Hål i ett rör från kylaren. Kan jag använda kylarcement? Renault Clio -97

mmd
6 september 2010 · 4 Inlägg

Hej

Jag har fått ett hål troligtvis ett rost hål i ett rör som går från kylaren.
Allt vatten läcker ut där. Jag kan inte köra längre än 5min utan att stanna för att fylla på vatten.
Jag har bara kört hem bilen och till verkstad o tillbaka.

Dom på renault sa att dom ville ha 3000kr för att byta röret. Själva röret kosta inte mycke.
Hon sa att jag kunde fixa det själv med haffa tejp eller nån tätningsmassa ifall jag ville och det var det jag tänkte göra.

Jag köpte en massa eftersom jag tänkte att cement bara är till för hål i själva kylaren men sen så läste jag på  bruksanvisningen på internet att man häller in cementet i expansions kärlet och så åker det runt och då borde det täppa igen mitt hål också eftersom vattnet åker där.

Har jag rätt eller fel?
Jag har aldrig använt cement och vet inte riktigt hur det funkar så är tacksam för hjälp.
Jag tänkte göra ett försökt med cement ikväll så är tacksam för snabba svar

Lozinmust "Unloaded"
6 september 2010 · 1 557 Inlägg

Det funkar på kylarslangar också, men frågan är hur stort ditt hål är om du måste fylla på vatten efter 5 minuters körning, hålet kan vara för stort för kylarcement om du har otur. Fixa någon bra, värmebeståndig tejp och kör kylarcement, ett longshot men det kan funka som temporär lösning.

"When innovation meets passion!"
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 318is "Class II" (1994)
mmd
6 september 2010 · 4 Inlägg

Hej igen

NU var jag ute vi bilen och skulle lägga på kemisk metall. Det ska tydligen vara bra för sånt här. Tål värme och de är en slags massa som knodar.
Hur som hälst när jag öppnar huven och ska göra rent så ser jag att de inte är från det stället som verstan sa att de läckte ifrån utan från ett ställe precis brevid eller så mena han där fast peka fel?

Jag tog lite bilder så ni kan se.
Det ser inte ut o vara så svårt och ta bort kåpan och då borde man se exakt vart hålet är.

Jag vet inte vad jag ska göra så vill ha förslag/hjälp.
Jag behöver bilen så fort som möjligt.
Idag har jag missat träning pga bilen och imorgon måste ja ta taxi till ett möte om ja inte hinner laga den.
Går det att bara skruva upp muttrarna på kopan och sen ta bort den eller är de komplicerat?
Ska jag chansa o köpa cement och testa de först??


http://www.ladda-upp.com/bilder/39302/l-C3-A4cka
http://www.ladda-upp.com/bilder/39303/l-C3-A4cka

mmd
6 september 2010 · 4 Inlägg

Jag köpte kylcement och hällde i flaskan och sen så körde jag i ca 10min. De hjälpte ingenting.
Först trodde jag att de hjälpte men sen när jag öppna expandionskärlet så börja de läcka igen. De va väl för att de va vakum eller varför rann de inte då?

Snälla kan någon hjälpa mig. Jag vet inte vad jag ska göra och behöver besiktiga bilen snart.
Kan de vara topplockspackningen?
Vart sitter vattenpumpen?

Nagelsax
6 september 2010 · 52 Inlägg

Kanske är vettigt hosta upp 3k då och få det bytt riktigt? smile

mattisbig45 jabaär
5 oktober 2010 · 103 Inlägg

det är röret(om det är röret som läcker ) som går från vattenpumpen,köp nytt o plocka bort avgas/grenröret,sen så kommer du åt det.
spar du många spänn på att fixa själv.

Senast redigerat av mattisbig45 (5 oktober 2010)

mattisbig45 jabaär
5 oktober 2010 · 103 Inlägg

vattenpumpen sitter innanför kamremskåpan som man brukar byta samtidigt som man byter kamremmen o spännhjulet .

Senast redigerat av mattisbig45 (5 oktober 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang