3053
Sök

dieselkonverterings problem...

examinerad raggarslusk
8 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
hejsan jag har ett projekt som jag har kört fast i.

själva projektet är en volvo pv från 1965 som jag vill konvertera om till diesel. motorn som är tilltänkt är en golf fyrcylindrig diesel. och växellådan är original (m40) fyrväxlad hur gör jag för att få allt att passa? tacksam för svar //Lalle

Eddie Meduza A Legend Never Dies!!

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
3 februari 2009
Du får bygga om sprängkåpan och lite sådan för å få det att passa, men tror du inte det hade varit enklare att ta en D24 motor eller liknande från Volvo och en växellåda som passar?
Känns även som en golfdiesel motor har lite för lite effekt för att det ska bli bra i en PV.

/Påsen

PÅSEN RACING

examinerad raggarslusk
8 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
hur då bygga om sprängkåpan? en d24 blir för stor. jag är inte ute efter att åka fort jag vill åka billigt:)

jag har det som projekt i skolan. jag vet fler här på garaget som har satt i golf diesel i

pv, amazon, och duett, typ alla som har m40 som standard låda. mvh lalle

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
3 februari 2009
Kolla hur Volvo gjorde när dom satt en Perkins dieselmotor i 140 serien ! Borde finnas beskrivet någonstans vad för vxllåda dom använde . Blev ju några tillverkade vad jag vet .

Schipperke rules !

Fri fart för ett fritt folk!
14 633 Inlägg
3 februari 2009
eftersom det är en vw motor som d24 är så är det inte omöjligt att d24 m46:A passar rakt på golf motorn bara en tanke..

det där med att vara ute efter att åka billigt bara för att man väljer en liten motor kan vara motsatta effekten om motorn måste jobba fullt hela tiden

Kör fort så hinner inget hända...

Anställd.. =)
126 Inlägg
3 februari 2009
Growe skrev:
det där med att vara ute efter att åka billigt bara för att man väljer en liten motor kan vara motsatta effekten om motorn måste jobba fullt hela tiden

Det e sant kolla på Golf IV 1,4 drar mer än min Galant 2,4...

Vadå konstapeln? jag bränner inte däck!! Ser du inte att jag har kört fast???
MSN: davidfock@hotmail.com
www.specialgrafik.se
www.club-s12.org

Olika
907 Inlägg
3 februari 2009
påsen skrev:
Du får bygga om sprängkåpan och lite sådan för å få det att passa, men tror du inte det hade varit enklare att ta en D24 motor eller liknande från Volvo och en växellåda som passar?
Känns även som en golfdiesel motor har lite för lite effekt för att det ska bli bra i en PV.

/Påsen

Jag har samma motor som i en Golf i min A4, den är på 110 hk och 240 Nm, tror det räcker till en PV smile

Hitta som sagt en sprängkåpa till en D24, lär stämma väldigt bra mot en 4 cyl.

Mvh
Fredrik

Egen företagare
864 Inlägg
3 februari 2009
jag har för mig att det ska finnas färdiga spängkåpor att köpa, men vet ej var, vet en som köpte det till en duett som de skulle sätta golf diesel med m40 låda.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

examinerad raggarslusk
8 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
oki men vart ska man leta efter en sådan sprängkåpa`? har typ letat överallt:(

D24 spränkåpor växer ju inte direkt på träd hehe ... tror ni inte att det räcker med en golf diesel? jag hoppas att de gör de. men vi får väl se hur de blir.
Senast redigerat av Dieselmaffian (4 februari 2009)

294 Inlägg
4 februari 2009
Det är samma fattning mot golfdieseln som d24an, om du har möjlighet så ska du absolut ta en M46 låda till D24, vet inte hur det blir mot bile, men motor och låda kommer gilla varandra wink

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

examinerad raggarslusk
8 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
oki men jag vill ju gärna ha kvar original lådan (m40) så ska försöka få tag i en adapter så att motor och växellåda passar:D

Ugglan-racing
362 Inlägg
4 februari 2009
Dieselmaffian skrev:
oki men jag vill ju gärna ha kvar original lådan (m40) så ska försöka få tag i en adapter så att motor och växellåda passar:D

gör som unpatterned  sa ta en m46 eller m47 så funkar de! så får du även en mkt stabilare låda än m40!

How does dust taste sucker??

Fri fart för ett fritt folk!
14 633 Inlägg
4 februari 2009
fredriq skrev:
påsen skrev:

/Påsen

Jag har samma motor som i en Golf i min A4, den är på 110 hk och 240 Nm, tror det räcker till en PV smile

Hitta som sagt en sprängkåpa till en D24, lär stämma väldigt bra mot en 4 cyl.

när någon skriver golf motor tror jag knappast det är en överladdad diesel motor på 110hk som tänks på
utan den gamla hedliga 1.6:An inte för att den är dålig
den går riktigt bra i en mk1 golf men i en pv tror jag den är trött som synden smile

Kör fort så hinner inget hända...

examinerad raggarslusk
8 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
tror ni att den blir för trött för o sitta i pv´n? jag ska kanske sätta i en m46 låda senare men just nu vill jag ha kvar m40. det blir säkert ett turbo bygge senare tongue

3 292 Inlägg
13 januari 2011
påsen skrev:

/Påsen

Problemet är bara att Duett och PV samt 140 och även amazon har för dåliga framvagnar för att orka med en sån gjutjärnsspis som en D24.. framvagnen kommer att säcka ihop totalt efter en tid.. välbeprövat under min epa tid.. så jag vet... smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Sök