Lexus IS 300 - Samma motor som Toyota Supra?

doch Avstängd
5 oktober 2008 · 268 Inlägg

Tjena allihopa.. Tänkte starta denna tråden då ja funderade på 1 sak.

Dom flesta har ju säkert hört att motorn i Lexus IS300 är samma motor som sitter i Toyota Supra...
D.v.s. motorn heter 2Jz-GE.. Om de nu värkligen är exakt samma motor, varför ser man då inte så många 800 hästars singel turbo matade IS300??

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3
vaughn
5 oktober 2008 · 674 Inlägg

om jag inte minns fel så brukar de vara en 2,5liters i dom

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
camaro67 Meister
5 oktober 2008 · 6 763 Inlägg

De är väll en 2,5liters utan turbo i dom? Som då heter någonting i stil med 1jz? Men det är väll samma block så då borde supra maskinen passa rakt ner i en sån? big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
terazzi
5 oktober 2008 ·

Supra motorn passar ganska lätt i wink
Men det e inte samma motor..

Men supra motorn heter ju 2JGTE om jag inte har fel?
Inget nytt med supra motor i IS200/IS300 smile

Asballt är det ju big_smile wink

BeCe
5 oktober 2008 · 364 Inlägg

doch skrev:
Tjena allihopa.. Tänkte starta denna tråden då ja funderade på 1 sak.

Dom flesta har ju säkert hört att motorn i Lexus IS300 är samma motor som sitter i Toyota Supra...
D.v.s. motorn heter 2Jz-GE.. Om de nu värkligen är exakt samma motor, varför ser man då inte så många 800 hästars singel turbo matade IS300??

vet inte riktigt om det är exakt samma, men ifrån det jag har hört och läst om är att det skall vara en 3.0L turbo6:a som supran har de vill säga 2JZ motorn.. Nu till din andra fråga, IS300:an är automat (vilket jag tror alla är) så kanske därför många inte singelkonverterar dem?...  (  www.precisecontacts.com ) där har dem byggt en IS300 med 700 hästar!

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
camaro67 Meister
5 oktober 2008 · 6 763 Inlägg

LilD skrev:

doch skrev:
Tjena allihopa.. Tänkte starta denna tråden då ja funderade på 1 sak.

Dom flesta har ju säkert hört att motorn i Lexus IS300 är samma motor som sitter i Toyota Supra...
D.v.s. motorn heter 2Jz-GE.. Om de nu värkligen är exakt samma motor, varför ser man då inte så många 800 hästars singel turbo matade IS300??

vet inte riktigt om det är exakt samma, men ifrån det jag har hört och läst om är att det skall vara en 3.0L turbo6:a som supran har de vill säga 2JZ motorn.. Nu till din andra fråga, IS300:an är automat (vilket jag tror alla är) så kanske därför många inte singelkonverterar dem?...  (  www.precisecontacts.com ) där har dem byggt en IS300 med 700 hästar!

Men om de nu vore samma block som supran dvs. 2jz så passar ju suprans låda emot den.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
BeCe
5 oktober 2008 · 364 Inlägg

camaro67 skrev:

LilD skrev:

doch skrev:
Tjena allihopa.. Tänkte starta denna tråden då ja funderade på 1 sak.

Dom flesta har ju säkert hört att motorn i Lexus IS300 är samma motor som sitter i Toyota Supra...
D.v.s. motorn heter 2Jz-GE.. Om de nu värkligen är exakt samma motor, varför ser man då inte så många 800 hästars singel turbo matade IS300??

vet inte riktigt om det är exakt samma, men ifrån det jag har hört och läst om är att det skall vara en 3.0L turbo6:a som supran har de vill säga 2JZ motorn.. Nu till din andra fråga, IS300:an är automat (vilket jag tror alla är) så kanske därför många inte singelkonverterar dem?...  (  www.precisecontacts.com ) där har dem byggt en IS300 med 700 hästar!

Men om de nu vore samma block som supran dvs. 2jz så passar ju suprans låda emot den.

Ja exakt...

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
LindeMan allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
5 oktober 2008 · 252 Inlägg

LilD skrev:
vet inte riktigt om det är exakt samma, men ifrån det jag har hört och läst om är att det skall vara en 3.0L turbo6:a som supran har de vill säga 2JZ motorn..  (  www.precisecontacts.com ) där har dem byggt en IS300 med 700 hästar!

Kollar man på deras sida så har dom bara använt sig av 2JZ-GE stock cylinder head
alltså suprans topp som e org, antar oportad men med roligare innehåll.

Så mina slutsatser av detta så är de inte samma motor.

doch Avstängd
5 oktober 2008 · 268 Inlägg

Nej nej nej.. I IS300 sitter de en 3.0 liters Rak 6.a... I IS250 sitter de en 2,5 och i en IS200 sitter de en 2.0L rak??

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3
_MaCCe_ Majestas
21 december 2008 · 1 319 Inlägg

doch skrev:
Nej nej nej.. I IS300 sitter de en 3.0 liters Rak 6.a... I IS250 sitter de en 2,5 och i en IS200 sitter de en 2.0L rak??

Det är väl beronde på karossmodell, alltså årsmodell. Dom nyare Lexus har ju slumpat raka 6:orna för V6:or

Motorn i Lexus is300 är i grunden en ( Sug ) supra motor, dvs 2jz-ge, den är lite tamare i lexusen än i supran
Ja alla is300 kom i automat.

Det finns ju säkert en hel del överladdade is300:er.
Är väl rätt många som tar Suprans motor komplett istället för att konvertera orginal motorn med all kringutrustning.

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Nuqe
1 oktober 2010 · 2 Inlägg

Hej alla. tänkte ta upp denna tråden igen då jag har lite andra frågor kring en Lexus is 300 som andra kanske kan svara på.

Först ut. En Lexus IS 300 har exakt samma motor som en Toyota Supra, enda skillnaden är att den inte har Turbo original. Dvs, en 2jz-ge, 3.0L rak 6:a.
Lexus IS serien kom ut 2001 bara med Automat låda, det finns manuella från och med 2002 både till IS 200 och 300.

Till min fråga. Jag har snackat med en god vän om att köpa en Lexus IS 300 och bygga lite. Jag är väll inte den som man kallar har 100% koll på vad som gäller för ombyggda bilar.
Sätter min i en Turbo i den, vi hade tänkt en T70, så blir de helt andra regler och utsläppet ändras. Samt att de finns angivet från Lexus hur många hästar bilen får ha innan man måste omregistrera den, eller liknande.


Någon som vet lite mer om detta eller var man kan hitta sådan information så man vet hur och vad man ska göra vid ett sådant bygge?

iAudi
1 oktober 2010 · 78 Inlägg

Det går inte turbokonvertera lagligt utan papper från lexus vilket är omöjligt att få. Men du kan byta till 2jz-get (supra motorn) supra låda och bakaxel (om den är annorlunda än lexus) och andra bromsar än orginal och registrera den som ombyggt fordon via SFRO.

Marlboroman
1 oktober 2010 · 8 233 Inlägg

Ska du bara konvertera motorn är det bara att glömma det går inte igenom. Och att bara sätta i en supra-motor funkar inte heller om maninte bygger om den så mycket att den räknas som ett ombyggt fordon. Men då lär du ju byta motor, låda, bakaxel och bromsar till helt andra delar än vad som satt på från fabrik.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Nuqe
1 oktober 2010 · 2 Inlägg

Tack för svaren. Så de blir antingen lägga ner en massa pengar eller byta drömbil :p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang