Volvo 242 -75 bilen dör efter en stund

lillnicke lastbilsmekaniker
29 november 2010 · 226 Inlägg

tjenare! vinterbilen har börjat krångla lite och jag är ärligt talat för lat för att gå ut i kylan och felsöka.är en 242 -75a orginal b20 med en lagom slut su hif6a wink

problemet är iaf att bilen dör efter ca 10min körning. så länge jag håller gas så går den men istort sett direkt jag släpper gasen så dör den och då går den inte att starta direkt. jag får då sitta och vänta i ca 5min sen smäller den igång direkt.

provade byta tändspole idag men blev ingen skillnad. tänkte prova byta stift imorn.

har ni några tips och ideer?

det som inte dödar, gör jävligt ont!!
Religion is a group insanity. Lots of people with the same imaginary friend.
Mitsubishi Lancer EVO III "rallybilen" (1995)
BMW E30 "m50 turbo" (1983)
Drönirettab
29 november 2010 · 21 761 Inlägg

Är det alltså 10 minuter efter att du har startat motorn kall?
Har du fortfarande choken ute när den beter sig så där?

Att ha bra tänddetaljer är förstås alltid viktigt, speciellt i vintertemperaturer. smile

lillnicke lastbilsmekaniker
29 november 2010 · 226 Inlägg

Drönirettab skrev:
Är det alltså 10 minuter efter att du har startat motorn kall?
Har du fortfarande choken ute när den beter sig så där?

Att ha bra tänddetaljer är förstås alltid viktigt, speciellt i vintertemperaturer. smile

spelar ingen roll om det är varm eller kall start, men har alltid igång motorvärmarn innan jag ska iväg.

jo den beter sig likadant både med och utan choke

det som inte dödar, gör jävligt ont!!
Religion is a group insanity. Lots of people with the same imaginary friend.
Mitsubishi Lancer EVO III "rallybilen" (1995)
BMW E30 "m50 turbo" (1983)
Bensinskallen P o r s c h e
29 november 2010 · 1 700 Inlägg

Hur går motorn i övrigt då?

Kanske taskig soppapump, lite isproppar i soppaledningar.

Defekt kondensator kan ge lite lustiga fel på bilen men det brukar vara värmerelaterat.

Du har ju SU så membran behöver du inte bry dig om, men du kan ju kolla om du har förgasarolja och så att kolven glider snällt och fint.

Kan vara skit i förgasaren också men det yttrar sig ju mer konstant.

Lite vad jag kunde komma på nu i alla fall wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
lillnicke lastbilsmekaniker
29 november 2010 · 226 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Hur går motorn i övrigt då?

Kanske taskig soppapump, lite isproppar i soppaledningar.

Defekt kondensator kan ge lite lustiga fel på bilen men det brukar vara värmerelaterat.

Du har ju SU så membran behöver du inte bry dig om, men du kan ju kolla om du har förgasarolja och så att kolven glider snällt och fint.

Kan vara skit i förgasaren också men det yttrar sig ju mer konstant.

Lite vad jag kunde komma på nu i alla fall wink

hade en ispropp i helgen, kan vara konsekvenser av det kanske. olja finns i förgasarn men den är klappslut, väntar bara på insug te dellortona så ska dom dit sen.

tack för tipsen!

det som inte dödar, gör jävligt ont!!
Religion is a group insanity. Lots of people with the same imaginary friend.
BMW E30 "m50 turbo" (1983)
Mitsubishi Lancer EVO III "rallybilen" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang