3193
Sök

Vilken bil är bra för bankörning?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
10 maj 2010
Mazda miata.
  Låg vikt. ( Beror på generation men min ligger på runt 1010kg med förare och full tank. nyare är lite tyngre)
  50/50 viktfördelning.
  Grym balans i chassit.
  enormt direktstyrd. grym körglädje för pengarna.

Andra lätta bilar som är snabba på bana:
Lotus elise (eller exidge om man har pengar)
Opel speedster
Super 7

Ska du vara snabb på bana utan att lägga miljarders kroner på däck o bromsar satsa på en lite och lätt bil med bra balans.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

820 Inlägg
10 maj 2010
Audi S2, S4, RS4? S2an är ju ruskigt stabil men har tyvärr ingen kolla på vad dom ligger i pris nu.

Annars är det väl en M3a som är hyllad världen över, men jag hade nog satsat på S2a alt. en S3.

Om man säger

58 Inlägg
10 maj 2010
Säger som myran. Liten lätt bil som ex Lotus Elise. Snabb & ändå billig att hålla i drift.

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 maj 2010
Sedan finns diverse av Alfa Romeos modeller med, framför allt till riktigt låga priser. Om du lite till äventyrs känner för att trotsa märkets dåliga rykte wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

347 Inlägg
11 maj 2010
2-D skrev:
TenZer skrev:
Något åt detta håller kanske? http://www.blocket.se/haparanda/Porsche … 11&w=3

Sen finns ju denna:
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche … amp;last=1

Jag vet inget om den är bra på bana men jag kan inte tänka mig att det är bra väghålning smile Det var en liknande den över i alla fall smile

hehe jag tror inte den kan jämföras med den 968 jag visade eftersom 968 är en helombyggd racingbil och 928 är en 80tals stylad bil. Och en stylad bil brukar oftast vara tyngre och sämre än en orgiginal vad gäller väghållning och annat.

1 827 Inlägg
11 maj 2010
Det viktigaste för en bra banbil är driftsäkerhet...

Satsa på en bil med erkänt bra kvalitét från början. Kör ingen turbobil om du vill vara ute och köra mer än ett par varv, gäller speciellt vid trimning. En turbomotor avger extremt mycket värme och det kan vara svårt att få den att kyla ordentligt trots ordentlig oljekyl mm. För visst är det roligare att kunna köra ett helt pass än att tjäna 0,5 sek på rakan?

Sen ska du tänka på om drivningen tvunget ska vara bak. En FWD med diffbroms kan ge extremt bra vägegenskaper även om den driver framtill. I vissa fall kan det dessutom vara en fördel och absolut en fördel om man är nybörjare.

Tänk även på att det finns bilar som är dömda att misslyckas redan från början. En bil med McPhersonupphägning fram och stel bakaxel... Då kanske du ska leta vidare. Det optimala är ju triangellänk/multilänk bak och dubbla A-armar fram. Prisvärda bilar som har detta orginal är tex samtliga Honda Civic 88-01, CRX, Integra mm, Mazda Miata och jag har för mig att Opel speedster också har detta.

I min värld är dessa komponenter viktigast, i denna följd.

1.att allt är fräscht och att allting sitter fast ordentligt (nya oljor, leder mm, you name it)
2.däck
3.bromsar
4.chassi(dvs hjulupphängning)
5.motor

Bara tips från min sida, lycka till med sökandet!

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Saaboholic
3 129 Inlägg
11 maj 2010
Corvette c5 går ju att få inom budget + lite extra slantar över. trevlig bil förövrigt.

Sen finns det ju gott om små sportbilar osv jag hade dock inte valt varken en bmw eller nån alfa utan snarare sett mig runt efter japanskt alternativt amerikanskt om jag vill åka fort med fin väghållning samtidigt som jag vill veta att grejerna håller.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Sök