3736
Sök

Det är fel på min Saab 9-5 2.3t

58 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Hej har tre problem med min Saab 9-5 2.3t. -98
Först så är det att ABS lampan lyser och hastighets mätaren fungerar inte. Vad kan det va för fel?
Och sen här om dagen så börja Check Engine lampan lysa.
någon som kanske vet vad det kan va för fel?

Trucker
2 710 Inlägg
1 januari 2011
Att ABS lampan lyser är det mkt möjligt att det bara är nån givare..
Hastighetsmätaren: även där nån giavre..
Check engine kan vara brett, bäst att du drar in med den till nån verkstad så får dom felsöka smile

Fart missbrukare

58 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
okej. Då kommer det vilken verkstad kan göra sånt. kan tänka mig att saab tar mycket för att bara se vad det är för fel på bilen. Och sen går det att köra med bilen fast den lyser?
Har bilen dagligen kör 12 mil om dagen.
mvh

Forummoderator
26 591 Inlägg
1 januari 2011
Speed911 skrev:
okej. Då kommer det vilken verkstad kan göra sånt. kan tänka mig att saab tar mycket för att bara se vad det är för fel på bilen. Och sen går det att köra med bilen fast den lyser?
Har bilen dagligen kör 12 mil om dagen.
mvh

Är du rädd om bilen så ska du inte köra bilen egentligen alls, förrän du vet vad problemet är.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Tvivlare
2 266 Inlägg
1 januari 2011
Abs-styrdon, gissar jag på. Hade in en likadan på mitt gamla jobb och där va de fel i styrdonet. Bytte till ett nytt så funkade de. Har dock för mig att ett helt nytt kostar närmre 18000 så felsökningskostnaden är småpengar i sammanhanget..

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
Hastighetsmätaren får sin signal från ABS-givaren på höger bakhjul. Det låter ju inte helt otroligt att ABS-sensorn på just höger bakhjul då inte får fram någon signal eftersom detta fel också tänder ABS-lampan.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
1 januari 2011
Knappast en hjulgivare som spökar och antar både "ABS" och "Brake" lampa lyser samtidigt som Check-engine + att hastighetsmätaren är död. Kopplar du upp bilen mot Tech-2 så kan jag nästan svära på att du får svaret: "Ingen kommunikation med K-lina"
Byt ABS-styrdonet! Sitter framtill nere på ventilpaketet till bromsarna bakom batteriet med 6 st torx skruvar så ska du se att du löser problemet.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Tvivlare
2 266 Inlägg
1 januari 2011
hotrodder skrev:
Knappast en hjulgivare som spökar och antar både "ABS" och "Brake" lampa lyser samtidigt som Check-engine + att hastighetsmätaren är död. Kopplar du upp bilen mot Tech-2 så kan jag nästan svära på att du får svaret: "Ingen kommunikation med K-lina"
Byt ABS-styrdonet! Sitter framtill nere på ventilpaketet till bromsarna bakom batteriet med 6 st torx skruvar så ska du se att du löser problemet.

inte bara jag som gick i dom banorna wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
CE och ABS-lampan kan ju vara två icke-relaterade fel eftersom CE uppkom en tid senare? Men det bästa är nog att bara läsa ut felkoden istället för att vi ska sitta och gissa hejvilt.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
1 januari 2011
Andromeda skrev:
CE och ABS-lampan kan ju vara två icke-relaterade fel eftersom CE uppkom en tid senare? Men det bästa är nog att bara läsa ut felkoden istället för att vi ska sitta och gissa hejvilt.

Just därför jag "gissar" på ABS enheten eftersom när den dör så tänds först ABS/Brake-lampan+hastihetsmätaren dyker och Check engine efter en tid. Det brukar även vara så att felet kommer och går.
Edit; Sedan är knas med ABS-styrdonet inte speciellt ovanligt på 9-5´orna.
http://innosund.com/content/view/17/52/ är ett bra företag som fixar styrdon och JA! Bilen går att köra utan ABS-styrdon och med detta bortmonterat.
Senast redigerat av hotrodder (1 januari 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

58 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
Andromeda skrev:

Just därför jag "gissar" på ABS enheten eftersom när den dör så tänds först ABS/Brake-lampan+hastihetsmätaren dyker och Check engine efter en tid. Det brukar även vara så att felet kommer och går.
Edit; Sedan är knas med ABS-styrdonet inte speciellt ovanligt på 9-5´orna.
http://innosund.com/content/view/17/52/ är ett bra företag som fixar styrdon och JA! Bilen går att köra utan ABS-styrdon och med detta bortmonterat.

Kan tillägga att ABS-lapan har fungerat ibland och CE lapan börja lysa efter att jag kört lugnt och skulle köra in på en mindre väg med mycket snö. Men bilen går som vanligt och startar utan problem.

Så ni tror att de hänger ihop?

1 562 Inlägg
1 januari 2011
alla verkstäder som har exempelvis autodata bör kunna kolla dina felkoder.

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
Lämna in den på typ Mekonomen eller Speedy's som läser ut felkoder billigare än de 1000-1500 kr Saab vill ha om du inte är tjenis med dom smile

Sök