2205
Sök

Vad ska jag göra med blocket mitt på mitt 16v turbo bygge?

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
Hejsan

har kommit så långt att det är dags att fixa blocket,

nu är det bara så att jag inte riktigt bestämmt mig vad jag ska göra, det blir iaf nya kolvar och stakar och då sa brorsan att jag lika gärna kan borra upp typ första, andra dimension på kolvarna?

men jag undrar folk brukar ju prata om 2.5 och 2.9l vevar? då blir det ju högre/lägra slaglängd,
ska man ha några kortare stakar då? för annars tar de väl i toppen och kolv kylnings grejjerna i blocket?roll

kom med synpunkter och tips vad man ska blanda ihop för recept till den,

var inte blyga wink

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

502 Inlägg
23 november 2009
Smidda kolvar är nästan alltid i "överdimension" så man borrar blocket så det passar kolvarna, honar och då får man en fräsch yta i cylindrarna med exakt rätt mått.

Ja du behöver längre kolvar om du byter till en vev med längre slag, nån volvokunnig person får svara på vad det finns att välja på

Crazy
698 Inlägg
23 november 2009
LG speed har ett fint kit med stakar osv.

tror det kostar 6900

lager osv ingår då med.

Kolvar är ju smidda aldrig fel.

antar att du ska köra med B230 blocket? eller är det B234 blocket?

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 november 2009
-h-jdm- skrev:
LG speed har ett fint kit med stakar osv.

tror det kostar 6900

lager osv ingår då med.

Kolvar är ju smidda aldrig fel.

antar att du ska köra med B230 blocket? eller är det B234 blocket?

Det är nog bäst att TS själv berättar vilken motor det gäller innan vi börjar gissa för mycket.  Sist det gällde 16V motor utan ytterligare ledtråd slutade det med att det inte var en Volvo  hehe.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
24 november 2009
Beställer man kolvar så kan man få i princip vilken dia som helst. Dock är det lämpligt att borra upp ett gammalt block typ en öd så att man får nya fräscha lopp.

Visst kostar det men det gör det om man skall göra det ordentligt.

/Göran

JoeyJ skrev:
Smidda kolvar är nästan alltid i "överdimension" så man borrar blocket så det passar kolvarna, honar och då får man en fräsch yta i cylindrarna med exakt rätt mått.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
det handlar om b230fk block från en 98

enda som kommer från 16v är väl toppen..
annars så kommer det nog att bli nytt i block och topp

börjar med att bygga klart blocket och sen lämna iväg toppen men det är en annan historia.

har kollat med SPM här är ett svar från ett mail:

"Vid byte av vevaxel till 2,5 eller 2,9 måste vevstakat + kolvar bytas till passande
H-profil stakar 980:- /st
kompsänkta 16v kolvar (gärna pris på överdimmensions kolvar också) 96,30mm pris 1240:-/st

kamrems kit för konvertering till 16v på en b230fk block:
2 Ställbara dreev,1 Fast drev, 1 ståldrev på vevaxeln, 1 spånnrulle, 1 Kamrem = 4160:-

All dessa priser + Moms"

blir nog inte att byta vev, blir så tok dyrt då hmm
landar nog på 8880+ moms för kolvar och stakar, om man inte hittar kolvar från nått annat ställe?
lär vara kompsänkta med urfräst för vintilerna iaf. har ju H-profil liggandes från LGSpeed kitet jag köpte men dom ska tydligen inte passa med SPM kolvar,

vet ni någonstans man hittar kolvar?

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

10 287 Inlägg
14 december 2009
Snacka med LG tex.

/Göran

hedberg_racing skrev:
vet ni någonstans man hittar kolvar?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

39 Inlägg
18 december 2009
hur mkt pulver ska du åka med?

ja åker med  std kolvar i min maskin! vi bottna presion sc62 billet i somras, kolvarna höll.

smidda mahle, mao b23et orig.

Vilken effekt skall du ha?

761 Inlägg
18 december 2009
ToFFe- skrev:
hur mkt pulver ska du åka med?

ja åker med  std kolvar i min maskin! vi bottna presion sc62 billet i somras, kolvarna höll.

smidda mahle, mao b23et orig.

Vilken effekt skall du ha?

b23et kolvarna är ju i princip oförstörbara, jag har testat smile

Den gamla antracitgråa 740n med 16V på 530hk/714nm som många säkert känner till kördes med avsvarvade B230K kolvar.
Och den motorn har gått sjukt länge med det, säkert 6-7 år minst, har gått vidare till norge nu har jag hört.

116 Inlägg
18 december 2009
var hittat du den firman?

finns hemsidan`?

2 Ställbara dreev,1 Fast drev, 1 ståldrev på vevaxeln, 1 spånnrulle, 1 Kamrem = 4160:-

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 december 2009
jimmytic skrev:
var hittat du den firman?

finns hemsidan`?

har kollat med SPM här är ett svar från ett mail:

"Vid byte av vevaxel till 2,5 eller 2,9 måste vevstakat + kolvar bytas till passande
H-profil stakar 980:- /st
kompsänkta 16v kolvar (gärna pris på överdimmensions kolvar också) 96,30mm pris 1240:-/st

så troligtvis på spm

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
b230k kolvar är väl inte samma som b23et?

den motorn är ju lite legendarisk eler vad man kan säga, siktar på 500 eller lite mer hästar..

så sånna kolvar går lika bra då? typ 230k? vad ligger dom på för pris då?

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

105 Inlägg
20 december 2009
Nu vet inte jag hur viktigt det är med en högflödes oljepump i detta fall men kan vara något att tänka på eftersom -98ans motor har ju oljesprut under kolvarna.. (det krävs lite mer flöde) b234 o b204 har ju en lite kraftigare oljepump än 8 ventilarn men jag säger inte att det är något måste då jag inte har någon egen erfarenhet utan bara hört andra som har problem med 16vkonverteringar..
Mvh Jocke

761 Inlägg
20 december 2009
Vad jag menade var att b230k kolvarna är vanliga kolvar, alltså går det ganska bra med vilka kolvar som helst, inga volvo kolvar är direkt dåliga.

anledningen till att b230k kolvarna användes var att dom kan svarvas av mycket, för att passa ihop med marinveven.

det var hellr inga problem med oljepumpen, b230 block
och som sagt, den motorn har gått en hel del nu.

35 Inlägg
26 december 2010
TurboThell skrev:
Nu vet inte jag hur viktigt det är med en högflödes oljepump i detta fall men kan vara något att tänka på eftersom -98ans motor har ju oljesprut under kolvarna.. (det krävs lite mer flöde) b234 o b204 har ju en lite kraftigare oljepump än 8 ventilarn men jag säger inte att det är något måste då jag inte har någon egen erfarenhet utan bara hört andra som har problem med 16vkonverteringar..
Mvh Jocke

Nej nej.. köp inte en "högflödespump" från SPM . Den pumpen han säljer är bara en dålig kopia av orginal FT/FK pumpen, köpte en sån och mitt oljetryck skena okontrolerat..
Rev min och såg hur dåligt byggd den va, sen jämförde jag den med en org ft pump och det var lika.

Ang trim så snacka med LG-speed klart bättre pris och kvalité på grejerna. Vevarna är mycket bättre än SPM's iof bara 2.6L men de räcker långt de.

Sen är det för dyrt att köpa kamdrivnings kittet av SPM också. Köp stål drevert och kamderven av KL-racing ist, stål devet är mycket finare hos KL.
Se köper du bara en kamrem till en Opel astra diesel och en sträckare till en golf mk2'a på typ Mekonome.

Oj oj..såg nu att tråden var ett år gammal wink
Senast redigerat av Buford_T_Justice (26 december 2010)

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
Buford_T_Justice skrev:
TurboThell skrev:
Mvh Jocke

Nej nej.. köp inte en "högflödespump" från SPM . Den pumpen han säljer är bara en dålig kopia av orginal FT/FK pumpen, köpte en sån och mitt oljetryck skena okontrolerat..
Rev min och såg hur dåligt byggd den va, sen jämförde jag den med en org ft pump och det var lika.

Ang trim så snacka med LG-speed klart bättre pris och kvalité på grejerna. Vevarna är mycket bättre än SPM's iof bara 2.6L men de räcker långt de.

Sen är det för dyrt att köpa kamdrivnings kittet av SPM också. Köp stål drevert och kamderven av KL-racing ist, stål devet är mycket finare hos KL.
Se köper du bara en kamrem till en Opel astra diesel och en sträckare till en golf mk2'a på typ Mekonome.

Oj oj..såg nu att tråden var ett år gammal wink

Ja och projektet ligger på is..

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

Sök