8480
Sök

Volvo 244 ojämna bromsar bak, hur fixar man det?

15 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
va in på efterkontroll hos besiktningen och fick en ny 2a på ojämn bromsvärkan bak, vänster 0,9 höger 1,6

någon som vet vad man kan göra åt detta?

räcker det med att motionera oket?

är tacksam för snabba svar

MVH Ulf

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 februari 2010
Ta lös oket.
Plocka isär, rengör och smörj (eventuellt köpa rep.sats oxå)
prova igen smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

15 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
okej, vad ska man smöjra med? har hört att typ 5-56 och liknande förstör gummit

1 915 Inlägg
25 februari 2010
Går kolven trögt i oket så köp en repsats och ta ur kolven och putsa rent den, putsa rent där kolven ska sitta, lägg på lite fett (som ofta medföljer i repsats) på kolven och tryck in den, på med gummit sen montera o lufta..

Men inte säkert att det är oket/kolven som gör att det är ojämna bromsar.
Sitter beläggen fast så räcker det troligtvis att rengöra dom lite och ta bort rost/smuts på oket där beläggen sitter.

Kolla så beläggen inte är dåliga oxå, behöver de bytas så byt på båda sidor.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

15 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
Louksor skrev:
Går kolven trögt i oket så köp en repsats och ta ur kolven och putsa rent den, putsa rent där kolven ska sitta, lägg på lite fett (som ofta medföljer i repsats) på kolven och tryck in den, på med gummit sen montera o lufta..

Men inte säkert att det är oket/kolven som gör att det är ojämna bromsar.
Sitter beläggen fast så räcker det troligtvis att rengöra dom lite och ta bort rost/smuts på oket där beläggen sitter.

Kolla så beläggen inte är dåliga oxå, behöver de bytas så byt på båda sidor.

tack för tipsen, får ut imorgon och skruva lite.

men jag tycker de är lite konstigt för på första besiktningen hade jag bristfällande fastsättning bromsbelägg vänster bak men bromsarna tog inte för ojämt. då åtgärdade jag det men en monteringssats och vid efterkontrollen så tog vänster bakbroms 0,9 som vid första besiktningen men höger tog hela 1,6 och inte 1,2 som vid första. konstigt att det kan bli så mycket bättre när man inte ens har rört den sidan:/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 februari 2010
svetsdiffa, då blir de perfekt resultat wink

Nä men skämt åsido: Gör en allmän koll på ok, belägg, skivor så dom är likadana på båda sidor och fungerar ordentligt.

4 586 Inlägg
25 februari 2010
Jag lägger alltid lite bromsvätska innanför tätningen innan jag tycker in kolven.

7 Inlägg
26 februari 2010
Det där fettet som man skall använda följer inte med repsatsen. Ooh det skall vara ett värmebeständigt fett, men det finns på mekonomen för exakt det endamålet.
Putsa av kolvarna försiktigt med fint sandpapper. Kolvarna kan vara svåra att få ut, då kan man försöka med tryckluft och försiktigt pressa ut kolvarna.
Sätt ihop allt och montera nya belägg.

Volvo 245 -79
Volvo 245 -85
Volvo 144 -67 (såld)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 februari 2010
Gronlund_Racing skrev:
Det där fettet som man skall använda följer inte med repsatsen. Ooh det skall vara ett värmebeständigt fett, men det finns på mekonomen för exakt det endamålet.
Putsa av kolvarna försiktigt med fint sandpapper. Kolvarna kan vara svåra att få ut, då kan man försöka med tryckluft och försiktigt pressa ut kolvarna.
Sätt ihop allt och montera nya belägg.

Man lägger en tråkloss mellan och sen trycker man på fullt med tryckluften så ploppar kolvarna ut wink De är svårt att smyga, går om kolvarna glider lätt men då behöver man ju inte ha isär oket för då fungerar de ordentligt ^^

Sök