Funderingar kring montering av spridare på Opel CIH

LinusN Raketforskare
28 september 2010 · 4 Inlägg

Hej hej

Ny på forumet. Alla forum har sin egen kultur, och av förståeliga skäl har jag inte så bra koll på hur saker och ting funkar här - så om jag på något vis skulle göra något "fel" så får jag gärna reda på det på ett snyggt sätt smile

Drog fram min gamla Opel Manta GT/E i våras och har gjort både det ena och det andra.

Renoverad 2.2 CIH bottendel samt topp. Enem I5 kamaxel (inte ens Enem har några data på denna). Enem 2.5" extraktor + hemsvetsat 2.5" avgassystem med en ljuddämpare.
Megasquirt V3 (endast för sprut än så länge).
Original luftfilterburk med tvättbart sportfilter.
Innovate LC-1 bredbandslambda.
Avgastempmätare med egentillverkad elektronik med USB-interface.
Paxton BTR (Ej ännu monterad)

De spridare jag använt hittils är av gammal slangmodell och på tok för stora. Tänkte byta till såna modernare spridare med oringar. Tror jag slår till på lågohmiga sådana när jag ändå håller på, då de verkar ha rätt mycket kortare öppningstider.
Fick ett tips att insuget från sexcylindriga Senatormotorn ger bättre flöde än original så jag tog och kapade ett sådant och svetsade på en ny fläns för spjällhuset. Tänkte även passa på att portmatcha detta mot toppen, och kanske slår på stort och tillverkar ett eget spjällhus, mest för att det är kul.

På dessa insug monteras spridarna i löstagbara lock, som skruvas fast på insugsrörets ovansida alldeles intill toppen. Tänkte tillverka nya lock där spridarna med oringar passar. Har skissat lite på dessa, men blir lite osäker på vilka vinklar som kan tänkas vara lämpliga. Som det ser ut nu så sitter spridarna i 30 graders vinkel från insuget. Jag har räknat med en spridningsvinkel på 26 grader, och då ska det inte finnas någon risk att spridarna väter väggarna på väg till själva insugsröret.
http://i56.tinypic.com/r93nyw.png
http://i51.tinypic.com/339iz50.png
http://i54.tinypic.com/2mcvghe.png
Den mörkgrå delen som ligger underst representerar den del av insugsröret som locket skruvas mot.

Ser detta vettigt ut? Självklart går det att slipa till och runda av kanter när delarna är på plats.

LinusN
Husse
5 oktober 2010 · 96 Inlägg

Vi vill se bilder Linus, jag VET att du har några på "lager".

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
ascona-tic
5 oktober 2010 · 1 496 Inlägg

Varför tillverka något som finns färdiga?

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Husse
6 oktober 2010 · 96 Inlägg

För att han kan, har maskiner för det och är jävligt duktig.
Det är ju alltid roligare med sånt man gjort själv om det dessutom blir bra.

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
ascona-tic
6 oktober 2010 · 1 496 Inlägg

Varför kapa ett 6cyl insug när han kan bygga ett själv?  spridarplattorna med nyare anslutning sitter förövrigt orginal på 2.4 och 2.6 omega så varför lägga ner tid på något som inte syns så värst mycket?

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Husse
6 oktober 2010 · 96 Inlägg

Det är nog lite mitt fel.
Jag hade ett insug liggandes som jag hade tagit spjällhuset och flänsen till detta från till mitt ombyggda insug. Så då det fanns, så var det bara att kapa och göra en ny fläns för spjällhuset.
Dessvärre så hade jag bara 3st av dessa spridar plattor och dom behövde jag själv, så då var det bara att tillverka egna (blir ju som gratis då).
Sen har han även byggt ny fuelrail och jag kan lova dig att det blev snyggt och även funktionellt.
Till detta så har han fått Volvo turbospridare (lågohmare) som jag också hade över.
Så nu ska jag bara lyckas övertala honom om att bygga turbogrenrör, så det blir lite mer mos i maskin. smile

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
ascona-tic
6 oktober 2010 · 1 496 Inlägg

Husse skrev:
Det är nog lite mitt fel.
Jag hade ett insug liggandes som jag hade tagit spjällhuset och flänsen till detta från till mitt ombyggda insug. Så då det fanns, så var det bara att kapa och göra en ny fläns för spjällhuset.
Dessvärre så hade jag bara 3st av dessa spridar plattor och dom behövde jag själv, så då var det bara att tillverka egna (blir ju som gratis då).
Sen har han även byggt ny fuelrail och jag kan lova dig att det blev snyggt och även funktionellt.
Till detta så har han fått Volvo turbospridare (lågohmare) som jag också hade över.
Så nu ska jag bara lyckas övertala honom om att bygga turbogrenrör, så det blir lite mer mos i maskin. smile

Då tycker jag du ska ta och övertala han att kasta upp några bilder på maskinen och bilen också big_smile

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Husse
6 oktober 2010 · 96 Inlägg

Jag gör mitt bästa för att få han att lägga ut lite bilder. smile

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
LinusN Raketforskare
9 oktober 2010 · 4 Inlägg

ascona-tic skrev:
varför lägga ner tid på något som inte syns så värst mycket?

Det verkar ju i allmänhet vara så att det är viktigast att prylar syns och ser dyra ut. Helst ska de vara blåeloxerade också så att alla kan se att man "kostat på" lite. roll

Inom bilfolket så finns det många gör-det-självare, men också en jäkla massa postordertrimmare (ta inte åt er i onödan nu) som varken är intresserade av att räkna ut något, eller tillverka något själva. Jag kände inte till att det fanns lock att använda, och forskade inte så hemskt mycket i det heller då jag kände för att tillverka dem själv. Är väl en sådan typ som gillar att klura på saker. Sen är det förstås kul att tillverka prylar när man har tillgång till rätt utrustning. cool
Hade varit ännu roligare om man haft tillgång till en femaxlig flerop, men någon sådan har tyvärr inte min arbetsgivare sad

ascona-tic skrev:
Då tycker jag du ska ta och övertala han att kasta upp några bilder på maskinen och bilen också

Här kommer några smile
http://i56.tinypic.com/ej97k5.jpg
http://i54.tinypic.com/2ywwyzp.jpg
http://i55.tinypic.com/308veo5.jpg

Saknas väl bara att montera kopplingar för soppa, samt snygga till insuget och kanske ge det en lackering.

LinusN
ascona-tic
9 oktober 2010 · 1 496 Inlägg

Det dära var ju riktigt snyggt! Själv fick jag fatt i svarta i plast förvisso för den rimliga summa tjugo kronor nu i veckan. Fast lite avis är jag på dina. ;-) fast svarta passar mitt pulverlackade insug.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
LinusN Raketforskare
9 oktober 2010 · 4 Inlägg

Tackar tackar.
Har två halvfärdiga lock (gjorde två extra) som jag kan släppa så fort jag vet att dessa funkar bra.

LinusN
opela VD Hammar
13 oktober 2010 · 613 Inlägg

smilesmile

LinusN skrev:

ascona-tic skrev:
varför lägga ner tid på något som inte syns så värst mycket?

Det verkar ju i allmänhet vara så att det är viktigast att prylar syns och ser dyra ut. Helst ska de vara blåeloxerade också så att alla kan se att man "kostat på" lite. roll

Inom bilfolket så finns det många gör-det-självare, men också en jäkla massa postordertrimmare (ta inte åt er i onödan nu) som varken är intresserade av att räkna ut något, eller tillverka något själva. Jag kände inte till att det fanns lock att använda, och forskade inte så hemskt mycket i det heller då jag kände för att tillverka dem själv. Är väl en sådan typ som gillar att klura på saker. Sen är det förstås kul att tillverka prylar när man har tillgång till rätt utrustning. cool
Hade varit ännu roligare om man haft tillgång till en femaxlig flerop, men någon sådan har tyvärr inte min arbetsgivare sad

ascona-tic skrev:
Då tycker jag du ska ta och övertala han att kasta upp några bilder på maskinen och bilen också

Här kommer några smile
http://i56.tinypic.com/ej97k5.jpg
http://i54.tinypic.com/2ywwyzp.jpg
http://i55.tinypic.com/308veo5.jpg

Saknas väl bara att montera kopplingar för soppa, samt snygga till insuget och kanske ge det en lackering.

mm CIH godis, va riktigt snyggt det där smile

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
Husse
24 november 2010 · 96 Inlägg

Kan meddela att bilen är provkörd med nya insuget med gott resultat.

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
Husse
24 november 2010 · 96 Inlägg

Ska försöka övertala honom om lite överladdning nu också, då jävlar lär det bli fart i Mantan.

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang