3725
Sök

Ford scorpio 2,3 -97 startar ej, verkar vara något med bensinpumpen

2 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
Hej jag har köpt en scorpio i bra skick men den startar ej. jag köpte den av en bekant som ej använt den på ca 2 år. När han ställde den fungerade den (förutom 2a på abs bromslampan) nu har han köpt en flong ny ford igen. Scorpan skulle på skroten men då den är väldigt fin med nya däck o en ägare som jag dessutom känner köpte jag den för 500:- trots att den ej startar, knuffade hem den ca 500 m.

Jag laddade bateriet men den gick ej igång annat än med startgas, när jag mäter i säkringsdosan får den ström fram till bränslepumpsreläet men ej till säkringen till bränslepumpen, så jag köpte ett beg relä men det hjälpte ej. Nu har bateriet fruset men bilen fick komma in i värmen idag o jag har ett annat bateri (till min sierra) som jag kan testa med imorgon när bilen tinat upp. Har kollat efter en verkstadsbok men det verkar ej finnas till sista modellen av Scorpio.

Någon som vet följande:

1.sitter säkringen efter reläet
2. kan jag bygla på något sätt så jag ser om pumpen fungerar
3. bilen har både Ford larm o kodad nyckel kan detta ha ballat ur o påverka så jag har detta fel. skall det återställas på något sätt när bilen stått utan ström.

tacksam för andra tips

Levin

Hjultomte
1 500 Inlägg
6 december 2010
Som du kanske kan komma åt pumpen o ge den 12v o se så den funkar smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 december 2010
Läs i din instruktionsbok. Det finns en knapp i bagaget du ska trycka på, en säkerhetsdetalj som utlöses vid en krock som ska stänga av pumpen. Ibland kan den utlösas utan anledning, bara att trycka in den igen.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
'Jag har kollat den knappen oxå verkar ej vara den. Den hade ej utlöst så jag monterade av den och mätte den. Tre stift verkar var som den skall. Växlar så att den släpper genom ström antingen på ex 1o2 eller 2o3

levin

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 december 2010
Ok, då tycker jag att du ska läsa lite om fordlarmet har en startspärr och isåfall hur den fungerar osv.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök