3052
Sök

Däckbyte på 4 hjulsdrivna fordon

57 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Vänster framdäck har skadats och jag undrar om man behöver byta alla 4 däcken om man byter det trasiga. Jag har nämligen hört att 4-hjulsdriften kan gå sönder om man har olika slitage på däcken p.g.a att ett däckvarv blir längre om däcket är mindre slitet.

Någon som vet något om detta?

772 Inlägg
20 maj 2010
Ja det stämmer. Det kan bero lite på vad det är för typ av bil och fyrhjulsdrift. På den Passat 4-motion som jag hade så var det så iaf, att jag måste ha samma mönsterdjup runt om.
Men du kanske kan hitta ett begagnat däck med samma märke och ungefär lika djupt mönster.

57 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Vi kör 99% av tiden med bara framhjulsdrift, då borde det väl räcka att bara byta framdäcken?

Bilen är en Nissan Patrol
Senast redigerat av Greven78 (20 maj 2010)

772 Inlägg
20 maj 2010
Det skulle väll mycket väl räcka i såna fall.
Men jag skulle nog inte riskera det. 4 däck är en relativt billig sak jämfört med en rasad 4 hjulsdrift.
Men vet du att du aldrig kommer köra med 4hjulsdrift så kan du nog köpa endast framdäck.
Jag hade dock nog först ringt och kollat med Nissan om det.

929 Inlägg
20 maj 2010
Rätt lufttryck i hjulen har större betydelse än vad rätt mönsterdjup har.
Ett däck kan lätt variera 1 cm i radie beroende på lufttryck. Medans slitaget kanske bara skiljer 4mm.

Så att...

Mats

Trafikledare
563 Inlägg
20 maj 2010
Greven78 skrev:
Vi kör 99% av tiden med bara framhjulsdrift, då borde det väl räcka att bara byta framdäcken?

Bilen är en Nissan Patrol

Hmm.. Årsmodell på bilen? För dom Patrolerna jag har haft och sånna jag skruvat med är bakhjulsdrivna när inte fyrhjulsdriften är ilagd, och dessutom sitter det förmodligen frihjulsnav på bilen, så då är det ingen fara alls att ha ett udda däck fram. MEN det förutsätter att du inte använder fyrhjulsdriften på annat än halt underlag..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Sök