4768
Sök

Fyllde kylsystemet fullt, nu läcker det. har jag sprängt kylsystemet?

Mann
2 oktober 2010
Trådstartare
Hade haft ett hål i en kylslang som jag lagade och sen fyllde jag på fel kärl med glykol, inte kärlet där det är en nivåvisning  utan det där med ett kylarlock på.
Fyllde det tills de inte gick och fylla mer. Nu läckte de ut kylarvatten. så frågan är om något gått sönder eller om det kan putta ut överblivet kylarvatten utan att skada systemet? (Det är på en corvette 1995)

5 198 Inlägg
2 oktober 2010
Blir det för mycket så trycker den ur överskottet... var kommer det ifrån ?

ingen aning
687 Inlägg
Mann
4 oktober 2010
Trådstartare
såg ut som det var någonstans i närheten av vattenpumpen. den blir inte varm eller så  så de kanske inte e någon fara då

5 710 Inlägg
4 oktober 2010
Nu kan jag inte din modell i detalj men som som några varit inne på så trycker den ut sig högt övertryck, vanligtvis genom påfyllningslocket.
Vissa system har en särskild slang kopplad till övertrycksventilen som kan mynna ut lite varstans därav:
såg ut som det var någonstans i närheten av vattenpumpen

Vissa bilar kräver oxo att man luftar systemet eftar att man har demonterar slangar och dyligt.
Har du koll på det?

MVH Jonas
..............

583 Inlägg
5 oktober 2010
Först och främst, vad gjorde du för ingrepp på kylarsystemet?
Villket kärl fyllde du full med kylarvättska?

Ifall du har liknande system som min LT1'a så har vi en kylarbehållare som fungerar som en hävert.
Detta kräver då att kylarsystemet är luftat & slangen mellan expanisonsbehållaren och kylaren är tät.

Ta reda på vart det läcker. Det är väldigt svårt för oss att gissa vart det läcker i din bil.
Läcker den ut kring expanionskärlet kan det vara "överbilven" kylarvättska som inte får plats i systemet då vättskan expanderar då den blir varm. Därav "max/min" på kylarvatten.

På ett hävert kylsystem är inte expanionskärlet tryckbelastat. Utan man kan öppna det trotts att motorn är varm, Gör dock inte detta ifall du inte är säker på villken behållare som är villken, ifall du inte vill ha en besökstur till akuten ifall du har otur.

Har du LT1'an (motorn)?
LT1'ans motor har ett smyghål under vattenpumpen som visar att vattenpumpen måste bytas. Nackdelen är dock att smyghålet ligger ovanför optisparken (fördelaren) och det är inte jätte bra att få fördelaren dränkt med vatten.

Mitt tips är att ta reda på instruktionerna för att fylla på kylarvatten på din bil och göra om och göra rätt
Alternativt får jag scanna och skicka dem till dig.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (5 oktober 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.

Mann
5 november 2010
Trådstartare
ajonasson skrev:
Först och främst, vad gjorde du för ingrepp på kylarsystemet?
Det va en kylarslang som läckte som jag kapade av en bit på och satte tillbaka den.
Ja det är en LT1a. Har kört med den nu någon månad innan ja ställde av den och den har inte läckt nått mer trotts att jag sett till att nivån blev rätt så antar att det inte va någon fara. Tack för Svaren smile

Sök