2683
Sök

Motorproblem b230ft

4 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
hejsan kan någon hjälpa mig ja har nyss bytt motor i min 740 tic från en b230et till en b230ft nu när jag startar så står den å puttrar och låter som den går på 3 och puffar svart ur avgasen och om man rör gasen dör den:S  efter en stundgår varven upp till 2000-2500 där stanna den och det går att köra den går hur fint som hellst men låter som den ska få för mycket bränsle och den rycker svart.....har bytt bränslepumps reläet och kållat tändkablarna  . . . . . . . . .. . . finns det någon givare eller något som kan göra så här?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 december 2010
Jag förutsätter att du då bytte elsystemet också om du satt i en komplett b230FT? Har du inte det så har du felet där

Årsmodell på motorn? Kollat ev felkoder?

Borde inte vara BTR:en i alla fall, då skulle felet vara konstant...

Kan annars vara nästan vad som helst, känns som det skulle kunna vara tempgivaren som är kass eller läck på en EV kallstartventil. Dålig lmm, dålig lambdasond etc. Du får helt enkelt kolla upp allt sådant.

Tekniker
624 Inlägg
10 december 2010
Har du rätt boxar till den motor med rätt el system

10 287 Inlägg
10 december 2010
Det är ju just det som är problemet. Vi får höra vad Wilsen säger.
För det gäller ju att ha koll på sina boxar och givare om det skall lira och detta luktar
att något inte passar som det ska.

/Göran

Ravi skrev:
Har du rätt boxar till den motor med rätt el system

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tekniker
624 Inlägg
4 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
jag använde mitt gamla elsystem och spridare och insug å turbo å allt går det inte att göra på det viset?
ja värme mätaren fungerar inte :S skulle det kunna vara det felet?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 december 2010
Wilsen skrev:
jag använde mitt gamla elsystem och spridare och insug å turbo å allt går det inte att göra på det viset?
ja värme mätaren fungerar inte :S skulle det kunna vara det felet?

Du bytta alltså bara själva blocket? Inga boxar eller el?

I så fall bör du byta temperaturmätaren till insprutet ja, för är jag ganska säker på att den skiljer mellan motorerna. Vet inte om det sitter knackgivare på ET heller, men den bör bytas också. Alla givare från din gamla motor bör flyttas över till den nya.

Om du använde dig av motorkablaget på den nya motorn så bör du flytta över elhärvan från ET motorn också. Det är ju motronic vs jetronic och det är lite skillnader där i mellan wink

Tekniker
624 Inlägg
11 december 2010
jo där sitter knack på FT,

10 287 Inlägg
11 december 2010
Hur gjorde du med svänghjul och tändlägesgivare?
Och om du satt ET:ns svänghjul på FT:n - satte du då svänghjulet rätt?

/Göran

Wilsen skrev:
jag använde mitt gamla elsystem och spridare och insug å turbo å allt ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

326 Inlägg
11 december 2010
jag bytte från ET block till FK block i somras, tog svänghjul och tändlägesgivare från gamla motorn, sen är de ju inga fler givare på ET blocken, sitter på toppen bara. jag gjorde felet att blanda ihop 2 kablar, jag satt den som skulle sitta på tempgivaren till kallstartsventilen och vise värsa. gick på 3 burkar och svartrykte som fan, sen satt jag kablarna rätt då funka de klockrent. kan vara de enkla felet bara. eftersom kallstarsventilen är blå och en kontakt är blå så trodde jag de va rätt men de ska sitta en svart kontakt på kallstarten smile om du nu kör ET sprut smile

Sök