Projekt: Bygger front till en SAAB 900 -95

Franki fåret
13 november 2009 · 127 Inlägg

bakkjolen var min favorit smile bra jobb wink

Supra_robin
13 november 2009 · 4 663 Inlägg

Blev Grymt :d

_DamnIt R1 driver!
13 november 2009 · 5 128 Inlägg

Blev riktigt snyggt! smile

DouZter
13 november 2009 · 244 Inlägg

Riktigt snyggt smile

Volvo V70 2.5T "Blixten" (2005)
_fille_
13 november 2009 · 83 Inlägg

blev riktigt snyggt

Saab 9-3 SC (2008)
isak90
18 november 2009 · 1 997 Inlägg

Riktigt snygg jobb du har gjort! smile Jag håller själv på med att bygga om min front, dock inte lika "extremt" som du gjort men.. tongue Kolla gärna in min tråd smile Jag använder fogskum och tack vare ditt projekt så har jag fått idén om att använda byggspackel innan plastningen. smile Men jag har en fråga om vart du har köpt byggspacklet och vad kostade de?

Hoppas att du hittar på något mer roligt med bilen och jag kommer följa det big_smile
// Fredrik

Molle_
19 november 2009 · 88 Inlägg

isak90 skrev:
Riktigt snygg jobb du har gjort! smile Jag håller själv på med att bygga om min front, dock inte lika "extremt" som du gjort men.. tongue Kolla gärna in min tråd smile Jag använder fogskum och tack vare ditt projekt så har jag fått idén om att använda byggspackel innan plastningen. smile Men jag har en fråga om vart du har köpt byggspacklet och vad kostade de?

Hoppas att du hittar på något mer roligt med bilen och jag kommer följa det big_smile
// Fredrik

Tack, kul att du gillar det!
Jag köpte byggspacklet på Bauhaus och jag tog det billigaste jag hitta en ganska stor hink som jag tror kostade 99:- kanske var dyrare men det kändes helt överkomligt iaf.

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.
Saab 900s 2,3i "Smulan-Tussegull" (1995)
Saab 9-3 SC (2011)
isak90
19 november 2009 · 1 997 Inlägg

Molle_ skrev:

isak90 skrev:
Riktigt snygg jobb du har gjort! smile Jag håller själv på med att bygga om min front, dock inte lika "extremt" som du gjort men.. tongue Kolla gärna in min tråd smile Jag använder fogskum och tack vare ditt projekt så har jag fått idén om att använda byggspackel innan plastningen. smile Men jag har en fråga om vart du har köpt byggspacklet och vad kostade de?

Hoppas att du hittar på något mer roligt med bilen och jag kommer följa det big_smile
// Fredrik

Tack, kul att du gillar det!
Jag köpte byggspacklet på Bauhaus och jag tog det billigaste jag hitta en ganska stor hink som jag tror kostade 99:- kanske var dyrare men det kändes helt överkomligt iaf.

Okej, och det funkade fint att dra på innan utan att fogskummet ändrade form?

Det lät ju billigt och bra, får köpa det nästa gång jag åker förbi Bauhaus då smile

Molle_
19 november 2009 · 88 Inlägg

Tänkte bjuda på ett par bilder när jag bytte till vinterhjulen. Det krävs lite specialgrejer för att kunna byta hjul. Först måste jag köra upp bilen på klossar så domkraften går in under sidokjolen sen måste man ha en specialkloss som passar upp under. Är lite meckigt att få dit klossen då man inte ser var den ska vara men det funkar smile
Blir även lite skillnad i höjd med vinterhjulen så nu är bilen ca en cm lägre och det innebär ca 8 cm markfrigång under sidokjolarna men det verkar funka. Blir ju även lite skillnad på utseende när man går ned 3" på fälg.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/36584/804040_hzhumm.jpg
Ska byta till vinterhjul, behövs lite special.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/36584/804043_e3mpi8.jpg
Sommarhjul vs vinterhjul

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.
Saab 900s 2,3i "Smulan-Tussegull" (1995)
Saab 9-3 SC (2011)
Molle_
19 november 2009 · 88 Inlägg

isak90 skrev:

Molle_ skrev:

isak90 skrev:
Riktigt snygg jobb du har gjort! smile Jag håller själv på med att bygga om min front, dock inte lika "extremt" som du gjort men.. tongue Kolla gärna in min tråd smile Jag använder fogskum och tack vare ditt projekt så har jag fått idén om att använda byggspackel innan plastningen. smile Men jag har en fråga om vart du har köpt byggspacklet och vad kostade de?

Hoppas att du hittar på något mer roligt med bilen och jag kommer följa det big_smile
// Fredrik

Tack, kul att du gillar det!
Jag köpte byggspacklet på Bauhaus och jag tog det billigaste jag hitta en ganska stor hink som jag tror kostade 99:- kanske var dyrare men det kändes helt överkomligt iaf.

Okej, och det funkade fint att dra på innan utan att fogskummet ändrade form?

Det lät ju billigt och bra, får köpa det nästa gång jag åker förbi Bauhaus då smile

Ja det funkar fin fint samt att det verkar göra så att det inte händer något med fogskummet när man lägger på plasten. Lägger man för tjokt lager ner i groppar t.ex. så tar det lång tid innan det torkar men verkar gå endå om man inte orkar vänta. Kan också tipsa om att Bauhaus har ett eget märke på fogskum som är billigt som jag tycker fungerade bra. Snåla inte med polyester när du ska plasta ihop allt, jag tycker att man gärna ska gå över allt med ett extra lager så får man en bättre yta men det ska inte ha torkat mellan lagren.

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.
Saab 900s 2,3i "Smulan-Tussegull" (1995)
Saab 9-3 SC (2011)
isak90
19 november 2009 · 1 997 Inlägg

Molle_ skrev:

isak90 skrev:

Molle_ skrev:
Tack, kul att du gillar det!
Jag köpte byggspacklet på Bauhaus och jag tog det billigaste jag hitta en ganska stor hink som jag tror kostade 99:- kanske var dyrare men det kändes helt överkomligt iaf.

Okej, och det funkade fint att dra på innan utan att fogskummet ändrade form?

Det lät ju billigt och bra, får köpa det nästa gång jag åker förbi Bauhaus då smile

Ja det funkar fin fint samt att det verkar göra så att det inte händer något med fogskummet när man lägger på plasten. Lägger man för tjokt lager ner i groppar t.ex. så tar det lång tid innan det torkar men verkar gå endå om man inte orkar vänta. Kan också tipsa om att Bauhaus har ett eget märke på fogskum som är billigt som jag tycker fungerade bra. Snåla inte med polyester när du ska plasta ihop allt, jag tycker att man gärna ska gå över allt med ett extra lager så får man en bättre yta men det ska inte ha torkat mellan lagren.

Okej, låter riktigt bra med spacklet där. Blir o köpa en burk när jag åker förbi i veckan smile

Fogskum har jag använt Biltemas och de har funkat bra, har snart gått åt 3st 750ml flaskor och jag tror att jag e klar nu smile Kolla gärna in min tråd, uppdaterade den nyss wink

Okej då ska jag inte snåla med det.

Tack för hjälpen big_smile
// Fredrik

Senast redigerat av isak90 (19 november 2009)

The_Mio
2 december 2009 · 68 Inlägg

Det blev verkligen skitsnyggt, tycker formerna gjorde sig bra ihop med bilen, BRA JOBBAT!!!!!!!!!

Karlstad
Molle_
19 maj 2010 · 88 Inlägg

Då ska det väll börja hända lite här igen nu när vi närmar oss sommaren och jag får lite tid att pilla med bilen igen. Har inte riktigt bestämt vad som ska göras denna sommar men klart är att det inte kommer bli lika mycket som förra året då det nästan tog kål på mig... Funderar lite på att försöka bygga mig en vinge som passar till resten av bilen eller göra cornersplitters men det kan också bli så att jag hoppar plastandet i år och skaffar mig en topp som ska portas och plans för en framtida renovering och trimning av motorn.

Det som är helt klart är att avgassystemet ska byggas om så nu ska det bli twin pipes! Nedan finns en bild på ljuddämparna jag köpt. Det blev 3" dämpare med 4" slutrör då 2,5" var slut hela tiden och jag inte orkade vänta längre men det blir nog också bra.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/36584/933538_r4gen9.jpg
Ljuddämparna jag ska ha till avgasbygget

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.
Saab 9-3 SC (2011)
Saab 900s 2,3i "Smulan-Tussegull" (1995)
Tribbe SAAB♥SUBARU
19 maj 2010 · 1 636 Inlägg

Gillar fronten skarpt, baken är ju snygg men lite för mycket för min smak. Men bättre det än original som jag kör runt med.

/Tribbe.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Funkiee Saab älskare!
19 maj 2010 · 4 597 Inlägg

Bara en riktigt snygg vinge på bagageluckan kvar då? big_smile love the ass big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
DaveFiech
19 maj 2010 · 60 Inlägg

Kjolpaketet blev sjukt snyggt! bra jobbat. japsarna kommer nog passa bra med big_smile

Ford! Det ända rätta!
Taunus Turbo Projekt ->
http://skogenracing.editboard.com/proje … -t5990.htm
Ford Taunus 2.0L 8v Turbo "Skogenracing" (1977)
Molle_
19 maj 2010 · 88 Inlägg

Tribbe: Tackar kul att höra, jag förstår hur du menar men tror att det kommer se mera rätt ut med dämparna sen plus att när hela bilen är helt klart kommer nog bakkjolen smälta in bättre smile

Funkiee: Nja det är inte bara en vinge kvar men det kommer nog göra mycket på totalintrycket!

DealerN: Tackar så mycket smile jo jag hoppas det gör ett lyft på den lite "toma" baken

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.
Saab 900s 2,3i "Smulan-Tussegull" (1995)
Saab 9-3 SC (2011)
Molle_
9 juli 2010 · 88 Inlägg

Nu har jag byggt klart avgassystem det är bara lite finjustering kvar av dämparna. Ska lägga upp några bilder när jag har haft tid och ork att ta med kameran ut. Nästa lilla projekt blir att polera och vaxa bilen så att den iaf. blir lite blankare.

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.
Saab 900s 2,3i "Smulan-Tussegull" (1995)
Saab 9-3 SC (2011)
Molle_
15 augusti 2010 · 88 Inlägg

Har inte hänt så mycket med bilen nu i sommar men nu har jag börjat med ett lite projekt, mest för att ha något att pilla med och lära sig lite mera. Men först så tänkte jag bjuda på ett par bilder på hur det nya avgassystemet blev inte så bra bilder men det för bli några nya senare någon gång men kan iaf. ser hur det blev. Tyvärr gick det inte att ladda upp bilder nu så jag får hänvisa till bilen sida där det finns en bild nu iaf.

Nu till det nya projektet vilket är att göra egna corner splitters som jag ska göra gjutformar till. Jag började med att lägga dit plastfolie för att skydda lacken för att sedan ha fogskum runt där splittern ska sitta så jag får bilens form. Jag vet inte hur det kommer att fungera men det är bara att testa och det är så långt jag kommit nu. Jag tänkte lägga upp ett par bilder på de också men det för vänta till senare eftersom det inte gick nu.

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.
Saab 900s 2,3i "Smulan-Tussegull" (1995)
Saab 9-3 SC (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang