Veven går inte runt ett helt varv på VW Passat -98

sjoman Möller mekaniker
5 oktober 2010 · 141 Inlägg

Hej!

Har bytt toppackning på en passat -98 och när allt var klart och kamremmen rätt inställd så starta jag den och den gick hur fint som hellst. Åkte väl omkring 5km och sen när jag kom fram till garaget igen så stängde jag av bilen och ringde ägaren och sa att bilen var klar så skulle jag bara starta den en sista gång och åka iväg och parkera den och då börja motorn gå illa och sen dog den efter lite hostningar och slag.
Testade och starta den igen men de klicka bara i startmotorn så rullade in den och testa och vrida runt motorn och då gick det inte de var verkligen tvärnit i motorns riktning men bakåt gick det så drog runt den nästan ett varv och så tog det tvärnit igen ca 5-10mm från markeringen på veven va precis lika från andra sidan så rev fram fronten och tog av remmen och ställde alla kolvar så ingen va så de kunde slå i ventilerna och vred runt kammen och det gick bra.

Så nu undrar jag kan de vara en kolvbult som har gått av och lagt en vev åt sidan så den tar i när man ska dra upp motorn?

MvH Sjöman.

Volvo S40 2.0T "reddonkey" (1998)
micke-opel
5 oktober 2010 · 562 Inlägg

sjoman skrev:
Hej!

Har bytt toppackning på en passat -98 och när allt var klart och kamremmen rätt inställd så starta jag den och den gick hur fint som hellst. Åkte väl omkring 5km och sen när jag kom fram till garaget igen så stängde jag av bilen och ringde ägaren och sa att bilen var klar så skulle jag bara starta den en sista gång och åka iväg och parkera den och då börja motorn gå illa och sen dog den efter lite hostningar och slag.
Testade och starta den igen men de klicka bara i startmotorn så rullade in den och testa och vrida runt motorn och då gick det inte de var verkligen tvärnit i motorns riktning men bakåt gick det så drog runt den nästan ett varv och så tog det tvärnit igen ca 5-10mm från markeringen på veven va precis lika från andra sidan så rev fram fronten och tog av remmen och ställde alla kolvar så ingen va så de kunde slå i ventilerna och vred runt kammen och det gick bra.

Så nu undrar jag kan de vara en kolvbult som har gått av och lagt en vev åt sidan så den tar i när man ska dra upp motorn?

MvH Sjöman.

Skruva ur tändstiften och lys ner för att se om kolvarna rör sig som de ska när du drar runt motorn.

9-5 Aero Sedan -05
Pavva
5 oktober 2010 · 1 215 Inlägg

kan inte kamremmen hoppat nån kugg?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
sjoman Möller mekaniker
5 oktober 2010 · 141 Inlägg

Ja jag tänkte gänga ur ett stift och kolla men hade ingen lång 15 hylsa =/ Kamremmen har inte kuggat de har jag kollat upp

Volvo S40 2.0T "reddonkey" (1998)
Bullen1 Tekniker
5 oktober 2010 · 345 Inlägg

En kolvbult som går sönder just när du bytt kamrem låter lite suspekt.

så den nitar vid ÖD?

Vad är det för motor du bytt på?

Det man inte dör av gör ont.
Husse
6 oktober 2010 · 96 Inlägg

Vatten i en cylinder = tvärstopp

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
sjoman Möller mekaniker
6 oktober 2010 · 141 Inlägg

Ja han slår tvärnit precis före öd men ska skruva ur ett stift ikväll och kolla mer på den då. Det är en aeb motor. 1.8 T

Volvo S40 2.0T "reddonkey" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang