3164
Sök

Saab 9000 2.3 T16 -93 går dåligt och dåligt med laddtryck

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Tjenare.

Jo det är så att bilen typ bara går på tre cyl på tomgång, men går jämnare när man gasar på.
Förutom den taskiga tomgången laddar turbon inte som den ska längre.

Den är inte helt original utan det sitter en STT effektbox i den som är monterad 1997.
(kanske den som börjar ge upp?) Tidigare har den laddat upp till 1.6 bar, men nu är det halverat till MAX 0.8 men det händer inte alla gånger.

Felsökningen vi gjort hittils är:

# Kollat efter läckage, dock har vi inte kikat på intercoolern än.
# Bytt dumpventil, den var dålig och det blev en liten förbättring men inte tillräckligt.
# Nya stift (färgen på dom är grå/grålbrun - aktiga)
# Bytt magnetventil

Den sista punkten tror jag fortfarande spökar. Den förra som satt i där lät som en helikopter när man slog på tändningen, den gick hela tiden.

Den nya, eller begagnade rättare sagt klickar inte ens till. Så multimetern togs fram och nu har vi inte längre någon spänning till magnetventlien när tändningen slås igång eller när bilen är igång.

Det är tre kablar i sticket till magnetventilen.
En grön, en blå och en röd/grön.
Den gröna och den blåa har vi lyckats summra till kontakterna under plasten vid styrenheten, men den sista kabeln, den röd/gröna har vi inte fått något mätresultat på.

Vilken funktion har den röd/gröna kabeln? Och kan magnetventilen ställa till dessa problem?

Bilen är förövrigt nybesiktad med perfekta avgasvärden, och bilen gick som en röv även då.

Tips och förslag?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

394 Inlägg
23 februari 2010
om magnetventilen spökar, går den ju på GLTn alltså grundladdtrycket.. fixa en ny sådan isåfall. eller en BÄTTRE beg.

GLT ska stå på 0,4-0,5

vem fan är maptun?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Von-Aron skrev:
om magnetventilen spökar, går den ju på GLTn alltså grundladdtrycket.. fixa en ny sådan isåfall. eller en BÄTTRE beg.

GLT ska stå på 0,4-0,5

Som jag skrev så får vi inte någon spänning till magnetventilen alls.
Beror detta på ett kabelbrott, styrbox eller något annat?

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 497 Inlägg
24 februari 2010
te_wik skrev:
Von-Aron skrev:

GLT ska stå på 0,4-0,5

Mvh Tommy

Kollat säkringen?
Börja med att rycka sladden till MV och kolla hus ditt GLT ligger.

Sen bör du väl även testa en annan OK di-kassett.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
AxlSam skrev:
te_wik skrev:
Von-Aron skrev:

GLT ska stå på 0,4-0,5

Mvh Tommy

Kollat säkringen?

Vad heter den säkringen och vart finns den? Finns den i handsfacket eller i någon av hållarna under huven? Har kollat alla säkringar i handsfacket och dom var hela.

Att testa med en annan kassett har man funderat på, men det finns ingen som man kan låna och att köpa en annan bara för att testa känns lite onödigt, så vi ska försöka felsöka det som inte kostar så mkt till astt börja med.

Det är inte min bil utan polarens, så han har ju kikat en del på den själv också. Men hittills har vi inte hittat mer än att magnetventilen saknar ström.

Mvh Tommy

1 497 Inlägg
24 februari 2010
te_wik skrev:
AxlSam skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Kollat säkringen?

Vad heter den säkringen och vart finns den? Finns den i handsfacket eller i någon av hållarna under huven? Har kollat alla säkringar i handsfacket och dom var hela.

Att testa med en annan kassett har man funderat på, men det finns ingen som man kan låna och att köpa en annan bara för att testa känns lite onödigt, så vi ska försöka felsöka det som inte kostar så mkt till astt börja med.

Det är inte min bil utan polarens, så han har ju kikat en del på den själv också. Men hittills har vi inte hittat mer än att magnetventilen saknar ström.

Mvh Tommy

APC säkringen i handskfacket.
Men laddar bilen 0,8bar med kass MV så är det någon som har varit och skruvat
på WG stången.. Vilket inte är bra!

Jag hade satt DI-kassetten högst upp på listan av troliga fel..
Så försök få tag på en ändå.

5 710 Inlägg
24 februari 2010
Om du inte har spänning på mittenstiftet är säkringen (5) trasig, kabelbrott ellerså är drivsteget i styrdonet trasigt.......
Har du haft ett tidigare MV-haveri är det sistnämda inte helt otroligt.....

Tips o trix:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=113657

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
AxlSam skrev:
APC säkringen i handskfacket.
Men laddar bilen 0,8bar med kass MV så är det någon som har varit och skruvat
på WG stången.. Vilket inte är bra!

Jag hade satt DI-kassetten högst upp på listan av troliga fel..
Så försök få tag på en ändå.

Att någon har varit och skruvat i WG-stången ser jag inte som någon omöjlighet alls, så det är mkt möjligt.

Kollade alla säkringar i handskfacket så det måste betyda att den är hel.

Skroten här hade en kassett, men den fick man inte låna. Han skulle ha 500kr för den och då var funktionen osäker, med andra ord tror jag inte den funkar när den var så billig.

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
Om du inte har spänning på mittenstiftet är säkringen (5) trasig, kabelbrott ellerså är drivsteget i styrdonet trasigt.......
Har du haft ett tidigare MV-haveri är det sistnämda inte helt otroligt.....

Tips o trix:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=113657

mvh Jonas

Okay, mittenstiftet har jag för mig var kabeln som var röd/grön, alltså den som jag inte fick några reaktioner av alls när jag summrade den från sticket till styrboxens kontakthandske. Så det kan alltså bero på kabelbrott. Vilket inte är helt otroligt det heller då den varit krockad fram och kablarna ligger ju ganska utsatt.

den har ju fungerat som den ska till och från, men nu alltså har den gett upp helt. De kan ju ha berott på kabelbrott som sagt, men sådan tur har man nog inte.

Oh, tack för den länken! Ska testas.

Mvh Tommy

Sök