2582
Sök

Råd: Bes bil med sommardäck före 1a april.

Skogskonsult
214 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Nu har jag fått en tid till imorgon (29 mars) och är lite orolig.
Det är sommarväglag ute, men tar de hänsyn till det inne på anläggningen?
Man ska ju inte ha sommardäck före första april säger lagen.

Stora frågan är, får jag en tvåa på det tror/vet du?

Lastbilschaufför
257 Inlägg
28 mars 2010
Vad jag har förstått det som så bryr sig inte besiktningen om det.. Så länge det finns tillräckligt med gummi så brukar dom väl inte klaga?

Dock bara vad jag hört, inget jag kan verifiera så rätta mig mer än gärna om jag har fel smile
Senast redigerat av Danne_nkpg (28 mars 2010)

Four Rings To Rule Them All

dARKiE
5 031 Inlägg
28 mars 2010
Du får köra med vilka däck du vill till bes, bara dem har rätt mönster för "årstiden" dem är tillförr. Dem kollar bara däckmönster. Dessutom är det fullt lagligt att köra med sommardäck om det inte råder vinterväglag på vägarna. Dvs, frost, is, snö på någon del av vägbanan.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

8 892 Inlägg
28 mars 2010
Bilprovningen kontrollerar att fordonet uppfyller kravet på ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, oavsett årstid.

Detta gäller däck till personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa.

Källa:
Bilprovningen

Du kan med andra ord åka och besiktiga med sommardäck om det så är 2meter snö eller blankis.

Att det skulle råda vinterväglag gör inget eftersom bilprovningen inte är en myndighet som sköter den kontrollen, utan det görs av Polisen

Fotograf på tierpidag.se

KHRacing
28 mars 2010
Hamilton skrev:
Bilprovningen kontrollerar att fordonet uppfyller kravet på ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, oavsett årstid.

Detta gäller däck till personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa.

Källa:
Bilprovningen

Du kan med andra ord åka och besiktiga med sommardäck om det så är 2meter snö.

Öh:. 3mm på sommardäck som nyttjas under vintertid är det som gäller, eller har de ändrat på reglerna sedan i December -09 ?

mvh K

Evolution
1 627 Inlägg
28 mars 2010
Jag besikta med sommar däck i mitten av mars han sa bara att jag skulle ta det försiktigt med dom. vad jag vet är enda kravet att dom är godkända

Fäll ner pungen och landa

8 892 Inlägg
28 mars 2010
KHRacing skrev:
Hamilton skrev:

Källa:
Bilprovningen

Öh:. 3mm på sommardäck som nyttjas under vintertid är det som gäller, eller har de ändrat på reglerna sedan i December -09 ?

mvh K

Minst 1,6 millimeter gäller ju då bara vid besiktning.

Fotograf på tierpidag.se

Skogskonsult
214 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
spåren i mitten på däcken är 2mm och de långa utmed sidorna är 4mm, dvs det borde inte vara någon som helst problem då enligt er.

Tack!

KHRacing
28 mars 2010
Hamilton skrev:
KHRacing skrev:
Hamilton skrev:

Källa:
Bilprovningen

mvh K

dåså.
så utanför kan man får körförbud av polisen.

12 086 Inlägg
29 mars 2010
KHRacing skrev:
Hamilton skrev:
KHRacing skrev:

mvh K

dåså.
så utanför kan man får körförbud av polisen.

Åker du med sommardäck oavsätt mönsterdjup vid vinterväglag kan man få körförbud av polisen, men troligvis böter tongue

Sök