Svenska landsvägar vs. farthållare

KarlNilsson Örebroare i exil
11 april 2007 · 970 Inlägg

Kom o tänka på det här häromdagen när jag åkte hem från sommarhuset på västkusten. Från Uddevalla och hela vägen hem till Örebro är det i stort sett 2-filig väg utan mitträcken som gäller. Och för det mesta är det 90 som fartgräns. Som alla vet kan det vara en smula obekvämt att hålla hastigheten med gasfoten vid långkörning. Om inte annat så kan det vara svårare att hålla laglig hastighet.

Men på den här vägen och det är säkert inget unikt för just den här sträckan, går det inte att använad farthållaren mer än kanske några hundra meter åt gången. Anledning? Folk kan inte hålla tempot upe i detta land. Lägger man sig på farthållaren i prick 90, kommer man ALLTID ifatt en jubelåsna som håller 85 varpå man får slå av och lägga sig bakom ett par mil för att sedan försöka köra om.

Sedan upprepar sig den här proceduren om och om igen hela vägen hem... Det om något är en trafikfara, då det skapara stor irritation bland medtrafikanter, vilket ofta leder till idiotomkörningar med livet som insats. Speciellt i semestertider då det rör sig mycket trafik ute på våra vägar. Så nä kära regering och allt vad ni heter, är det något ni ska satsa på att få bort från våra vägar så är det alla sniglar som inte verkar göra annat än att ligga i vägen för oss som försöker hålla ett vettigt tempo på vägarna. En så kallad säker väg är inte säker så länge det kryllar av "jag vågar inte köra fortare än 85" människor på våra vägar.

Nu syftar jag inte på lastbilar, traktorer, husvagnsekipage mm då dessa trots allt har en anledning att ligga en bit under hastighetsgränsen på dessa vägar.

Någon mer än jag som känner igen sig i det här? Eller är det jag som är väldigt gnällig idag smile

/Kekke

Hej FRA!
Heavens_Gate
11 april 2007 · 543 Inlägg

verkar vara du som e grinig idag kekke..roll
Inte tänkt på att det finns dom som vill ligga i denna hastighet. Du kanske kan lägga dig i 85 med. Du tjänar inte mycket minuter om du ligger 10km snabbare vet du välwink
Och sen så finns det ju faktiskt en sabla massa olika hastighetsmätare i detta avlånga land. Inte tänkt på att alla kanske inte visar samma.. Din kanske går fortare ens andra..

Små saker som tåls att tänka på!!
Mvh

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1
KarlNilsson Örebroare i exil
11 april 2007 · 970 Inlägg

Nja jag tycker som så att är det 90 och vägen är fin, bra väder osv så kan man gott hålla hastigheten. Självklart har jag koll på att olika bilars hastighetsmätare visar olika och även min visar 5 km/h för mycket vid 90. Så håller jag 90 på mätaren, kör jag egentligen i 85.

Hej FRA!
Chrom Kapten Långsam
11 april 2007 · 185 Inlägg

Brukar hålla 20-30 över aktuell hastighetsbegränsning på stora vägar, helt enkelt för 90 eller 110 är löjligt att hålla på de breda raka vägarna (man somnar ju) vi har på de flesta större riks- och europavägarna. Nej, brukar köra ifatt och om när jag kommer ikapp någon, inte heller det är ju någon större match med tanke på att det får plats typ 4 bilar på bredden på många vägar idag. Mindre landsvägar är väl en annan sak kanske, men jag åker inte på dessa speciellt ofta, vi har ju rätt bra vägar i Sverige.

Och jag är absolut inte irriterad på de som kör saktare, det är väl bara bra, folk får köra i den hastighet de känner sig trygga i, det är väl bara att dra om ifall man inte orkar ligga bakom?

Tycker inte detta är ngt större bekymmer.

Senast redigerat av Chrom (11 april 2007)

zoopåse
11 april 2007 · 1 171 Inlägg

Fast det drar ju en massa mer bränsle ju fortare över typ 80 man kör. Börjar man komma upp i 120 och över så drar förbrukningen iväg snabbt.

kohler
11 april 2007 · 671 Inlägg

när man själv kör med farthållare så stör man sig sjukt mycket på alla som uppenbarligen inte har det och inte kan hålla hastigheten...

men jag har den mest på motorvägen... på landsväg e det ju roligt att gasa upp å ner i kurvorna!

Second is the first loser
Honken_ Klyphuggare
11 april 2007 · 328 Inlägg

jag åker då i mitt eget tempo och ökar inte om det kommer såna som dig bakom

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
Malmoe SSS -12
11 april 2007 · 3 217 Inlägg

Honken_ skrev:
jag åker då i mitt eget tempo och ökar inte om det kommer såna som dig bakom

Nej, så man ska köra bil... Fast det hade inte gjort någonting om man kunnat göra det lättare för sina medtrafikanter genom att ta en meter i vägrenen för att förlätta en omkörning! Personen i fråga kan faktiskt ha väldigt brottom! Än är inte den svenska familjen rik nog  att ha varsin helikopter!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
R_Weber
11 april 2007 ·

Tror nog snarare att den största trafikfaran i detta sammanhang är de som blir irriterade och gör idiotomkörningar av dem som "bara" ligger i 87 km/h...

E20 genom Västergötland som nämndes här i början är en väg där man stöter på dessa förare jämt....måste nog vara Sverige jobbigaste väg...

kolosal
11 april 2007 · 14 Inlägg

Nja kan irritera mig på dem med, men visst i de flesta fall är det ju bara att acceptera. Det ända jag förväntar mig är samma sak tillbaka, om jag kommer fortare ligg då inte och dryga i vänster körfält i 1km innan du svänger in. Menar använder folk på våra vägar inte backspeglarna ?
Jag är inte blind jag ser om där e bilar i inner fältet och de inte kan gå in, det är lugnt.. men när de e tomt och de ligger där med farthållare bara för de e bekvämt, de skapar road rage hos mig iallafall.
Men jag måste säga att som nu när jag kör en RX-8 så flyttar sig folk bra mkt fortare än när jag körde 245a wink hmm varför är de så?

MeloveGolf Vw trimmare
11 april 2007 · 2 995 Inlägg

Fuckface skrev:

Honken_ skrev:
jag åker då i mitt eget tempo och ökar inte om det kommer såna som dig bakom

Nej, så man ska köra bil... Fast det hade inte gjort någonting om man kunnat göra det lättare för sina medtrafikanter genom att ta en meter i vägrenen för att förlätta en omkörning! Personen i fråga kan faktiskt ha väldigt brottom! Än är inte den svenska familjen rik nog  att ha varsin helikopter!

Jag blir tokig när folk verkligen "Hindrar" dig från att köra om och hyllar dom som vänligt släpper förbi....död åt såna som på 2 filig som ligger bredvid varandra ena kör 89km/h den andra 90km/h sniglar ska hålla sig till höger tvekar inte en sekunden på att svischa förbi på isnidan då detta fenomen gör mig totalt galen....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
AudiS LicensSvetsare
11 april 2007 · 280 Inlägg

I norge så saktar sniglarna ner och blinkar till höger när det är grönt att köra om, helt underbart....
Jag tycker att om det är 90 ska man hålla 90, inte 80(OBS under normal väderlek, OSV)
i körskolan får man lära sig att det är lönt att köra om om differansen är 10km/h..

En annan extremt irriterande sak är bilar som kör under 110 i vänsterfilen på motorägen, och inte visar någon respekt för dom som kommer bakrifrån, drygt som fan att gå ner från 160 till 90 för att någon jävla söndagsbilist bestämmt sig för att köra om....

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
Grabber Dagdrömmare
11 april 2007 · 2 836 Inlägg

Som fd yrkes chaufför kör jag i princip altid med farthållaren på landsvägar o motorvägar.
Funkar utmärkt när man ligger i dom 85 men en annan sak med personbilen. Det blir många spak rörelser.

Sen som det där med att nån annan kör för sakta är en annan sak.
Är det 90 så är det max 90 inte min 90 men det är en anna fema o bromklotsar ska f#n inte slicka mittlinien! Inte undra att det finns kamikazze förare! smile

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
carnageman Rallyförare
11 april 2007 · 1 075 Inlägg

Om man nu ska hugga vidare lite i denna frågan så undrar jag hur svårt det är för svensson att låna en GPS. Med tanke på att alla svenska bilar har hastighetsmätare som glädjevisar mellan 7-20%...
Du tror att du ligger 90 men ligger bara i 75...
Gäller så gott som alla bilar.
Detta leder till en rad med onödiga omkörningar. Tänk om alla kunde kolla sin mätare mot GPS...

Senast redigerat av carnageman (11 april 2007)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Muttley
11 april 2007 ·

en sak som är ännu störigare är de jävla idioterna på plastraker som kör om var som HELST enfiligt avfarter påfarter.
de får faktiskt skylla sig att de skadas för de mesta.

var med om de idag.

men visst hålla under hastighetsgränsen med vanlig personbil och ha superköer bakom sig tycker jag är extremt jobbigt med tyvärr. på stora vägarna då.

KarlNilsson Örebroare i exil
11 april 2007 · 970 Inlägg

carnageman skrev:
Om man nu ska hugga vidare lite i denna frågan så undrar jag hur svårt det är för svensson att låna en GPS. Med tanke på att alla svenska bilar har hastighetsmätare som glädjevisar mellan 7-20%...
Du tror att du ligger 90 men ligger bara i 75...
Gäller så gott som alla bilar.
Detta leder till en rad med onödiga omkörningar. Tänk om alla kunde kolla sin mätare mot GPS...

Har testat detta i min bil och kom fram till att den visar 4 km/h för mycket vid 90 km/h och 5 km/h för mycket vid 200 km/h.

Hej FRA!
Tzatziki
11 april 2007 · 452 Inlägg

Det låter som du skulle kunna ha hamnat bakom morsans gubbe ..
fast iof, chansen att han skulle befinna sig i Uddevalla trakten är dock väldigt liten
då det är ett rejält avstånd från deras hemkommun och uppsala smile

Iaf så är han en typisk människa som lätt håller 20-30km/t under den tillåtna hastighetsbegränsningen. Jag vägrar åka med honom och blivit riktigt förbannad
när jag åkt med honom .. morsan får puscha honom att trycka lite extra på gasen
varje gång de är ute och kör och då har gubben haft körkort i 45 år .. vilket han har
sagt till mig flertal gånger - jag har haft mitt i 4½ år. Detta är ju då något jag bara skrattar åt då han vill försöka få mig att tro att han kan köra bättre än vad jag gör etc etc ...
Han är rent av en fara i trafiken och jag har varit på honom flertal gånger att trycka på gashel*etet men icke sa nicke ..

Senast redigerat av Raised (11 april 2007)

striper
19 februari 2010 · 392 Inlägg

Sjukt irriterande med folk som åtminstone inte gör så gott de kan att svänga in i höger filen.

Dock när det gäller att köra med farthållare på en trafikerad väg lägger jag mig hellre 2-3 km/h under trafik "strömmen" och på så sätt inte behöva sätta av och på hela tiden. Vill folk om så finns det ett körfält till vänster..smile

Intressant diskussion

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
JonR
19 februari 2010 · 3 259 Inlägg

Dagens trådlyft!smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 februari 2010 · 5 650 Inlägg

JonR skrev:
Dagens trådlyft!smile

en aning äre inte meningen med att 3 år gammla trådar som dog ut för 3 år sen ska va ut döda?


även om tråden poäng fortfarande är är 100% sant med dagens sniglar ute på vägarna..

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang