan av Viggen över ytan av kroppen istället för att låta den under. Integrerade rocker Panelerna innehålla och kanalisera vad luftflöde finns under kroppen snarare än att den kan försvinna från sidorna. När begränsade och riktade undertill luftflöde utgångar baktill det ordentligt integrerat i luftflödet ihop den bakre vingen. Arbetar tillsammans för att minska luftmotståndet dessa faktorer inte bara förbättra Viggenâ € ™ s stabilitet vid hög fart, utan också minska både vindbrus och bränsleförbrukning.

Men fördelarna med att utnyttja en sådan aggressiv front spoiler inte utgör en annan utmaning. Ökad luftflöde över bilen bidrar till de lyftkrafter baktill på bilen, som kan ha en destabiliserande effekt under hårda inbromsningar från hög hastighet. För att motverka denna möjlighet, den bakre vinge
utformades för att dramatiskt minska lyftkrafter baktill och återta den främre / bakre balans i bilen.

För att optimera den totala aerodynamiska paketet, och i synnerhet den bakre vinge, tillbringade Saab designers många timmar i vindtunnlar med 1:5 och 1:3 modeller skala innan du testar med full skala Viggens. Sex full gjordes omfattande tester genomfördes på Motor Industry Research Association (MIRA) anläggning i Nuneaton, England, innan de slutliga kontrollen slutfördes vid Forskningscentralen för Automotive Technology (FKFS) anläggning i Stuttgart, Tyskland. "Vi använde FKFS som vår referens tunne |, säger Danielsson," eftersom det är state-of-the-art och ytterst exakt. FKFS gav oss också möjligheten att utföra tester upp till 155 km / h medan Mira är begränsat till 80 mph. Självklart med en högpresterande bil som Saab 9-3 Viggen, allting måste testas i hög hastighet â € "men FKFS tester helt enkelt conhrmed The Mira testerna var mycket bra." Slutresultatet blev en 60% minskning av lyftkrafter från standard 9-3â € ™ s coefhcient av hiss (CI) på 0,15 till en otroligt låg 0,06 Cl för Viggen. Saab 37 Viggenâ € ™ s deltavinge design ger hissen och smidighet som krävs för att denna multi-purpose jet hårdare för att utföra sina arbetsuppgifter luften. Däremot har den inverterade bakre vinge utformad för 9-3 Viggen, med större yta på toppen än på undersidan, håller jordbundna Viggen stadigt på marken genom att skapa ett område med lågt tryck under vingen. Detta leder tillbaka önskad främre / bakre balans och som ger större hög hastighet stabilitet och en mer linjär svar på häftiga inbromsningar, hindrar 9-3 Viggen från näsa dykning "under hög hastighet retardation. Balans är det viktiga, inte bara för Saab 37 Viggen jet Hghter piloter, men också för piloterna i det nya, lågt flygande Saab 9-3 Viggen bil.
# # #
9903:15

1999 Saab 9-3 Viggen â € "INREDNING

FLYGPLAN-inspirerade Saab 9-3 Viggen COCKPIT ger överlägsen förarkontroll

9-3 Viggen förare kontrollen med enastående ergonomi och stödjande platser sport Norcross, GA - Som cockpiten på en Saab 37 Viggen jet tätare, det inre av Saab 9-3

Viggen är utformad för att ge överlägsen förare ergonomi. Den driverâ € ™ s säte är placerat i Viggenâ € ™ s cockpit för att möjliggöra full kontroll över alla funktioner. Viggen exklusiva ljusgrå instrumentpanelen fascia är något böjd runt föraren med alla reglage och knappar logiskt grupperade i prioritetsordning. Alla komponenter och strömbrytare är svarta så de sticker ut från ljus grå panel och är lättare att tind en överblick. Inredning dörrhandtag är krom så att de kan lätt placeras i mörkret. Saab 9-3 Viggen är också utrustad med Saabâ € ™ s Night Panel System, en annan direkt påverkan av flygplan ergonomi. Night Panel gör det möjligt för föraren att stänga av potentiellt störande ljus och instrument med en enda switch, bättre synlighet. Information som sedan visas som behöver få kännedom därom.

Börjar med Viggenâ € ™ s exklusiv rostfri stålplåt tröskeln med Viggen logotyp, varje element i cara € ™ s interiör är representativ för sin höga prestanda karaktär. Den sportstolar, unik för Viggen, har en upp och utvidgas dyna center botten för utmärkt lår stöd och uttalade säte sidostöd för sidostöd under pigg körning. "Lâ € ™ m särskilt imponerad med sätena, säger Jan Vidarsson, Saabâ € ™ s ingenjör ansvarig för Viggenâ € ™ s interiör. "Jag känner verkligen vår teknik partner â €" Tom Walkinshaw Racing (TWR) â € "kunde utnyttja sina omfattande racing erfarenhet i skapandet av dessa mycket stödjande platser. Whata € ™ s ännu mer fördelaktigt för Viggen köpare, säger Vidarsson, "är att platserna behåller användning av befintliga 9-3 sätet ramar. Genom att göra så vi har kunnat införliva de befintliga Saab säkerhetsfunktioner i sätena â € "som huvud och bröst skydda dubbla krockkuddar skede sida och Saab Active Head Restraint (SAHR) system."

Viggen-exklusiv läderväska behandlingar slutföra sportiga miljön i cockpit. Alla 1999 Saab 9-3 Viggens har Rocky Svart läderklädsel med strukturerad Deep Blue läder skär för att matcha den unika Lightening Blue exteriör färg. Den övre delen av stolsrygg, fram och bak, drag präglat Viggen delta-wing emblem företrädare delta-wing form finns på Saab37 Viggen jet Hghter plan. Det texturerade Deep Blue läderklädsel bär bort till dörren panelen införs också, och en Viggen specifik läderöverdrag hjul sport styrning, läder skift ratten och växelspaken damask komplett interiör paketet. tongue

Hemma bra, garaget BÄST!
Aerocombi Xenoholic
21 december 2009 · 2 559 Inlägg

Hade du tänkt att man skulle orka läsa all det där? tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Tegrapro
21 december 2009 · 21 Inlägg

Om man är väldigt väldigt intresserad smile

Saab 9000 CSE 2,0t A50 "Speedparts" (1998)
Ceihagen83
21 december 2009 ·

Precis..

TACKAR

MrTorture
13 januari 2010 · 682 Inlägg

225 till 230 hk som det står i Reg bevis. kan det inte ha något med hur dom har mätt effekten? att vid dom som har 230 (dvs efter -99 vitt vad jag förstår) har man minnskat HK förlusten av allt omkring motorn eller att man räknat bort t.ex Ac-kompressor etc?

det är ju bara en tanke som slog mig, vet inte om det är värdefull info för dig. Mvh

Senast redigerat av MrTorture (13 januari 2010)

Garfield
13 januari 2010 · 1 019 Inlägg

MrTorture skrev:
225 till 230 hk som det står i Reg bevis. kan det inte ha något med hur dom har mätt effekten? att vid dom som har 230 (dvs efter -99 vitt vad jag förstår) har man minnskat HK förlusten av allt omkring motorn eller att man räknat bort t.ex Ac-kompressor etc?

det är ju bara en tanke som slog mig, vet inte om det är värdefull info för dig. Mvh

Nej, det är som det står i tråden. Tidiga Viggar med TWR-programvara hade 225hk. Dessa uppgraderades med Saab's egen programvara på 230hk.

Andreas0
13 januari 2010 · 177 Inlägg
BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
Ceihagen83
13 januari 2010 ·

Tackar tackar...

Ska följa tråden...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang