2990
Sök

Behöver råd om att smörja upp bromsoken.

Allansson
24 juni 2010
Hej.

Bytte förra helgen belägg och skivor fram på min Saab 9-3 -00 för det vibrerade vid inbromsning. Det blev bättre, men vibrerar fortfarande. Fick tipset av min jobbarkompis att smörja upp oken då de kan kärva lite. Smörja upp glidpinnarna med kopparpasta och även motionera kolven.

Hur mycket vågar man pressa ur kolven utan att riskera att den släpper? Rör det sig om några mm eller kanske till och med nån cm?

Ska man smörja in kolven med nåt speciellt bromsfett eller går även det med kopparpasta?

/Jocke

142 Inlägg
24 juni 2010
Köp bromsfett, använd det till både glidpinnarna och kolven.
Pressa ur kolven helt så den lossnar, och ta bort ev. rost på den med smärjelduk.
Ser den alldeles fördjävlig ut så bör den bytas, och då är det väl lika bra med ett nytt ok.,,

Kanske lika bra att köpa en renoveringssats och byta tätningarna och dammskydden med när ändå allt är nere?
Säkert ett trasigt dammskydd som gör att det skärvar från första början.

Allansson
24 juni 2010
Men om jag gör det så kommer det väl in luft i bromssystemet och då måste jag ju lufta systemet. Har varken tillbehör eller kunskap för det.

473 Inlägg
24 juni 2010
kolla även så du inte har vinna skivor efter som det är den vanligaste orsaken till att det vibrerar när du bromsar

Allansson
24 juni 2010
falmo skrev:
kolla även så du inte har vinna skivor efter som det är den vanligaste orsaken till att det vibrerar när du bromsar

Bytte skivor förra helgen så de har inte gått mer än ca 20-30 mil.

473 Inlägg
24 juni 2010
testa då att bara smörja upp glidkolvarna först innan du plockar isär hela oket så slipper du lufta systemet hjälper inte detta så får ta bromskolvarna sen .

142 Inlägg
25 juni 2010
Är det Biltema-skivor? ;-)

Allansson
25 juni 2010
Asseee skrev:
Är det Biltema-skivor? ;-)

Nej. Köpta på skruvat.se

7 281 Inlägg
25 juni 2010
Det är skit enkelt att lufta systemet på en 9-3.
Jag använde en "luftman" tror jag dom heter, köptes antingen på biltema eller mekonomen.

Du fyller ett däck med drygt ½ bar i tryck och sen skruvar du fast slangen på däckventilen och sen monterar du locket istället för locket på bromsvätskebehållaren.
Se till att du alltid har tillräckligt med bromsvätska i behållaren sen öppnar du nipplarna på oken en åt gången så kommer vätskan att komma ut.
Börja med högerbak, vbak, hfram, vfram.

Jag föreslår också att du tar ut kolvarna och kikar på hur dom ser ut.
Smörj upp dom med bromsoksfett eller vad det heter och monterar tillbaka dom med nya tätningar.

50 Inlägg
27 september 2010
Lånar tråden lite snabbt håller på att renovera bromsok på min 940 men får fan inte på damskyddet försökt med allt någon som vet hur man ska börja sätta fast det på oket? eller på kolven? behöver hjälp hmm

JRe

Sök