Tips man kan göra med seg dator??

Turbojesus Flickspanare
27 januari 2010 · 728 Inlägg

Undrar vad jag kan göra med min dator då den har gått å blivit segt som fan.
Jag är ingen data-man utan undrar om någon datakunnig bilbroder har lust att slänga ur sig lite sköna tips.

Mvh daniel.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
twin_cam Smålänning
27 januari 2010 · 7 877 Inlägg

Vad har du för OS?

Men har du Windows XP så gå in på Start > Alla Program > Tillbehör > Systemverktyg > Diskrensning sen rensar du termporära filer m.m...

Kör en virussökning efter, en rejäl! Fullscan, minst.

Sen går du in på Systemverktyg > Diskdefragmenteraren, och väljer dne du har OS:et på, och trycker analysera, sen när det är klart får du reda på om disken är mycket fragmenterad, och då får du defragmentera den.

Se det vanliga, radera program du inte använder och undvik sånt skit som startar upp i bakgrunden... Iaf jag vill att programmen ska starta när jag trycker igång dom, inte när datorn startas.

För att justera vilka program som autostartas, gå in på KÖR och skriv msconfig, sen går du in på autostart och kryssar bort alla program du vågar wink

Nått mer vet jag inte... Det va väll det basic.. Windows blir ju alltid segare med tiden.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
toastmaster
27 januari 2010 · 12 Inlägg
BMW X3 2.0d (2008)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
28 januari 2010 · 1 874 Inlägg

1. Rensa bort sådant som du inte behöver.
2. Dra ner på alla grafiska effekter.
3. Defragmentera hårddisken.
4. Formatera datorn.

Hamilton
28 januari 2010 · 8 873 Inlägg

Själv skulle jag börja med att se hur mycket det finns ledigt på C disken inte helt ovanligt att man har förlite ledigt diskutrymme och det gör datorn "seg" minst 10% ska vara ledigt

Fotograf på tierpidag.se
lingua
28 januari 2010 · 2 271 Inlägg

tune up utilities är ett riktigt bra program.
Ordnar upp alla register osv.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
thebull86
28 januari 2010 · 18 Inlägg

Har haft det problemet med den stationära datorn så jag körde ett Tuneup program som rensade allt onödigt och registret från sådant som var avinstallerat.
Sedan kan man även få förslag på olika saker som slöar ner dator och om man vill ändra det i programmet.
Fungerade utmärkt med min dator.
Sedan har du en del andra saker som gör en dator slöare.
Mängden av iconer på skrivbordet och installerade typsnitt.
Har du även ett krävande antivirus installerar så finns ju mindre kraftkrävande.
Tog bort mitt Norton Internet security 2003 och ersatte det med NOD32 och det blev stor skillnad.

Volvo 760 (1990)
volvoentusiasten
29 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Installera om skiten!

bollen1986
29 januari 2010 · 3 714 Inlägg

Formatera datorn ska man väl göra iaf minst 2 ggr per år eller? eller är det bara jag som gör så.

Sen ska man inte fylla skrivbordet med ikoner då det segar ner datorn ännu mer

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
kolvas
29 januari 2010 · 4 001 Inlägg

bollen1986 skrev:
Formatera datorn ska man väl göra iaf minst 2 ggr per år eller? eller är det bara jag som gör så.

Sen ska man inte fylla skrivbordet med ikoner då det segar ner datorn ännu mer

känns onödigt, jag körde i 3 år med min burk utan att formatera om den.
problemet är att en massa uppdateringar och skit slöar ner datorn.

som sagts innan, rensa från skit

Edit: banta även ner allt som ligger under "mina dokument", lägg filmer/bilder/musik någon annanstans eftersom dessa kataloger indexeras av Windows

Senast redigerat av kolvas (29 januari 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
sandin_90 Truck Drivers Move The Nation!
29 januari 2010 · 350 Inlägg

Gaijin skrev:
Undrar vad jag kan göra med min dator då den har gått å blivit segt som fan.
Jag är ingen data-man utan undrar om någon datakunnig bilbroder har lust att slänga ur sig lite sköna tips.

Mvh daniel.

Detta är ja EXPERT på, då jag aldrig suttit vid en snabb data.. Ta det lungt, hämta en kopp kaffe, lägg på en LP på spelarn..och vänta! tongue

----------------Våga Vägra Volvo----------------
Fredrik_Rangert Egenföretagare
29 januari 2010 · 999 Inlägg

sandin_90 skrev:

Gaijin skrev:
Undrar vad jag kan göra med min dator då den har gått å blivit segt som fan.
Jag är ingen data-man utan undrar om någon datakunnig bilbroder har lust att slänga ur sig lite sköna tips.

Mvh daniel.

Detta är ja EXPERT på, då jag aldrig suttit vid en snabb data.. Ta det lungt, hämta en kopp kaffe, lägg på en LP på spelarn..och vänta! tongue

lol skön attityd!
Själv blir jag galen och brukar ta ut det på tangentbordet eller musen.

volvoentusiasten
29 januari 2010 · 4 005 Inlägg

bollen1986 skrev:
Formatera datorn ska man väl göra iaf minst 2 ggr per år eller? eller är det bara jag som gör så.

Sen ska man inte fylla skrivbordet med ikoner då det segar ner datorn ännu mer

Jag kör reinstall för 20e dag. smile

Men å andra sidan går det automatiskt och tar 5 min. smile

Urkas Kräsen grafiker
29 januari 2010 · 1 775 Inlägg

Hamilton skrev:
Själv skulle jag börja med att se hur mycket det finns ledigt på C disken inte helt ovanligt att man har förlite ledigt diskutrymme och det gör datorn "seg" minst 10% ska vara ledigt

Eller?

Whine whine!
Mofftre
1 februari 2010 · 36 Inlägg

Kör > msconfig > Autostart.
Sen bockar du av alla "onödiga" program. Allt som är ibockat där startas så fort du slå på datorn. Är det program som du inte behöver så behöver dom inte ligga i bakgrunden och ta kraft.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang