2844
Sök

Bilköp, förstabil (nybörjartips önskas!)

47 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
Först och främst: Tack för en så pass hög respons. Tyvärr kan jag inte direkt säga att merparten av svaren var så särskilt intressanta. Och det känns som att diskussionen höll på att spåra ett tag där.

Jag är inte ute efter att folk ska börja hetsa mot varandra med argumenterande inlägg för vad DE tycker är bäst, och samtidigt skriva att allt annat är skit. För jag är inte så pass bakom flötet att jag inte vet att det finns flera goda alternativ. Och snälla, lägg ner med kommentarer om att köpa en cykel osv. Jag gjorde inte den här tråden för att diskutera alternativa "fordon".

Så.

För att fötydliga min agenda lite kan jag informera er om att jag INTE är intresserad av något fartmonster, eller en stylad bil med tonade fönster, slutsteg, vingar och allt vad det heter. Jag bryr mig inte heller om bilen jag köper är en sk. "gubbil" eller "tjejbil". Och då snackar vi modellen. Givetvis skulle jag aldrig köpa en rosa bil med texten "Johanna" på.

Med andra ord undanbedes en kukmätartävling med olika snabba modeller. Jag kan inget om styling eller mekning och därför vill jag ha en stabil trotjänare som dessutom är billig. Ja, helt enkelt vad jag har skrivit tidigare.

Mazdan som någon länkade till tidigare i tråden tyckte jag var rätt snygg. Den liknade mitsubitshin och om den är bensinsnål skulle det absolut kunna vara ett alternativ. Jag kommer att fortsätta surfa blocket och kolla in den här tråden så ofta jag kan när jag kommer tillbaka till Norge.

Under tiden; Tack till alla som kommit med bra tips. Det hjälper mig väldigt mycket i mitt sökande!

/Hannes

152 Inlägg
5 oktober 2009
Så här blir det ofta på forum där folk som är extremt intresserade av huvudämnet: Bilar!

Men jag tror att du har en bra sammanfattning om du läser mellan raderna. Försäkringar på så pass gamla bilar som du kommer att vara intresserad av skiljer sig inte så mycket så att det behöver fälla avgörandet. Man kan nästan alltid få preliminära premier via telefon om man har registreringsnummer och personnummer. Dessvärre får man lida för att andra kör som idioter med en viss bilmodell. Då blir den dyr i försäkring p.g.a. dålig statistik så det är svårt att veta på förhand.

En annan sak att tillägga gällande bilekonomi är att inte bara titta på bränsleförbrukningen. Det är lätt att fastna vi det i dessa tider. Speciellt inte om man inte kör hela tiden/i vågor/kanske inte på vintern/inte varje dag. Jag har en 240 -88 som inte är en modell som är känd för att vara snål precis men den har ändå jättebra bilekonomi eftersom den håller hög kvalitet, är robust i motorn och reservdelar och service finns tillgängligt överallt och är billigt.

Om du vill slippa baklucka och hellre vill ha bakdörr så har du nog sagt det bäst själv. En tredörrars hatch (finns ofta som femdörrar också) är det du söker och en Golf 2 är en bra första bil. Om du har 15000-20000 att lägga får du en MYCKET fin Golf 2 för de pengarna. Om inte kanske en ännu yngre bil i Golfserien.
Senast redigerat av Dextre (5 oktober 2009)

Ljudbyggare
170 Inlägg
5 oktober 2009
hnz skrev:
Jag är inte ute efter att folk ska börja hetsa mot varandra med argumenterande inlägg för vad DE tycker är bäst, och samtidigt skriva att allt annat är skit ... För att fötydliga min agenda lite kan jag informera er om att jag INTE är intresserad av något fartmonster, eller en stylad bil med tonade fönster, slutsteg, vingar och allt vad det heter. Jag bryr mig inte heller om bilen jag köper är en sk. "gubbil" eller "tjejbil". Och då snackar vi modellen. Givetvis skulle jag aldrig köpa en rosa bil med texten "Johanna" på.

Med andra ord undanbedes en kukmätartävling med olika snabba modeller. Jag kan inget om styling eller mekning och därför vill jag ha en stabil trotjänare som dessutom är billig. Ja, helt enkelt vad jag har skrivit tidigare.

Mazdan som någon länkade till tidigare i tråden tyckte jag var rätt snygg. Den liknade mitsubitshin och om den är bensinsnål skulle det absolut kunna vara ett alternativ. Jag kommer att fortsätta surfa blocket och kolla in den här tråden så ofta jag kan när jag kommer tillbaka till Norge.

Under tiden; Tack till alla som kommit med bra tips. Det hjälper mig väldigt mycket i mitt sökande!

/Hannes

ÄNTLIGEN! Väntade bara på att du skulle svara på tal. För som sagt, blev lite väl tradigt att läsa om att döda bilar och div överdrivna påståenden.

Avstängd
512 Inlägg
5 oktober 2009
Skall du bränslesnålt och driftsäkert, är det Japan som gäller! Och dessa har även kamkedja..skippa törstiga Saabar mm, kör billigt och driftsäkert, dubbel vinst!

/A.

1 571 Inlägg
5 oktober 2009
Gå på in på teknikensvärld, automotorsport eller någon annan sida och läs tester och recensioner istället så får du en mer saklig och objektiv bild av de bilar du är intresserad av.

1. Gör en lista med en handfull bilmodeller du är intresserad av
2. Sök ren fakta om bilmodellerna
3. Sök recensioner/erfarenheter av bilarna (inte HÄR dock), finns även många internationella sidor, typ carsurvey mfl
4. Titta och testkör utvalda bilar och ta med någon polare med lite mer bilerfarenhet.

47 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
Hej igen!

Jag har haft fullt upp med jobbet i Oslo. Nu är jag hemma en vecka för att hälsa på familj, vänner och flickvän, men även för att kolla på bilar. I Norge är marknaden ungefär lika stor, men bilarna är väldigt mycket dyrare, så jag har främst fortsatt att kolla på blocket.

Vet att jag har sagt att jag skulle köpa bil för länge sedan, men jag har helt enkelt inte fått tid förrän nu.

Jag har en snabb fråga gällande en Rover 214. En liten 5-dörrars bensinsnål bil som jag tycker är riktigt snygg och över lag billig. Har fastnat lite för denna: http://www.blocket.se/kalmar/Rover_214_ … 18&w=3

Är det något att ha? För-nackdelar?

Jag rä lite orolig för att reservdelar kan vara dyrt då märket gick i konkurs för ett antal år sedan. Vad tycker ni om bilen i allmänhet och eventuellt jämfört med andra små bilar (japanare, WW golf/polo)?

Tack för eran uppmärsamhet och tid.

/Hannes

VW-nörd?
4 332 Inlägg
27 november 2009
Kan bara säga att Golf MK2 är den billigaste bil ja kan tänka mig...
Bytte belägg, klossar och vad de nu e mer man byter för 600 spänn runtom, 300 spänn (vill ja minnas) för vattenpumpen, 400 för kamremmen (va ett tag sen dock, så kanske billiare nu), 100 spänn för spindelled, 1800 per år i försäkring, 1000-1200 (vill ja minnas) i skatt och min var förgasare så drog 0.8 (ta en insprutare isf).
E de billigt man vill ha så tycker ja man ska titta på ett stort märke, inte Rover som konkat, vilket antingen gör att du kan få väldigt få som kan bilarna, eller problem att få tag i delarna, eller dyra delar...sen finns de ju en anledning till varför Rover konka, har för mig att den enda vettiga bil de hade var Rover 75, o de va ju en BMW tongue
Senast redigerat av Mortalis (27 november 2009)

47 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
Ska även tillägga att bilen jag köper helst skall vara "skön" att köra många mil med. Kommer troligen pendla till Oslo med den (~60 mil). Därför är t.ex. Ford fiestan utesluten. Kollar blocket kontinuerligt.

Sökte på både Saab 900 och Golf MK2. Utbudet på golfarna var extremt litet. Jag köper helst bil i Kalmar-området, och där fanns det inga exemplar. Det fann en del saabar, men de flesta hade rullat drygt 25k mil. Vet inte om det är fel tillvägagångssätt, men jag kollar främst på bilar som gått under 20k.

Anledningen till att jag gillade Rovern var främst utseendemässigt, men även att det väsentliga var bytt (kramrem mm). Samt att den bara gått ca 8k mil, var bensinsnål och låg prismässigt rätt.

Skulle gärna få reda på lite mer om Rovern, jag har kollat wikipedia, men jag har svårigheter att hitta intressanta och väsentliga uppgifter gällande just 214-modellen.

/Hannes

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
27 november 2009
hnz skrev:
Ska även tillägga att bilen jag köper helst skall vara "skön" att köra många mil med. Kommer troligen pendla till Oslo med den (~60 mil). Därför är t.ex. Ford fiestan utesluten. Kollar blocket kontinuerligt.

Sökte på både Saab 900 och Golf MK2. Utbudet på golfarna var extremt litet. Jag köper helst bil i Kalmar-området, och där fanns det inga exemplar. Det fann en del saabar, men de flesta hade rullat drygt 25k mil. Vet inte om det är fel tillvägagångssätt, men jag kollar främst på bilar som gått under 20k.

Anledningen till att jag gillade Rovern var främst utseendemässigt, men även att det väsentliga var bytt (kramrem mm). Samt att den bara gått ca 8k mil, var bensinsnål och låg prismässigt rätt.

Skulle gärna få reda på lite mer om Rovern, jag har kollat wikipedia, men jag har svårigheter att hitta intressanta och väsentliga uppgifter gällande just 214-modellen.

/Hannes

Stirra dig inte blind på miltalet, en bil som rullat 30 000 mil kan vara i betydligt bättre skick än en med 10 000 mil på mätaren. Det beror mycket på hur bilen är skött smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

47 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
IceEyes: Så är det ju.

Men hur jag, som inte kan särskilt mycket om bilens komponener, skall veta om bilen är slutkörd eller inte kan bli svårt. Det är främst därför jag blri skeptisk när jag ser höga miltal och "hög ålder" på bilarna.

47 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Och vad ligger de på för prisklass cirka? Samt hur mycket drar dem i liter/mil?

47 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Har bestämt mig för en japanare eller eventuellt saab, wv golf eller polo. Allt annat är uteslutet för enkelhetens skull. Annars kommer jag aldrig kunna bestämma mig. Det är många alternativ som det redan är smile.

Är lite intresserad av Mitsubishi Galant samt Carisma, Honda Civic och Toyota Corolla. Gillar storleken och utseendet. Känns som en helt okej pendlarbil jämfört med andra minde varianter.

Vet att jag har fått en del kommentarer gällande bilarna jag nämnt i stycket ován, samt andra små bensinsnåla bilar, men finns det någon som kan jämföra de fyra modellerna? För- och nackdelar.

Fortsätter att cruisa blocket.

/Hannes

österbybruk
267 Inlägg
14 maj 2010
hej, mitsubishi colt 92-96 är en helt ok bil, jag har kört min 4000 mil på 1 år och inget har krånglat, bilen har visseligen bara rullat 10000 mil, men colt är en av dom mest felfria småbilarna enligt bilprovningen.
den drar 0.6-0.7 och kostar inte mycket att försäkra. ca 3000 kr för trafik på mej 23år. nissan primera kostar det dubbla...
vill du ha bakdörrar så är mitsubishi lancer samma bil fast längre.
så länge kamrem och olja är bytt när det ska så är det inga problem. som med alla gamla bilar så rostar även mitsubishi...
och det är omöjligt att uttala... mitsuyamazuki coolt...
lycka till med billetandet

keep on cruising

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
14 maj 2010
Är det vm i att liva upp gamla trådar denna vecka?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Sök