2299
Sök

Volvo 740 startar inte längre!

13 Inlägg
9 januari 2011
du kan ha rätt (volvo_r-optik) ... luftmassemätaren sitter vid filtret på vänster sida.... i bilens riktning,,,   kolla så kabel sitter fast o så det inte e ärj....    men den tänder till när du sprutar in startgas????   då får du gnista...   ett bra tips är att köpa en verkstashandbok på biltema... hjälper väldigt mycket....        kolla relät som sitter vid fjäderbens infästningen på högersida (bilens riktning) i motor rummet. det går att ta bort plasten runt de o kolla så du inte har något ärj i de eller skador...........    har du tid o ork så hade det hjälp om du kunde ta nån bild o skicka till min msn så kan jag visa lite bättre........ marmstig_2002@hotmail.com

194 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
nej jag har inte ABS.    sitter bara enkel.

194 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
ja den tänder på startgas.   har 3 timmar till närmaste biltema så nej tack smile  hehe.

Arg Snickare
875 Inlägg
9 januari 2011
finns bra handböcker o köpa på mekonomen, ad bildelar. osv osv tro även det finns på någon mack. Haynes verkstadsbok för volvo 740 ska du ha. där står allt hur man ska göra.  bästa du kan köpa just nu.

194 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
men jag pallar inte åka 2 timmar för o köpa en bok.    hjälp mig med tips som jag kan testa istället.

Arg Snickare
875 Inlägg
9 januari 2011
va fan bor du i laplandsskogen eller?

562 Inlägg
9 januari 2011
Istället för att sitta och gissa om LMM är hel eller inte, så vore det på sin plats att mäta upp den! Mät med en multimeter inställd på spänningsmätning och mät mellan stift 2 och 3, ska ligga mellan 1,35-1,42v eller 1,25-1,30v (finns olika till LH 2.4).

Men som sagt iom att du har bränsle fram till railen så är ett hett tips att spridarna inte öppnar överhuvudtaget. Antingen provbyter du relät vid expansionskärlet eller så mäter du på den ena av kablarna som går till varje spridare för att kolla om det finns spänning fram tills spridarna (motorstyrenheten styr sedan dessa med en jordsignal). Vet inte exakt vilken kabelfärg spänningsmatningen har, men det märker du om du testar båda!

Om du inte har någon spänning fram till spridarna ligger felet troligtvis i spridarrelät som sitter på expansionskärlet, vilket redan är nämnt!

9-5 Aero Sedan -05

1 562 Inlägg
9 januari 2011
har du felkodsdosa på bilen så blinka ut dem.

Sök