Volvo 960 2,5 Går upp i temp

V_Racing
1 december 2010 · 935 Inlägg

Volvo 960 2,5 -95:a

I morse när jag åkte till jobbet så helt plötsligt går den upp i temp.
Stängde av bilen direkt så den inte han börja "koka" Den drar inget vatten eller bubblar i vattenkärlet.
Startade bilen igen körade ca 300m sen gick mätaren i bott igen. Men den har inte hunnit koka.

Vad kan felet vara? Kom helt plötsligt? Kass Termostat?

(Hjälpte en polare igår med starthjälp så min bil var igång i ca 20min på tomgång)
(kan det haft nån inverkan)? Minns att de var jevligt varmt i bilen innan ja ställde tillbaka bilen på garageinfarten. Om den gått varmt vi tomgång och toppackningen gått då?

Tacksam för alla svar... MVh..

V_Racing
1 december 2010 · 935 Inlägg

Ingen som har nått förslag..

Hade igång den nu ett tag på tomgång och var ute och körde med den så den blev riktigt varm.
Men nu gick den inte upp i temp?.. Kan det vara dålig blandning av glykol? Vattnet blir riktigt varmt! så när jag öppnar så ångar det lite men luktar inte avgaser.

Funkiee Saab älskare!
1 december 2010 · 4 597 Inlägg

kan nog vara att ditt vatten har för lite glykol så det är fruset, då brukar den gå varm som fan tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
V_Racing
1 december 2010 · 935 Inlägg

Funkiee skrev:
kan nog vara att ditt vatten har för lite glykol så det är fruset, då brukar den gå varm som fan tongue

A jag hoppas verkligen de smile Ska tömma systemet å hälla i ny glyckol smile Måste fan va de tongue Hoppas jag sad E inte sugen på å byta toppackning sad

Funkiee Saab älskare!
1 december 2010 · 4 597 Inlägg

Ja, polaren hade lika tongue näe, topppackning är inte de roligaste o byta sad

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
V_Racing
1 december 2010 · 935 Inlägg

Test-Kollade med instrument hur mycket vattnet i expansionskärlet höll för i temperatur..
ca: -8C 

Det är ca -12 till -15C utomhus så det kan varit de som gjorde att de gick varmt?

Fast vattnet har ju inte frusit? hmz...

Senast redigerat av V_Racing (1 december 2010)

Stefan Varberg Supraman
1 december 2010 · 2 300 Inlägg

Du har råkat ut för en ispropp.
Byt glykol blanda 50/50.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
V_Racing
1 december 2010 · 935 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Du har råkat ut för en ispropp.
Byt glykol blanda 50/50.

Ok tackar smile Tömmer systemet nu på lunchen på jobbet å häller i 50/50 så får man hoppas att det funkar smile Tackar för svar smile

dannnej
1 december 2010 · 761 Inlägg

vatten med glykol fryser inte på samma sätt som rent vatten, det blir bala kletigt och klumpar sig, så det pluggar igen alla kanaler, du behöver inte tömma ut, jag hade bara fyllt upp med glykol tills det rinner över, sen kört lite med det. Räcker det itne så fyll på mer när nivån sjunkit, jag gissar att en liter glykol kommer räcka för att klara 25-30 minus

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Enholmski
1 december 2010 · 58 Inlägg

Eller så blandar du Glykol 40% Vatten 60% då pallar blandningen mellan -30 upp till -40 grader! wink

V_Racing
1 december 2010 · 935 Inlägg

dannnej skrev:
vatten med glykol fryser inte på samma sätt som rent vatten, det blir bala kletigt och klumpar sig, så det pluggar igen alla kanaler, du behöver inte tömma ut, jag hade bara fyllt upp med glykol tills det rinner över, sen kört lite med det. Räcker det itne så fyll på mer när nivån sjunkit, jag gissar att en liter glykol kommer räcka för att klara 25-30 minus

Problemet löste sig med ny glykol smile Tack för svar.. tur man slipper riva toppen smile men troligen rycker la topppackningen med k24 turbo på sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang