Högt HC värde saab 900 2,0T års 96

Andreas 940 -utan 940
9 juni 2010 · 1 728 Inlägg

Pontusc skrev:
Okej, tack för alla svar!
Så de kan antingen vara väntiltätningarna elr kolvringarna då. Vilken kan vara smartast att kolla först?

Bränner den ingen olja är det nog inte kolvringarna iaf.
Kolla så att inte nån ventil glappar i sidled, då är ventilstyrningen sliten.

Pontusc
11 juni 2010 · 12 Inlägg

ringde bilmecken idag och kikade med dom, dom har kollat givare och tändningen inget verkar vara fel.
Sen är bilen chippad också, så han testade sätta i orginalboxen men det hjälpte inte med att få ner värdet heller. 
Olja drar den inte mycket heller.
Vad tror folket att det kan vara? Väntiltätningarna?

HenkeTIC
11 juni 2010 · 888 Inlägg

Skriv ner alla dina värde.

jocke_gronberg
11 juni 2010 · 4 586 Inlägg

Lyssna efter avgasläckage. ett Läckage innan lamdan kan ge höga hc värden

En servicen på bilen brukar plocka ner HC värdet rejält

tiger68
11 juni 2010 · 96 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Han har ingen luftmassemätare på sin bil.

Låter underligt. en 2.0T 96:a från saab utan lmm. Skulle inte tro det.
Läckande oljetråg skulle ju kunna påverka HC eftersom det har med vevhusventilationen att göra, suger det in luft där så kan HC åka upp.

Vad gäller Etanol så har jag aldrig haft problem med HC-värdet på min 9000 2,3i -95 körde med 50% Etanol alltså beräknad till E50. Hade i stort sett noll på allt. Han gasade som fasiken, körde ett varv runt kvarteret o kollade igen, alla värden klockrena. Inget gjort med motorn mer än en planad topp, slipat in ventiler och bytt ventiltätningar några tusen mil före detta.

Om en har problem med hög HC på en 2.0T -96 pga öppet filter så lär ju alla med det ha problem, vilket jag inte hört tidigare. däremot kan det ju vara slitet.
Kolla alla OBS! alla gummislangar till/från motor o insug som har med luft/vakum att göra och till vevhusventilationen.
slitna o spruckna? Byt direkt oavsett om det inte skulle påverka HC.
Läckande "sliten" Turbo kan också vara orsak till detta fenomen.
Tar bilen vatten?

Vad gäller filtret så kan det saknas något värde som annars ges från luftburken, vet inte hur det är på 900, men 9000 har givare i luftburken, till dem finns det sportfilter som passar i luftburken och som ger lika bra effekt som ett öppet filter. Inloppet sitter dessutom perfekt på 9000 med tanke på att man vill ha in så kall luft som möjligt redan vid filtret, oavsett IC eller ej.

Hoppas det löser sig.

Senast redigerat av tiger68 (11 juni 2010)

Garfield
14 juni 2010 · 1 019 Inlägg

tiger68 skrev:

HenkeTIC skrev:
Han har ingen luftmassemätare på sin bil.

Låter underligt. en 2.0T 96:a från saab utan lmm. Skulle inte tro det.

2.0T -96 har ingen LMM. Den motorn har Trionic 5 som använder MAP-sensor.

Pontusc
15 juni 2010 · 12 Inlägg

okeej, bilen tar inget vatten. Men olja läcker ju iaf, ska man börja med att täta den så att de inte läcker sen börja kolla ventilerna?
FÅr ta en rejäl titt så att de inte är något hål elr liknande i slangar och avgassystmet idag.

HenkeTIC
15 juni 2010 · 888 Inlägg

tiger68 skrev:

HenkeTIC skrev:
Han har ingen luftmassemätare på sin bil.

Låter underligt. en 2.0T 96:a från saab utan lmm. Skulle inte tro det.

Ja låter kanske väldigt underligt för någon som åker volvo men inte för vi som kör saab wink

Som jag skrev, skriv ner alla dina värde.

Senast redigerat av HenkeTIC (15 juni 2010)

Pontusc
15 juni 2010 · 12 Inlägg

har inte pappret hemma, gubbarna på bilfirman har de.
men alla andra värden är ok!
Ska sätta i orginal Cdi box imorn se om de hjälper, är ju chip som sitter i nu.

LiveX
30 juli 2010 · 4 Inlägg

Jag har samma problem med min bil. det är en 93 2.0T -99. Först trodde jag att det var turbon som hade gett upp, vilket den hade så den släppte igenom olja. glad i hågen skulle jag byta turbo och ganska många "fan" och "helvete" senare så visade det sig att detta inte drog ner mina värden.

Dessa värden har jag fått:

1a besiktningen.
CO 0,0 (0,5)
HC 582 (100)
CO 2500 0,0 (0,3)
Lambda 1,00 (0,97-1,03)

2a besiktningen, bytt olja, filter och tändstift
CO 0,1
HC 389
CO 2500 0,1
Lambda 1,00

3e besiktningen, blandat 50/50 E85 och 98
co 0,1
hc 364
co 2500 0,0
Lambda 1,00


jag har kollat vaccumslangar och så att allt är åtdraget som det ska, men har inte hittat något fel.
Är det någon som vet hur höga värden man får om katten är kass?
se har jag hört att man kan kontrollmäta lambdan, ty den sitter ganska bra till så man kanske kan slippa riva avgassystemet.(?)

Som jag har förstått det så är det fem saker som man ska börja med att kolla; vaccumslangar och vevhusventilation, katten, lambdan, spridare och sist ventilsäten?
Jag tänkte försöka undvika att kolla ventilsätena först, för då måste man väl riva toppen och det vill jag inte göra igen...

om jag är helt fel ute så ber jag er att rätta mig.

HenkeTIC
30 juli 2010 · 888 Inlägg

Du har ju bra lambda värde och bra co så lambdan är bra. Skulle tro att katten är gången. att ventilsätena skulle va dåliga har jag mycket svårt att tro. har du kört med dålig turbo så den släpper genom olja så bränner man katten ganska snabbt.

Hur långt har bilen rullat?

sjoman Möller mekaniker
30 juli 2010 · 141 Inlägg

Testa och kör på 2an eller 3an på en 5-6 tusen varv så att du verkligen bränner rent hela systemet. Det kan ligga kvar massa gammal olja i avgasröret som måste brännas upp ordentligt annars bör du kanske ta och titta i insuget så det inte är massa olja som sitter på väggarna för då kanske du måste blästra det med snäckskal.

Volvo S40 2.0T "reddonkey" (1998)
LiveX
4 augusti 2010 · 4 Inlägg

Nu har en vän till mig gjort rent spridarna med nån form av ultraljudsmaskin. Nästa stopp är att göra rent intercooler, tryckrör och insug för jag misstänker att det mycket riktigt är olja kvar på den sidan om turbon. Efter det så hade jag tänkt att åka och prova värdena igen och om det inte blir bättre så blir det en ny katt.

Det jag funderar på är hur höga värden man kan få om katten är slut? med mina starka 500+ respektive 300+ så undrar jag om det kan göra så stor skillnad om katten är död? är det någon som har provat värdena utan katt och fått så höga värden?

bilen har snart rullat 14000 mil

Senast redigerat av LiveX (6 september 2010)

Andreas 940 -utan 940
5 augusti 2010 · 1 728 Inlägg

LiveX skrev:
Det jag funderar på är hur höga värden man kan få om katten är slut? med mina starka 500+ respektive 300+ så undrar jag om det kan göra så stor skillnad om katten är död? är det någon som har provat värdena utan katt och fått så höga värden?

bilen har snart rullat 14000 mil

Min bil var uppe i runt 1000HC med fungerande katalysator, den gick igenom med samma katt efter att jag renoverat toppen.

LiveX
6 september 2010 · 4 Inlägg

mja, nu kar jag komp-testat lite också. Dock med biltemas billigaste pryl och det gav mig värden som:

cyl 1. 9.2 bar
cyl 2. 7.2 bar
cyl 3. 7.7 bar
cyl 4. 8.5 bar

Jag misstänker att med den utrustningen så får man räkna med ganska stor felmarginal, men att det ska behöva diffa på två bar? Jag ska låna en downpipe med katt och lambda av en kompis och provbesikta om två dagar och går det inte då så blir det en renovering av toppen misstänker jag.

Men om det är nån som vill köpa en 9-3 -99 cupé med en B204R i så kanske en snabb affär kan fixas tongue

Senast redigerat av LiveX (6 september 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang