4298
Sök

Vad är det för skillnad på 940 SE/GLT/GL effektmässigt?

3 627 Inlägg
28 november 2006
Trådstartare
#1
Tjenare!

Någon som vet hur många hästar SE, GLT har?

Är det någon skillnad på SE och GL motormässigt?

Hur många häst han LTTn?
Senast redigerat av ToXtreme (28 november 2006)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

645 Inlägg
28 november 2006
#2
Du får nog mer svar om du skriver vilken bilmodell det handlar om;)

//Marcus Saari

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
28 november 2006
#3
GLT ligger väl 130 kusar om jag inte minns fel.

Allt för den där jävla hatten!

259 Inlägg
28 november 2006
#4
A_nders skrev:
THEBADGUY skrev:
GLT ligger väl 130 kusar om jag inte minns fel.

Ligger inte 940 GLT runt 150 hk eller?


3 627 Inlägg
28 november 2006
Trådstartare
#5
GL har 116hk .. det vet jag säkert

Sen tror jag GLT har 131hk om jag inte minns fel... LTT har jag ingen aning om men vet att vanliga turbon har 165hk... frågan är då bara vad har LTT och SE ?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

2 123 Inlägg
28 november 2006
#6
Finns ju tonvis med trådar om detta, sök !

259 Inlägg
28 november 2006
#7
Men ligger inte 940 glt runt 150hk, kollade här på garaget och de ja kollade på hade runt 150hk orginal.
Senast redigerat av A_nders (28 november 2006)


1 893 Inlägg
28 november 2006
#8
Snackar vi Volvo?
240 DL = Förgasare, runt 100hkr, plus/minus beroende på ersmodell.
240 GL = Lite lyxigare utrustning, samma spis.
240 GLT/GLE = Insprutare med 136hkr första modellerna, senare 131hkr. Annars som GL.
I princip samma på 740 när den kom. (I mitten på 90'talet la man till en nolla i motor betäkningen, dvs. B23 blev B230. Den senare har lägre inre friktion. = Något snålare på soppa, om man nu kan kalla Volvo för snål.)
När katalysator kom fick alla bilar 116hkr, bara utrustningen som skilde.
När 940 kom, fick den 131hkr, medans 745an som tilverkades paralelt fram till 92 fick nöja sig med 116hkr. Annat nummer på insputnings boxen och strålkastarna, var annars allt som skilde 745an från 945an. (90-92) Någon 744 fans inte de sista åren.
93 års modell av 940 gick man tillbaka till 116hkr. När nu 745an inte fans.
I mitten av modellåret 95 kom lågtrycks turbon och effekten gick upp till 135hkr och förbrukningen steg på många ex upp till över 1.3 liter milen. Lite lustigt med tanke på att "Turbo" modellen gick på litern, med full stor turbo..?

Efter katalysatorns intåg så är det som sagt bara utrustnings paket. GL / GLT / GLE...
DL försvan med 240.


1 893 Inlägg
28 november 2006
#9
SE = Special Edition.
Sedan fins även Polar och Classic. De är bara lite extra utrustade. I regel kör volvo Classic precis innan en face lift eller nerlägning av modellen.


3 627 Inlägg
28 november 2006
Trådstartare
#10
Kristian_V skrev:
Snackar vi Volvo?
240 DL = Förgasare, runt 100hkr, plus/minus beroende på ersmodell.
240 GL = Lite lyxigare utrustning, samma spis.
240 GLT/GLE = Insprutare med 136hkr första modellerna, senare 131hkr. Annars som GL.
I princip samma på 740 när den kom. (I mitten på 90'talet la man till en nolla i motor betäkningen, dvs. B23 blev B230. Den senare har lägre inre friktion. = Något snålare på soppa, om man nu kan kalla Volvo för snål.)
När katalysator kom fick alla bilar 116hkr, bara utrustningen som skilde.
När 940 kom, fick den 131hkr, medans 745an som tilverkades paralelt fram till 92 fick nöja sig med 116hkr. Annat nummer på insputnings boxen och strålkastarna, var annars allt som skilde 745an från 945an. (90-92) Någon 744 fans inte de sista åren.
93 års modell av 940 gick man tillbaka till 116hkr. När nu 745an inte fans.
I mitten av modellåret 95 kom lågtrycks turbon och effekten gick upp till 135hkr och förbrukningen steg på många ex upp till över 1.3 liter milen. Lite lustigt med tanke på att "Turbo" modellen gick på litern, med full stor turbo..?

Efter katalysatorns intåg så är det som sagt bara utrustnings paket. GL / GLT / GLE...
DL försvan med 240.

Jag gjorde samma som Anders.. och jag blir jävlanemig förvirrad... GLT har 155hk, LTT 135hk, SE 135hk... oxå.. verkar ju olågiskt att de ska ha samma effekt.. GL har iaf 116hk..

Men kan det inte vart så att 91-93 GLT hade samma motor som 740 GLT.. som förövrigt fanns med en 131hk motor fram till -92 då den gick ur produktion.. ?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

225 Inlägg
28 november 2006
#11
740 GLT 16V har 155hk, det finns även GLT som har 116hk (8v)
SE är ett nytt utrustnings paket till GL med samma motor som GL (116hk)
-95 å framåt på 940 GL som tidigare hade 116hk satte dem lättrycksturbo så det blev 135hk

498 Inlägg
28 november 2006
#12
940 GL -91 o -92 har 130 hk
940 SE -92 har 130 hk (samma som GL bara mer utrustning)

940 GL -93 o -95 har 116 hk
940 SE -93 o -95 har 116 hk

Det är ingen skillnad i motorerna mellan en GL och en SE då SE är ett utrustningspaket.

GLT finns bara i 940 -91 och har ca 150 hk

SE paketet finns även till turbobilarna!
Polar paketet finns bara till bilar som gick i bla belgien
Classic är paketet till 940 -98 och tidiga -97or

SE pkt och classic pkt är rätt lika!

B230FK motorn som är LTT har 135 hk (kom -95)

645 Inlägg
28 november 2006
#13
940, B230FB, GL, S, SE, 131 hk, 1991-94
940, B230FD, GL, S, SE, 116 hk, 1993-95
940, B234F, GLT 16V, 155 hk, 1991
940 Turbo, B230FK, 135 hk, 1995-98 ( LTT )
940 Turbo, B230FT, 165 hk, 1991-98
940 Turbo, B230FT, 190 hk, 1991-93
940 Turbo Diesel, D24TIC, 122 hk, 1991-97
Ska det väl vara.

//Marcus Saari


Sök