2360
Sök

Slipning av kammar till Turbo. SAAB 2.3 T

Pedal To The Metal
750 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
Jag siktar uppåt 400.  Har beställt ett par kammar nu från abbottracing.  Jag ska åka med org Aero turbo.  Jag vill ha vrid och hk vid så höga varv som möjligt. Lite onödigt att ha effekt vid 2000 rpm på bana tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

500 Inlägg
6 juli 2010
Original mitsu 15t-6 och 400hk är nog tyvärr en omöjlighet. Redan 300hk är att pressa den ganska hårt.
Denna lilla snurra tycker heller inte om att leverera effekten på höga varv så du borde nog leta efter en annan turbo som passar ditt mål bättre.

10 Inlägg
6 juli 2010
Inte ens ett 18T gillar det tyvärr. Kammar hade jag beställt från Chip-mats.

5 710 Inlägg
8 juli 2010
Revotech skrev:
Lite onödigt att ha effekt vid 2000 rpm på bana tongue

Tycker inte jag, därav min spec som ger bra flås från 2000.
Sista kurvan innan rakan på kullen, chikanen innan rakan på Mantorp är ställen där det är bra med lite bottendrag.
Sedan är ett brett/körbart register bra över huvud taget om man skall åka bana.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

261 Inlägg
8 juli 2010
jonTe skrev:

Gäller ju rent generellt att ha ett bra mellanregister, inte bara på bana, utan även om man ska åka rally och även för gatan!!!!
Bra "vrid i botten" ger en snällare och mer lätthanterlig maskin....  Troligtvis kan en sådan maskin även vara snabbare, även om den saknar några pållar på högre varv.

Finns motortrimmare som har propagerat för detta i åratal, utan att vi "normalt" folk har förstått vikten av det roll (Så även jag)

5 710 Inlägg
8 juli 2010
945TurboMS skrev:
jonTe skrev:

Gäller ju rent generellt att ha ett bra mellanregister, inte bara på bana, utan även om man ska åka rally och även för gatan!!!!
Bra "vrid i botten" ger en snällare och mer lätthanterlig maskin....  Troligtvis kan en sådan maskin även vara snabbare, även om den saknar några pållar på högre varv.

Finns motortrimmare som har propagerat för detta i åratal, utan att vi "normalt" folk har förstått vikten av det roll (Så även jag)

Japp....kan bara hålla med.
Många av de "häftigaste bilarna" med 6-7-8-900 hästar har ofta jäkligt smalt register med all effekt på toppen (ganska naturligt med små motorer och stora turbos)
Häftigt javisst men inte så körbart och ofta är de ju relativt "döda" i låg mellanregistret och sedan spinner man bort all effekten på toppen.
Kan ju ta kompisens gamla 9000 som ett exempel med 500+.
Laddtryck först vid 3500 och åkte vi ihop ut från en rondell exempelvis hade jag kommit i väg en bra bit och växlat en gång innan han fick fart på sin smile

MVH Jonas
..............

1 497 Inlägg
8 juli 2010
jonTe skrev:
945TurboMS skrev:
jonTe skrev:

Japp....kan bara hålla med.
Många av de "häftigaste bilarna" med 6-7-8-900 hästar har ofta jäkligt smalt register med all effekt på toppen (ganska naturligt med små motorer och stora turbos)
Häftigt javisst men inte så körbart och ofta är de ju relativt "döda" i låg mellanregistret och sedan spinner man bort all effekten på toppen.
Kan ju ta kompisens gamla 9000 som ett exempel med 500+.
Laddtryck först vid 3500 och åkte vi ihop ut från en rondell exempelvis hade jag kommit i väg en bra bit och växlat en gång innan han fick fart på sin smile

Jag kör med originalkammar i min maskin.
Får du ett bra program som lirar ihop med övrig hårdvara så kommer du långt.
B202 kammarna är inte ultimata till kortmotorn heller.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
Revotech skrev:
Lite onödigt att ha effekt vid 2000 rpm på bana tongue

Tycker inte jag, därav min spec som ger bra flås från 2000.
Sista kurvan innan rakan på kullen, chikanen innan rakan på Mantorp är ställen där det är bra med lite bottendrag.

mvh Jonas

Nä klart de två kurvorna behövs det mycket flås så lågt.
Men alla andra kurvor då? Ska man avgöra var man lägger effekten för de 2 kurvorna?
Bilen kommer gå på mest långa banor utan tajta böjar där effekten behövs på högre register.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 062 Inlägg
4 november 2010
AxlSam skrev:
.
B202 kammarna är inte ultimata till kortmotorn heller.

Varför inte då?

M.V.H.

Sök