3155
Sök

Volvo 945 ftt (fulltrycksturbo) dog under körning, startar men går endast på tomgång. HJÄLP?

16 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Tjenare, vill ha hjälp med att lösa ett problem, jag ska ev köpa en volvo 940 med fulltrycksturbo års -93,94 ungefär.

Det negativa är att den nätt och jämmt går,den går ojämt och så fort man gasar ska den enligt uppgift nästan dö

Det som hände va att ägaren var ute och körde sedan började lamdasondlampan lysa och sedan dog den bara. lamdasonden är tydligen bytt och styrboxen är tydligen också bytt? kan det vara turbon som skurit? kom med tips och trick! Tack på förhand!

Mvh: Jocke

7 281 Inlägg
15 januari 2011
Hål i en tryckslang eller intercoolern kanske.
Bilen ska inte bete sig sådär även om turbon är helt trasig.

16 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
okej, jag ska kolla det, nej och det konstiga är att den har varit inne på en verkstad men sedan hur seriöst dom har tittat på den vet jag inte

7 281 Inlägg
15 januari 2011
Men eftersom motorlampan lyser så borde ni kunna ta ut felkoderna och se vad den varnar för.

16 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
jo det är sant men då måste den in på verkstad väl? jo det skulle man antagligen kunna göra men jag hatar typ allt som har med ektronik att göra så de där har jag lite ångest för, men de är en gammal polisbil

7 281 Inlägg
15 januari 2011
Det finns många guider här på forumet om hur man gör för att få ur felkoderna på dessa bilar.
Vet ej själv i huvudet hur det var så du får söka lite.

16 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
okej, tackar så mycket för din hjälp, trevlig helg!

26 Inlägg
16 januari 2011
Hade liknande fel på min volvo 740 gl Den gick hur bra som helst på tomgång men när jag gasa så la han av. felet var luftmassemätaren en tråd hade gått av inne i den.

16 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
okej, tack, ska kolla upp!

4 253 Inlägg
17 januari 2011
Kimmen_ skrev:
Hade liknande fel på min volvo 740 gl Den gick hur bra som helst på tomgång men när jag gasa så la han av. felet var luftmassemätaren en tråd hade gått av inne i den.

Precis, Har haft samma fel på en 740 och en 940. Om du bara kopplar loss kontakten till lmm så ska du kunna köra med den. Den kommer att gå väldigt ojämt och det är säkert inte bra att göra ett längre tag men det är ett lätt sett att testa på iaf och om det skulle krångla igen så kmr du iaf hem:)

16 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
zemet skrev:
Kimmen_ skrev:

Precis, Har haft samma fel på en 740 och en 940. Om du bara kopplar loss kontakten till lmm så ska du kunna köra med den. Den kommer att gå väldigt ojämt och det är säkert inte bra att göra ett längre tag men det är ett lätt sett att testa på iaf och om det skulle krångla igen så kmr du iaf hem:)

Okej lmm kontakten är det den som sitter vid luftfiltret?

Sök