Seriös Turbokonvertering m50b25

Sharky
3 november 2010 · 10 287 Inlägg

Felix, du öppnade tråden med att du ville ha 6 - 700 Hkr och då är det en livsfarlig inställning tro att man kan hantera det. Ett mål på måhända 350 - 400Hkr är mera rimligt som ett första mål som du nog har insett men det är fortfarande en helt annan sak än en tung v70.

Det finns folk i Stockholmsområdet som kan detta och har åkt med liknande bilar.
Här har du en av mina gamla garagepolare: http://www.spjuvern.se/
Du har ju även Team Jakan racing med Jocke Sahlin mfl som jag har varit med och hjälp.
Om man kan hitta honom så har du också Håkan Rör-Olsson som kör en e30 sleeper med bromsade 550Hkr med dubbelturbo.

Och tänk på säkerheten: Bur, stolar, bälten , bromsar. Min garagepolare Jompa voltade 8 varv på Tullinge och det är bara en sak som håller en vid liv i det läget och det är den säkerhet man har byggt in för går det åt helvete så går det fort när man har mycket pulver.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
3 november 2010 · 10 576 Inlägg

mats757 skrev:
Lustigt fenomen. Att ha synpunkter på någons annans körkunskaper är nog bland det farligaste man kan ge sig in på.
Mats

Ja, det märkes ju när han tror jag dumförklarar honom, vilket absolut inte var fallet. Utan det jag menade är det som sharky skriver, en V70 på nästan 2 ton och 350hk på framhjulen jämfört med en E30 närmare 1 ton med dubbla effekten på bakhjulen så ÄR E30:n farlig oavsett vem som kör om vi nu utgår från att man använder laddtrycket.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Noxxer
3 november 2010 · 1 482 Inlägg

Satsa på en sniktrimmad M50B25 med ARP och Coopering packning. + allt runtomkring. Har bevisats att det verkar hålla bra och ger mycket prestanda för pengarna.

Sen kan du bygga en värre snurra vid sidan av som du slänger i när den är klar. På så sätt kan du både köra och mecka "samtidigt".

Och att jämnföra en V70 med 350 hk och en E30 med 500+hk går inte.
En E30 325 original släpper också på första växlarna enkelt... och det är "bara" 170hk..

BLT Service
Theracords Music Label
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang