Köpt begagnad bil med fel. Vad göra?

mbtob
17 oktober 2006 · 4 Inlägg

Köpte en beganad bil igår. MB A140 98 års modell och på vägen hem så märkte jag ett ljud som verkar komma från höger framdäck. När man backade så hördes det även ett gnissel. När jag köpte bilen så hörde jag detta ljudet men fick förklaring att detta var från kopplingen men att han skulle be teknikern kolla upp detta på servicen. Bilen fick en service innan jag fick den och nu undrar jag om detta ligger på bilfirmans ansvar att fixa eftersom det självklart funnits på bilen vid köpet. Försäljaren nämnde inget om detta vid leveransen vilket jag självklar borde ha frågat om men fick serviceprotokollet och där stod det ingen notering om detta. Bad om en varudeklaration som försäljaren sa att jag skulle få i veckan. Fick 1 mån trafikförsäkring. Ska notera att ljudet hörs först efter ca 10 min körning vilket kan ha gjort att de själva inte märkt detta vid servicen. Bilen är köpt hos en MB handlare.

Vill även nämna det självklara, att jag är en ovan bilköpare.

Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
17 oktober 2006 · 277 Inlägg

jag tror att det kan vara hjullager som e på väg å skära..mkt dålig stil från försäljaren att inte säga något..han borde kört den innan du fick den å hört det sj!!

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
Draedon kontorsråtta
17 oktober 2006 · 231 Inlägg

är det något fel så ska handlaren fixa det, för du köpte ju inte en bil med ett kasst hjullager(om det nu är det som är fel).

Redbull Moderator+
17 oktober 2006 · 1 081 Inlägg

Finns en sexmånadersregen som i princip innebär att alla fel som varit vid leverans och inte deklarerats i varudeklarationen är säljarens ansvar, åtminstone att bevisa att felet uppkommit EFTER denne sålt bilen, så här säger konsumentköplagen, saxat från http://www.bilar.konsumentverket.se/mal … cleId=318:

Fel och befintligt skick
Vad som kan betraktas som fel styrs av konsumentköplagen. Det som avtalades när bilen köptes har stor betydelse.
Vid en bedömning utgår man från vad som avtalats vid köpet. Det är alltså inte fel på bilen i konsumentköplagens mening om köparen kände till bristen vid köpet, till exempel genom att säljaren redovisat den i varudeklarationen.
Lagen innehåller dessutom vissa allmänna bestämmelser om när det kan sägas vara fråga om fel.

Sexmånadersregeln

Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då.
Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös eller om felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet.
Det viktiga med de nya reglerna är att det är säljaren som har bevisbördan - som måste kunna styrka att felet inte fanns på bilen redan vid köpet - för att slippa svara för fel som visar sig under de första sex månaderna. Efter sex månader, eller eventuell längre garantitid, är det konsumenten som ska visa, eller göra sannolikt, att felet fanns redan vid köpet.

Vad är fel?

Här är några fall när en bil kan anses vara felaktig:

    * om skicket avviker från vad som står i avtalet eller från vad säljaren muntligen utlovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration). Säljaren kan också bli ansvarig för uppgifter som någon i tidigare säljled (till exempel generalagenten) lämnat i sin marknadsföring om inte uppgiften har rättats före köpet.
    * när bilen är i sådant skick att den inte skulle godkännas utan anmärkning vid kontrollbesiktning.
    * om säljaren inte har gett information om hur bilen ska skötas genom att till exempel inte lämna med en instruktionsbok och bilen till följd av detta går sönder. Självfallet gäller samma sak om säljaren har gett felaktiga instruktioner.


Befintligt skick

Även det här kan betraktas som fel:

    * om säljaren visste eller borde ha förstått att köparen skulle använda bilen för ett särskilt ändamål och den sedan inte går att använda som köparen har tänkt. Det kan till exempel, gälla då en bil ska användas för att dra en husvagn och säljaren levererar en bil som husvagnen inte får kopplas till.
    * om en bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, årsmodell och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig. Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljarna ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas från allt ansvar beträffande skicket.

Om du köpte bilen igår bör det ju vara ganska självklart, har du pratat med försäljaren?

Mvh

Vem jag?
mbtob
17 oktober 2006 · 4 Inlägg

Tack för svaren!

Det jag undrar över är om man ska åka tillbaka med bilen direkt eller vänta tills jag får varudeklarationen (som vad jag har förstått de är skyldiga att lämna). Har funderingar att
köre en bildiagnos på bilprovingen för att få en helcheck på bilen om det är något annat fel eller annat jag ska tänka på att fixa framöver.

Jag vill helt enkelt genom detta inlägg få mer kött på benen innan jag kontaktar försäljaren så jag vet exakt vad som gäller så jag inte står där när han säger att jag får skylla mig själv.

En ny fråga till om någon vet eller kan gissa:

Borde detta ljud/fel (om det är ett hjullager) märkts under den service de gjorde (9000 mila service)?

Sharky
17 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Påpeka det på en enda gång.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
pulk
18 oktober 2006 · 143 Inlägg

varudeklarationen måste följa med bilen vid köpet. att lämmna den efteråt är inte mkt värt. i där står det hur bedömningen på skicket på de olika delarna. och även vilken garanti dom lämnar...Så vill du ha den nu efteråt så kan dom ju sätta att skicket på hjullager "under normalt" vilket gör att du visste om det vid köpet. Är det aktoriserad för något märke så kan dom få varning från leverantören för att inte ha varudeklartion i alla bilar. jobbade ett tag på bilfirma, där skrev jag alltid i "värmesits omfattas ej av garanti" så vanligt fel och så drygt att byta smile men i ditt fal ett hjullager tillhör trafiksäkerhets garanti som alla bilar över 15tusen måsta ha minst 1månad av. Hoppas de löser sej.

BMW 323 Ci (1999)
mbtob
18 oktober 2006 · 4 Inlägg

Tack återigen för svaren!

Jag har 1 mån trafikgaranti men vad jag förstått så gäller det endast om felet skulle
göra att fordonet inte klarar en kontrollbesiktning.

Ljudet kommer defenitivt från högerhjulet eftersom det är ett "skrapande" ljud som
hörs i ett snabbare intervall ju snabbare man kör. När man sedan står still så
gnisslar det när man backar eller kör sakta fram. Skulle tro att det är något med
bromsarna men jag är som ni säkert förstår ej så kunnig inom detta området.

Eftersom jag fick en service på bilen innan jag köpte den så tycker jag att detta borde ha upptäckts under den servicen fast det finns inga noteringar om detta i protokollet.

Jag har funderingar på att ta bilen och göra en bildiagnos hos bilprovningen innan
jag kontaktar bilfirman så jag kan få reda på om det finns annat i bilen som
borde ses över. Jag vet att jag borde ha gjort detta innan köpet men jag var lite
väl impulsiv.

Jag vore tacksam för fler tips innan jag tar kontakt med bilfirman angående detta.

Redbull Moderator+
18 oktober 2006 · 1 081 Inlägg

Hej vad du har fått för garanti av bilfirman eller ej spelar egentligen inte större roll då konsumentköplagen ändå säger annat, jag vet flera som fått saker reparerade med hjälp av det jag skrev i mitt förra inlägg.

Mvh

Vem jag?
mbtob
23 oktober 2006 · 4 Inlägg

Jag vill än en gång tack ör svaren.

Åkte till bilfirman i torsdags och det visade sig att försäljaren var ledig. Vi fick en servicekille att
åka med och kolla vad som var fel. Det var bromsskivorna och bromsbeläggen fram som var dåliga. De ville först att vi skulle vänta till på måndag då försäljaren var tillbaka (för att slå fast vem som skulle stå för kostnaden) men då sa jag att jag inte vill vänta med detta. Då kollade de upp att de hade delar hemma och fick sedan godkänt av servicechefen att fixa detta utan att vi behövde betala någonting. Fick alltså bromsskivorna och bromsbeläggen bytta på båda framhjulen för en kostnade av 2900kr som vi slapp betala. De rynkade lite på ögonbrynen när jag sa att den var servad innan jag fick den. De borde ha märkt eller noterat detta där.

Börjar undra hur den servicen gick till och ska göra en helkoll på bilen så att den inte har fler fel så jag kan få den reparerad på garantin.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang