3793
Sök

Behövs det byta tändstift vid chippning?

392 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
Hej!

Tänkte chippa bilen med steg 1 hos atm och då rekommenderade dem mig att byta tändstift för 800 kr.

Min fråga är då, behövs det för motorns skull eller är det mer som jag förstod på honom att dessa bara skulle hålla lite längre? För isf väntar jag hellre med det bytet.

MVH
Martin

632 Inlägg
10 februari 2010
striper skrev:
Hej!

Tänkte chippa bilen med steg 1 hos atm och då rekommenderade dem mig att byta tändstift för 800 kr.

Min fråga är då, behövs det för motorns skull eller är det mer som jag förstod på honom att dessa bara skulle hålla lite längre? För isf väntar jag hellre med det bytet.

MVH
Martin

Att byta stift är absolut inte måste vid chipning. Dock håller andra stift längre och så finns det stift som funkar lite bättre för chipning som minskar risken för 'misständningar'.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

392 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
Okey. För en som inte är så kunnig så har jag ingen koll på vad misständningar påverkar motorn. Svårstartad? Eller sliter på motorn i det långa loppen..

Tacksam för svar till den okunnige.. =P

1 488 Inlägg
11 februari 2010
Misständningar skadar motorn. Innebär att tändstiften inte tänder (skapar gnista) som de ska och misständning uppstår när luft/bränsle blandningen ska antändas. De flesta brukar behålla originalstiften vid steg1 trim.

392 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
Tack för hjälpen..

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
11 februari 2010
Tycker 800:- låter mkt för ett par stift?
Antar att du har 4 st bara?

Tror jag ger 60-70 kr för mina NGK stift och har inga problem.
Bara se till att man har rätt gap. Dvs mellanrummet där gnistan bildas så tycker jag inte det ska vara några problem

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
11 februari 2010
itouch skrev:
Misständningar skadar motorn. Innebär att tändstiften inte tänder (skapar gnista) som de ska och misständning uppstår när luft/bränsle blandningen ska antändas. De flesta brukar behålla originalstiften vid steg1 trim.

Och för steg 2?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

1 488 Inlägg
11 februari 2010
MagnumR skrev:
itouch skrev:

Och för steg 2?

Sällan de byts då också, original funkar riktigt bra faktiskt så länge de är fräscha.

Många byter oftast till stift som håller mycket längre, men så länge man byter de billigare originalstiften enligt plan så brukar det sällan vara några problem.

Sök