Opel Vectra 1.8 -97, motorn går i felsäkert läge?

Garic
18 juni 2010 · 539 Inlägg

Hej, har precis varit nere i gbg med syrran och köpt en bil till henne (hennes första bil). Jag har aldrig ägt en opel och har absolut ingen koll på dem...

Nu till frågan: motorn går i felsäkert läge... motor lampa lyser på instrumentpanelen och bilen går inte varva mer än 4500rpm. Bilen går väldigt fint annars, tomgången är fin och stabil.

Är det nån som har en aning vad kan det vara och hur man ska gå till väga att åtgärda felet? Som sagt, aldrig haft en opel och aldrig haft felsäkert läge på bilar jag ägt.

det gäller en Opel Vectra 1.8i(manuell) -97, 20.000mil.

Tack på förhand smile

micke-opel
18 juni 2010 · 562 Inlägg

Garic skrev:
Hej, har precis varit nere i gbg med syrran och köpt en bil till henne (hennes första bil). Jag har aldrig ägt en opel och har absolut ingen koll på dem...

Nu till frågan: motorn går i felsäkert läge... motor lampa lyser på instrumentpanelen och bilen går inte varva mer än 4500rpm. Bilen går väldigt fint annars, tomgången är fin och stabil.

Är det nån som har en aning vad kan det vara och hur man ska gå till väga att åtgärda felet? Som sagt, aldrig haft en opel och aldrig haft felsäkert läge på bilar jag ägt.

det gäller en Opel Vectra 1.8i(manuell) -97, 20.000mil.

Tack på förhand smile

Jag råder dig att läsa ut felkoder, då får du ändå någon ände att börja i. En lätt sökning på internet visar att kam och vevaxelsensorer är rätt vanliga, men även löst spända kamremmar förekommigt.

Men börja med felkoder, du har iaf troligvtis en X18XE (X18XE1 om du har insatsfilter) motor med Siemens Simtec 56.5 system.
Kika in här: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod … _codes.htm

9-5 Aero Sedan -05
Garic
6 november 2010 · 539 Inlägg

det var länge sen jag skrev inlägget men nu har jag tagit mig i kragen ordentligt och grejar med Opeln nu... läste felkoden och fick "0335 Crank sensor", alltså vevaxelsensor och nu är alltså till frågan: var sitter den då? googlat som fan men hittade ingen bild på vart den kan sitta?

micke-opel
7 november 2010 · 562 Inlägg

Garic skrev:
det var länge sen jag skrev inlägget men nu har jag tagit mig i kragen ordentligt och grejar med Opeln nu... läste felkoden och fick "0335 Crank sensor", alltså vevaxelsensor och nu är alltså till frågan: var sitter den då? googlat som fan men hittade ingen bild på vart den kan sitta?

Den sitter riktigt bökigt till, bakom fästet för servopumpen/ac kompressorn om de finns. hittar ingen bra bild tyvärr men hoppas du hittar sensorn.

9-5 Aero Sedan -05
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang