4319
Sök

Problem med en "hackig" Clio

2 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
Jag har problem med min Renault Clio. Det är en 1.4 av årsmodell 1999.

Ska försöka förklara problemet: Bilen börjar helt plötsligt under körning "hacka till" och slutar nästan känna av att man trycker på gasen, nästan samma känsla som vid soppatorsk. Den svarar alltså knappt på gasen och trots att man trycker gasen i botten accelererar den knappt och är man i en uppförsbacke tar man sig knappt upp. Motorljudet låter i mina öron nästan som en gräsklippare och motorn blir dessutom varm. Det märks inte på temp.mätaren men däremot om man öppnar huven är det väldigt varmt och det kan till och med komma lite rök.

Bilen kan dock när som helst "hacka till" igen och börja gå som vanligt. För övrigt startar den jämt men brukar behöva en del grundgas för att "komma igång", annars kan den dö.

Är det någon som har en idé om vad felet är?
Vore mycket tacksam för svar! smile
Senast redigerat av Stinson (10 januari 2011)

1 043 Inlägg
10 januari 2011
Tändspole/tändspolar?

337 Inlägg
10 januari 2011
lyser/blinkar det någon lampa? hade en -04a som det var liknande symptom på, kändes som det gick på tre burkar, dock inte nåt konstigt med värme eller rök. på den var det ventilerna som behövdes ställas in. (7ggr inne på verkstan..)

har du bytt tändkablar nån gång? där kan du även ha boven.
Senast redigerat av Mitsuhini (10 januari 2011)

2 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
Mitsuhini skrev:
lyser/blinkar det någon lampa? hade en -04a som det var liknande symptom på, kändes som det gick på tre burkar, dock inte nåt konstigt med värme eller rök. på den var det ventilerna som behövdes ställas in. (7ggr inne på verkstan..)

har du bytt tändkablar nån gång? där kan du även ha boven.

Nån lysande/blinkande lampa har jag inte sett till..

Kanske skulle ta och kolla tändkablar eller tändspolar då tongue

Jag funderar på om det kan vara nåt med bränsletillförseln som krånglar. Är jag ute och cyklar där?

337 Inlägg
11 januari 2011
gör såhär. lägg ner en slant på en ordentlig service om detta inte är gjort på ett par år. byt luftfilter, bränslefilter, tändstift, tändkablar, rotor/fördelarlock eller om du har tändspole, (tändspole är ofta dyrt så den kan du vänta med) olja, oljefilter, beroende på hur långt den gått om det snart är dags för kamrem, spännrullar, vattenpump, generatorrem, servopumprem.

Sök