Volvo 245, startar ej vid minusgrader.

STENonfire
17 december 2010 · 29 Inlägg

Hej. Min 245a 1988 (b230f) startar ej vid minus grader. räcker med 1- grad. ända sättet att få igång den då är att försöka dra igång den några kilometer. Vid plus grader startar den direkt på nycklen. Gnista får den. Startgas kan den hoppa till snabbt men inget mer. HJÄLP???

danneC5
17 december 2010 · 186 Inlägg

bilen kanske försöker säg dig något? typ -Fixar du inte motorvärmare så vägrar jag starta! Så de så! smile

Nädå, men det kan väl seriöst inte vara så att det är så på pricken att den startar vid +1 och inte vid -1?!

RD_87 Skrotsamlare
17 december 2010 · 4 031 Inlägg

Defekt kallstartsventil eller termotidgivare?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
STENonfire
18 december 2010 · 29 Inlägg

danneC5 skrev:
bilen kanske försöker säg dig något? typ -Fixar du inte motorvärmare så vägrar jag starta! Så de så! smile

Nädå, men det kan väl seriöst inte vara så att det är så på pricken att den startar vid +1 och inte vid -1?!

Jo exakt så är det.



RD_87 skrev:
Defekt kallstartsventil eller termotidgivare?

Men kan de bli så illa då vid lite minus grader? vad e en termotidgivare?

RD_87 Skrotsamlare
18 december 2010 · 4 031 Inlägg

om det är precis vid -1 så är det jävligt underligt, isbildning i något kanske? Termotidgivaren styr kallstarten. På b230e så brukar dom bli jävligt svårstartade men det blir ju så fort sommaren är över typ.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Philip_W
18 december 2010 · 15 Inlägg

vatten i bränslesystemet. Rycker han vid nästan tom tank?

Volvo 945 Ltt "Rulen" (1995)
STENonfire
18 december 2010 · 29 Inlägg

Philip_W skrev:
vatten i bränslesystemet. Rycker han vid nästan tom tank?

aaa de gör han. sista litern går den som a min gamle epa. wink har kört i k-spirt

Philip_W
19 december 2010 · 15 Inlägg

aaa de gör han. sista litern går den som a min gamle epa.  har kört i k-spirt

men det är nog därför då, att vattnet fryser sen vid 0 går han igång så beter sig min 245 med tongue

Volvo 945 Ltt "Rulen" (1995)
STENonfire
19 december 2010 · 29 Inlägg

men det är ju typ fulltank. Körde med den igår. Drog igång den i några kilomter. sen starta den och gick perfekt. Och idag på morgonen lika död igen

bestboy
19 december 2010 · 7 Inlägg

Kallstartsventil, fukt i bränslesystemet, fukt i fördelaren så det fryser där och därmed isolerar lite gran? kan vara något av det?

Saab 9-3 turbo "saabelina" (1998)
PerArne Mycke vill ha mer...
19 december 2010 · 611 Inlägg

Kan det vara nåt elektriskt fel? Nån lödning som inte vill vara med när det blir så kallt, fast varför ska den då starta vid bogsering??

Har du bra batteri så den snurrar på med bra fart då?

//Per-Arne
STENonfire
20 december 2010 · 29 Inlägg

Tackar för hjälpen. Har provat en del av de. Ska testa byta vevaxel givaren. Hade en 740 som endast startade när man drog igång den i sommras. Då va den givaren kass men det känns ej som detta problemet.

Japp batteriet är kalas bra.

Senast redigerat av STENonfire (20 december 2010)

STENonfire
3 januari 2011 · 29 Inlägg

Bytte bränsle relä och den starta och gick i några dagar. fast anväde den rätt ofta då men men. men efter ha stått i nyår några dagar så vill han inte igen. Kan någon förklara kallstartsventilen för mig? gärna en bild

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang