4990
Sök

Audi 80 Coupe tappar varv och dör

tratt
353 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
Hejsan!

Köpte bilen för någon månad sen, har funkat klockrent tills nu, om det är denna jävla värmeböljan vi har i här i södra skåne (34 grader skugga) eller om det bara är en slump!

Felet har inträffat 3 gånger nu på 2 dagar.

Första gången så hade jag varit ute och kört en liten sträcka, runt 3-4 mil, stannar snabbt hos en kompis för att han skulle hämta något, och jag lät bilen stå på tomgång, vi skulle köra iväg men den orkade inte, 900 varv låg den på i tomgång och gasade jag så kom jag upp till 1100 varv sen gick den ner till 900 igen, efter ett tag så dör bilen på tomgången. Ack tänkte jag och vi ställde bilen och tog min polares istället, kommer dit 2 timmar senare, bilen funkar utmärkt. Tänker inte mer på det, men idag hände det igen, hade ställt bilen på tomgång med AC:n påslagen för att få lite kyla i skiten innan jag sätter mig och kör iväg, kommer 20 meter sen samma historia igen, men denna gången väntade jag bara 2-3 minuter och testade starta, funkar utmärkt. Körde runt 2-3 mil, ska svänga in och parkera, och då händer det igen, den bara dör.

Någon första tankte som dyker upp kring just coupe/audi 80 och dessa symptomen?

Bilen är en 92:a med 15k mil på mätaren, 2.0L motor 115 hk (4cyl)

Mätarna i bilen:

Temp: 80-90C
Oljetemp: 70 C
Oljetryck: cirkus 5bar
Voltmätare: 12,5 V laddar den.

Min första tanke om det har något med att ACn är på? Jag ska testa nu och köra utan AC och se ifall det kan vara de. Nästa vecka ska jag dock in och kolla ifall det är några felkoder, men är guldvärt ifall ni har några fler ideér om vad det kan vara så jag kan kolla upp allt när den är inne på verkstaden smile

Tacksam för all hjälp!

Mvh Andreas

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 juli 2010
Kolla med multimeter direkt på batteriet vad den laddar, originalmätarna  i dessa bilar är inte så tillförlitliga.
Stämmer den däremot så skulle jag gissa att problemet ligger där.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

tratt
353 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Kolla med multimeter direkt på batteriet vad den laddar, originalmätarna  i dessa bilar är inte så tillförlitliga.
Stämmer den däremot så skulle jag gissa att problemet ligger där.

Mvh Tommy

Har nu mätt med ett riktigt instrument och det visade sig att den laddar 13-14 V utan ac och 12-13 med ACn påslagen.

Mvh Andreas

16 Inlägg
12 juli 2010
HAr ett liknande fel själv dock dör inte bilen utan den tappar orken... händer inte ett skit. Medans den ibland går riktigt jävla bra... fick höra att det kan vara kamremmern som kuggar över så det blir helt fel tändning... Dock har jag inte hunnit undersöka detta ännu...

Teori 2:
Ev kan det vara så att du har ett halvkasst batteri eller så har det varit ganska urladdat. ta ur det och ladda det fullt. Det kan tydligen påverka termostaten eller något sådant och då går den som en kratta.
Detta var tydligen ett vanligt fel på dessa.

Ska prova lite i helgen själv då jag inte har tid tidigare..

Men självklart kommer jag dela med mig om hur det gick..

Du får gärna hojta till om du kommer fram till en förklaring. smile

J-J Racing
Volvo 480 330+hk (Leksaken)
Audi A6 (Glidaren)

tratt
353 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
slask skrev:
HAr ett liknande fel själv dock dör inte bilen utan den tappar orken... händer inte ett skit. Medans den ibland går riktigt jävla bra... fick höra att det kan vara kamremmern som kuggar över så det blir helt fel tändning... Dock har jag inte hunnit undersöka detta ännu...

Teori 2:
Ev kan det vara så att du har ett halvkasst batteri eller så har det varit ganska urladdat. ta ur det och ladda det fullt. Det kan tydligen påverka termostaten eller något sådant och då går den som en kratta.
Detta var tydligen ett vanligt fel på dessa.

Ska prova lite i helgen själv då jag inte har tid tidigare..

Men självklart kommer jag dela med mig om hur det gick..

Du får gärna hojta till om du kommer fram till en förklaring. smile

Tjo, tack för att du delar med dig! smile

Ska testa med batteriet om det kan vara orsaken, kanske acn tar för mycket på generatorn då när den står på tomgång. Ska genast ut och ladda, lämnar en rapport imorgon om det funkade! Har dock inte hänt mig igen, men har inte vågat köra med acn på!

Mvh Andy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 juli 2010
Här komme de efterfrågade dokumenten;

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/966845_ds8vfr.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/966846_f4xm57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/966847_g7ts5x.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/966848_z8zxvo.jpg

Dessa är till en 44a, men har du den äldre typen av ecc panel så ska det nog stämma till din med.
Enjoy!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök