3628
Sök

Mazda 323 starar inte?

207 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Har ett litet problem med min mors bil. För några dagar sen startade den inte på morgonen när den första riktiga kylan kom, så tog in batteriet och satte det på laddning.
Sen funkade det utan problem tills imorse när bilen vägrade igen. Är det generatorn eller batteriet som börjar sjunga på sista versen?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 november 2010
Vad händer när du försöker starta? Går inte startmotorn runt? Isåfall har du ett dåligt batteri eller någon tjuvström som tömmer batteriet under natten.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

207 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Vad händer när du försöker starta? Går inte startmotorn runt? Isåfall har du ett dåligt batteri eller någon tjuvström som tömmer batteriet under natten.

Mvh Tommy

Idag har jag inte själv försökt starta men förra gången tändes alla lampor på instrument panelen som vanligt men när jag försökte starta går startmotorn knappt runt och alla lampor blinkar till.

236 Inlägg
30 november 2010
batteriet tippar jag på , när du får igång bilen så mät med en voltmätare mellan batteri polerna och kolla hur många volt du får när bilen går , ska nog vara 13,5-15 om bilen laddar som en ska. då  vet du att det är batteriet som inte är i bra skick=)

207 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Får sätta det på laddning igen och prova mäta sen smile

236 Inlägg
30 november 2010
de tycker jag , min bil är också trögstartad precis att den går igång varjemorgon .. börjar fundera att byta batteri smile haha

207 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
NeXz skrev:
de tycker jag , min bil är också trögstartad precis att den går igång varjemorgon .. börjar fundera att byta batteri smile haha

Vad brukar det ligga på om det inte laddar som det ska? Har nämligen bara en voltmätare som visar 4/6/12 volt.

236 Inlägg
30 november 2010
alltså om bilen inte laddar så lär det gå under 11,10 tror jag ? eftersom det inte kommer nå ström så lär den belasta batteriet.. så tror nog inte de kommer funka med din mätare..

207 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
NeXz skrev:
alltså om bilen inte laddar så lär det gå under 11,10 tror jag ? eftersom det inte kommer nå ström så lär den belasta batteriet.. så tror nog inte de kommer funka med din mätare..

Tror nog jag kan jaga fatt i en annan mätare, batteriet ska ju hinna laddas också wink

560 Inlägg
30 november 2010
Kan vara batteriet men inte ett måste.

Kommer de bensin fram till spridarna? Tändmodulen kanske?! Ganska vanligt på Mazda.... prova byta tändstiften då, kan vara så enkelt också smile

Lycka till och hör gärna av dig sen var de var som vart felet, alltid bra att ta lärdom av andra!

207 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Wilsgaard skrev:
Kan vara batteriet men inte ett måste.

Kommer de bensin fram till spridarna? Tändmodulen kanske?! Ganska vanligt på Mazda.... prova byta tändstiften då, kan vara så enkelt också smile

Lycka till och hör gärna av dig sen var de var som vart felet, alltid bra att ta lärdom av andra!

Bilen startar utan problem med ett ny laddat batteri, men efter några dagar går den inte att starta igen.

560 Inlägg
30 november 2010
Prova att byta tändstiften då, de behöver inte vara svårare än så alltid smile

Annars är det högst troligt att tändspolen har gett upp!!

Sök