Volvo 855 kokar!?

TurbOla Reservdansk
7 oktober 2009 · 6 271 Inlägg

Has skrev:

Chrille855 skrev:
på min gamla 855:a var det värmepaketet som sprungit läck så därför han gick i kok.

Okej, men då blev det väl blött och glykolen gick åt snabbt? För den sitter väl under stereon/handsfacket? Bakom där alltså.

Och det luktar i bilen, glöm inte det. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Has
7 oktober 2009 · 191 Inlägg

TurbOla skrev:

Has skrev:

Chrille855 skrev:
på min gamla 855:a var det värmepaketet som sprungit läck så därför han gick i kok.

Okej, men då blev det väl blött och glykolen gick åt snabbt? För den sitter väl under stereon/handsfacket? Bakom där alltså.

Och det luktar i bilen, glöm inte det. wink

Precis tongue Nej, vämepaketet är det nog iaf inte som felar på min wink

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
baumes
7 oktober 2009 · 36 Inlägg

javisst var det de... en sån liten grej kan orsaka så mycket tongue

Has skrev:

baumes skrev:
hade precis samma problem med min o då var det bara locket till expansions kärlet som ventilen inte funkade så jag hade kollat det först tongue

Där ser man. Så du bytte locket och allt var finemang sen? smile
Har ju beställt grejjerna men tar ju som sagt tid att få dom.. hmm

Has
8 oktober 2009 · 191 Inlägg

Återkommer om det visar sig vara kärlet roll

baumes skrev:
javisst var det de... en sån liten grej kan orsaka så mycket tongue

Has skrev:

baumes skrev:
hade precis samma problem med min o då var det bara locket till expansions kärlet som ventilen inte funkade så jag hade kollat det först tongue

Där ser man. Så du bytte locket och allt var finemang sen? smile
Har ju beställt grejjerna men tar ju som sagt tid att få dom.. hmm

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Tab Rycketofta Racing
8 oktober 2009 · 292 Inlägg

prova lossa kylarslangen och se om pumpen pumpar.

//Rycketofta Racing
Has
8 juni 2010 · 191 Inlägg

Bumpar tråden igen då jag har fortfarande problem. Bytte expasionskärl och slangar och nu även kylaren.
Kylaren fick dom byta på verkstan i avsaknad av garage och lyftar hemma..

Problemet är fortfarande att den blir varm. Det blir övertryck i kärlet. Dom tror att toppen har gått..

Lagom surt när man precis köpt ny turbo och ny kylare. Sen om det visar sig att det är toppen så blir det ju inte direkt billigt heller..

Nån som andra ideer om vad det kan vara?

Vattenpumpen?

Senast redigerat av Has (8 juni 2010)

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Has
9 juni 2010 · 191 Inlägg

Ingen som vet? =/

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
beckstroem
9 juni 2010 · 871 Inlägg

blockpackningen ?

ChristerGustafson
9 juni 2010 · 260 Inlägg

Blocket kanske.

Nu en Audi A4 -96
Has
9 juni 2010 · 191 Inlägg

Mjo i värsta fall är det väl packningen/toppen som gått. Men tänkte om det finns andra tänkbara fel.
Då jag inte haft typiska fel som när toppen eller packningen gått.

Värme i bilen, ingen vitrök, fin i oljan och inge märkbart i glykolen. Dock så kokar bilen.. hmm

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Mitsuhini
9 juni 2010 · 337 Inlägg

är det ordentligt luftat då? har du vatten överallt? öppnar termostaten som den ska? (behöver inte funka bara för den är ny) kolla tempgivaren och byt kylarlocket (om du har nåt) också om detta har låst sig.

hade du bytt vattenpump? det är ju steg 1 i sånt fall i din sits.

Senast redigerat av Mitsuhini (9 juni 2010)

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Has
9 juni 2010 · 191 Inlägg

Mitsuhini skrev:
är det ordentligt luftat då? har du vatten överallt? öppnar termostaten som den ska? (behöver inte funka bara för den är ny) kolla tempgivaren och byt kylarlocket (om du har nåt) också om detta har låst sig.

hade du bytt vattenpump? det är ju steg 1 i sånt fall i din sits.

Det borde den vara. Står hos en mekaniker för tillfället och han borde veta att den ska luftas ordentligt och så. Vattnet vet jag inte om den går runt. Har som sagt inte fått den ännu efter kylarbytet. Ska tydligen vara dålig komp och övertryck i kärlet. Kylarlock och kärlet är sprojlans nytt. Termostaten vet jag inte men kan ju ta ur och koka.

Nej vattenpumpen är inte bytt. Ska vara några tusen mil till innan kammen ska bytas (om nu förra ägaren bytt pumpen som man ska göra samtidigt). Tror nämligen själv att det är pumpen som strular. För verkar inte pumpa runt vattnet som den ska. Är ju en hel del saker som bör kollas upp.

Hur ter sig pumpen vanligen när denna ger upp eller på väg att göra det?

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
gamlingen
9 juni 2010 · 5 198 Inlägg

om du får övertryck i kärlet så tycker jag det låter som toppackningen/toppen som släpper ut avgaser i kärlet vilket innebär att man bör kunna mäta avgashalten i kärlet, den behöver inte koka för att det bubblar utan det kan va avgaser, så var symptomen på min bil,, dock en saab. Och inget vatten i oljan eller vice versa hade jag. men det bör en mekaniker veta hur man kollar.

Has
9 juni 2010 · 191 Inlägg

gamlingen skrev:
om du får övertryck i kärlet så tycker jag det låter som toppackningen/toppen som släpper ut avgaser i kärlet vilket innebär att man bör kunna mäta avgashalten i kärlet, den behöver inte koka för att det bubblar utan det kan va avgaser, så var symptomen på min bil,, dock en saab. Och inget vatten i oljan eller vice versa hade jag. men det bör en mekaniker veta hur man kollar.

Ja samma problem kan ju visa sig annorlunda. Jodå, han får nog fram vad det är för fel. Bara jag som är lite otålig roll Bara toppen inte är sprucken så det inte blir allt för dyrt att fixa hmm Om det nu visar sig att det är det m.ao..

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Has
23 juni 2010 · 191 Inlägg

Visade sig vara både termostat (som jag bytte nyligen) och locket till expansionskärlet (som även är nybytt).
Man kan tydligen inte lita på att allt nytt är rätt och helt tyvärr. Tur att man inte behövde riva toppen roll

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Ibbee
23 juni 2010 · 262 Inlägg

samma problem med min. ska byta kylaren snart. hitta läckage i den

Has
8 juli 2010 · 191 Inlägg

Jahapp. Bilen gick bra en stund tills den började trycka ut glykol och lukta gräsklippare i expansionskärlet hmm

Tur att den höll genom besiktningen iaf.

Den är dock på verkstan för byte av topplockspackning, kamremsbyte, turbobyte och avgasbyte big_smile

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang