5057
Sök

Saab 9000 2.0t ( VENTILKNACK )

11 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Hejsan!

Har ett litet problem med min saab 9000 turbo som knackar lite i ventilerna.

Är det någon som vet om det har att göra med att den stått still i ett år?

Eller tror ni det är någo smuts i oljan så det räcker med sådan tillsats som renar motorn invändigt?

Eller tror ni det kan vara något annat?

Vet ej om detta kan leda till svajjande laddtryck också eftersom det då sitter en liten tryckvaktare som ser till att dra ner laddtrycket om den knackar o.s.v om jag då inte har missuppfattat detta.

Vad tror ni jag kan göra för att fixa så den blir tyst igen? För den låter inte fint när man gasar på, och så lät den inte innan den ställdes av enligt förra ägaren.

Det är alltså gällande en SAAB 9000 2.0t 16 valve ( Fulltryckarn )

Mvh

Ns-crew
(medlem)

11 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Någon som har lite tips och råd till mig?

Ns-crew
(medlem)

493 Inlägg
28 september 2010
pröva att tömma ur den gamla oljan ordentligt och fyll på med ny:P

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

3 295 Inlägg
28 september 2010
gör en ordentlig service på bilen. ny olja och filter. byt tändstift, du ska ha NGK BCPR7ES-11.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
28 september 2010
Har den stått still i ett år kan du räkna med att ventiltryckarna är tomma på olja. Och eftersom de är hydraliska så funkar inte de inte riktigt som de ska då. Därav ljudet. Annars håller jag med föregående talare.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

11 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
okej jag tömmer den på olja byter tendstiften och byter oljefiltret kanske t.o.m behöver fixa ny packning till ventilkåpan kanske och så kan man väl prova med sån där tillsats för att rena motorn på insidan?

Ns-crew
(medlem)

11 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
tänkte också kolla vad somrekomenderas om man vill ställa laddtrycker mycket högre om jag ska ta bort tryckvaktarn helt ellerom jag ska ställa upp laddtrycket på den stora skruven på på tryckvaktarn?

Ns-crew
(medlem)

3 295 Inlägg
28 september 2010
du ska ha ett chip, inte ställa det manuellt, du måste ha mer soppa och annan tändkurva, det är sånt som är i ett chip. det kan du inte ställa manuellt.

4 586 Inlägg
28 september 2010
Min 850 turbo lät så grymt mycket när jag köpte den hade även stått i ett år.

Några täta oljebyten sedan knäpptyst

5 710 Inlägg
28 september 2010
m1ka3lcarlss0n skrev:
Någon som har lite tips och råd till mig?

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
•Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.

mvh moderator

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
28 september 2010
m1ka3lcarlss0n skrev:
okej jag tömmer den på olja byter tendstiften och byter oljefiltret kanske t.o.m behöver fixa ny packning till ventilkåpan kanske och så kan man väl prova med sån där tillsats för att rena motorn på insidan?

Börja som sagt med att byta olja...det kan hjälpa om du har tur och hursom så skall den ändå bytas iom att den stått ett år.
Tändstift har inget med detta felet att göra och inte ventilkåpspackningen heller.
Jag personligen är inte speciellt för tillsatser/engine flush utan jag tycker det räcker med oljebyte. Vet man att motorn varit misskött kan man kanske kosta på sig ett extrabyte med kort tid imellan.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
28 september 2010
Slave_joe skrev:
du ska ha ett chip, inte ställa det manuellt, du måste ha mer soppa och annan tändkurva, det är sånt som är i ett chip. det kan du inte ställa manuellt.

Det beror ju helt på vad det är för årsmodell.
Snackar vi 9000 2.0t från -85 är det ok......snackar vi 98 är det inte ok.

MVH Jonas
..............

1 019 Inlägg
28 september 2010
Hur länge har du kört med bilen? Det kan ta en bra stund innan tryckarna tystnar om bilen stått så länge.

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
Im bilen har stått i ett år så är lytarna tömda med olja och måste byggas upp igen, som som dom anbdra sagt, byt olja och filter, hård kör inte bilen så fylls dom igen och blir tyst..

Det man inte dör av gör ont.

11 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
jaghar nu bytt olja och filter har även kört tillsatsen i oljan nu är han lite tystare än innan så några täta byten så bör han bli tyst.

Tack för hjälp smile

Ns-crew
(medlem)

Sök