Effektbox - går det att upptäcka i efterhand?

yalouque
7 oktober 2010 · 301 Inlägg

Jag hävdar enligt andra trådar och hemsidor att man inte kan se på en bil om en KCR-box /annan effektbox suttit monterad på en bil. En annan mer insatt hävdar att det går. Hur ligger det till? Jag kan inte söka mer än jag gjort. Boxen förvränger väl typ bara signalerna, ändrar inget permanent i programvaran?

Gäller en Kia ProCeed 1,6CRDi -10.

Senast redigerat av yalouque (7 oktober 2010)

Bullen1 Tekniker
7 oktober 2010 · 345 Inlägg

Du menar att man demonterar boxen och återställt bilen i original skick?
isånt fall hur ska man kunna se det ? omöjligt.

Det man inte dör av gör ont.
yalouque
7 oktober 2010 · 301 Inlägg

Bullen1 skrev:
Du menar att man demonterar boxen och återställt bilen i original skick?
isånt fall hur ska man kunna se det ? omöjligt.

Yes, det är precis vad jag menar. Någon mer som kan styrka detta? Vill va 100% säker smile

Volvofarfar
7 oktober 2010 · 1 312 Inlägg

Nej man kan aldrig se att effektbox suttit installerad då man aldrig rör något i bilens programvara.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
yalouque
7 oktober 2010 · 301 Inlägg

Fler svar!

Volvofarfar
7 oktober 2010 · 1 312 Inlägg

Hitta detta på en sida:

En effektbox kopplas helt enkelt bara in sig på Bilens styrsystem via existerande kontakter.­Effektboxen ändrar bara en enda parameter nämligen öppningstiden på insprutarna. En sensor registrerar insprutningstrycket i högtrycksröret, det så kallade commonrailröret. Trycket i röret varierar mellan 400 och 1 200 bar.
Från sensorn går en elektrisk signal till styr enheten. Styrkan på signalen varierar mellan 2,0 och 5,0 volt. Effektboxen monteras mellan sensorn och styr
en heten. Den har till uppgift att manipulera den elektriska signalen. Vid tomgång är trycket i commonrailen cirka 400 bar och signalen 2,0 volt. Allt eftersom motorvarvet stiger ökar trycket och spänningen. Vid ett motorvarvtal på 1 200 rpm är trycket cirka
600 bar och spänningen 3,0 volt.
Istället för att låta signalen gå direkt till styr enheten leds den in i effektboxen där spänningen reduceras till 2,5 volt innan den når styrenheten. Därmed tror styrenheten att motorn får för lite bränsle och för att kompensera detta förlängs öppningstiden på insprutarna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Erick
7 oktober 2010 · 4 767 Inlägg

Är det kanske en förmånsbil som ska trimmas utan "tillåtelse"? wink

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
7 oktober 2010 · 1 152 Inlägg

Boxen lämnar inga spår JAG vet wink men därimot om du skulle börja mappa eller sånt så då kan det komma att sysnas vid ev sökningar.

Annars så är du safe, många kunder som har leasingbilar som kör med trimbox istälet för mappning av just den anledningen.

PS, vill du ha hjälp och råd gällande trimbox till din bil så släng ivg et PM big_smile

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
torpis Forummoderator
8 oktober 2010 · 10 575 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Nej man kan aldrig se att effektbox suttit installerad då man aldrig rör något i bilens programvara.

Nu är inte jag bekant med exakt den bilmodell som det pratas om, men...  jag vet att moderna insprutningssystem är väldigt smarta och har stor kapacitet. Det är vanligt att man loggar enskilda variablar för att kunna ha torrt på fötterna vid exempelvis motorgaranti.

Visst du kan inte se att det suttit en box på bilen, men sprutet säger att man haft max vridmoment 100Nm högre än vad bilen ger original... och det får man bara genom att trimma den.  Det var just ett sådant exempel uppe på nätet här för leden då en trasig drivlina inte täcktes av garantin pga just loggat max vridmoment

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Fekzen
8 oktober 2010 · 181 Inlägg

Det man kan upptäcka är ju om det ligger felkoder lagrade sedan tidigare, med typiska fel som kan uppstå pga att man använt en effektbox.
Det är inte bara öppningstider som boxarna förändrar utan det är många effektboxar som innehåller ett motstånd mellan railtryckgivaren och styrboxen. Dvs den ger falska värden för vilket railtryck man har vilket leder till styrsystemet höjer trycket ytterligare.

Alltså: Det kan lagras felkoder så som tex för högt railtryck eller liknande som går att upptäcka i efterhand.
Lösning: Radera alla felkoder efter användandet av effektbox.

Tips: Kör inte med effektbox utan se till att skaffa ett seriöst mappat program istället då det spelar klart bättre med styrsystemet i övrigt och inte förvränger värden och ger falsk information som en effektbox gör.

Mvh//A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang