4769
Sök

Volvo V70 TDI -98 Gick ej igenom besiktning

681 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Felen var följande:

1. Spindelled vänster fram, glapp
2. Kräningshämarstag vänster fram, brusten
3. Stötdämpare höger bak, defekt
4. Bromskivor vänster och höger fram, slitna.

Är det avancerat att byta detta?
Sitter stötdämparen inne i fjäderbenet?
Måste man ta lös drivaxel från bromsskivan för att få lös länkarmen (för man måste väl byte hela länkarmen, när spindelleden e glapp?)?
Hur sitter bromsskivorna fast?
Krängningshämmarstaget är väl inte så svårt vad jag sett hur delen ser ut på internet?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 november 2010
Nej det är gjort på en helg med ett sexpack öl wink

Rock'n Roll

681 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Det tror jag på.
Men ville bara veta hur stötdämaren, länkarmen och bromskivor sitter och så...

Om stötdämaren sitter inne i fjäderbenet
Och om drivaxeln måste lös, för den där eländes centumbulten brukar sittta rätt hårt

904 Inlägg
4 november 2010
vad jag vet så behöver du inte ta bort drivaxeln

AUTOTECH S60 power

681 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
men jag har sett två olika länkarmar, en där bulten e på underidan och en på översidan, och e den på undersidan, då ska ju spindelleden tas ut uppåt och då kommer väl drivknuten ivägen för den

681 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Vänta nu, är jag helt ute och cyklar här, är det en bult som sitter lodrätt med en mutter?

681 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
men förstås vågrätt

904 Inlägg
4 november 2010
yes så är det

AUTOTECH S60 power

681 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Då ska det lösa sig.

Hur sitter bromsskivorna fast?
Och sitter stötdämparen i fjäderbenet?

904 Inlägg
4 november 2010
dom sitter med styrpinnen och bultarna som du sätter fast däcket med, vad jag har för mig ta bort oket sen är det bara å slå bort skivan. ta bort däcket så ser du hur det sitter fast

stötdämpare sitter i fjäderbenet med två skruv du ser exakt när du tagit bort däcket

AUTOTECH S60 power

681 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
men är det så bak oxå, på internet såg det ut som att det bara är fram som har i fjäderbenet och att det sitter utanför där bak

904 Inlägg
4 november 2010
ja men om du tittar under bilen bakifrån så ser du var stötdaämparen sitter om du öppnar bakluckan tar bort luckorna för utrymmet för reservhjulet det är den innersta du ska ta bort men du får ta bort både två sen ser du stötdämparna sticka upp på var sin sida, du kan byta doom stötdämarna utan att göranåt annat

AUTOTECH S60 power

681 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Okej. Ska fundera då. Fick en förfrågan om jag ville byte dom delarna på den bilen. Så ville veta lite hur det ser ut, jag har garage, men ingen lyft. Så bara det inte är allt för bökigt så kanske man kan göra det i garage. Och det e stötdämparna jag är mest orolig över, att man måste ha fjäderspännare och lite sånt

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 november 2010
Nä du måste inte ha fäderspännare det e inga fjäderben bak.

Dämpare å fjädrar sitter separat.

Länkarmarna finns det olika har för mig diesln har lös led... Drivaxeln behöver inte tas loss.

Skivorna sitter med en skruv m6 om den nu finns kvar. Inget av dessa jobben e svåra överhuvudtaget om du kan skruva

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

681 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Skönt att höra, har erfarenhet av att skruva, men inte i V70, är det inte allt för kompicerat så klara jag nog av det.

Sök