Spacers, bra idé ?

Nicklas_91
21 januari 2011 · 28 Inlägg

TJA
Har funderat på att sätta spacers i bak på min Golf 3a för att det inte ska se konstigt ut om man breddar skärmarna. smile Men har hört att det ska slita på lagrena och det kan ja förstå , men är de någon som vet hur mycket mer de sliter? För man har ju hört både att det inte är någon störe farar och andra säger att det knappt håller alls smile Och hur tjock är lämpligt? har tänkt mej ca. 10mm eller är jag helt ute å cyklar:P

Toyota Supra MKIV "BAD ONE" (1994)
Onee
21 januari 2011 · 342 Inlägg

Nicklas_91 skrev:
TJA
Har funderat på att sätta spacers i bak på min Golf 3a för att det inte ska se konstigt ut om man breddar skärmarna. smile Men har hört att det ska slita på lagrena och det kan ja förstå , men är de någon som vet hur mycket mer de sliter? För man har ju hört både att det inte är någon störe farar och andra säger att det knappt håller alls smile Och hur tjock är lämpligt? har tänkt mej ca. 10mm eller är jag helt ute å cyklar:P

kör 25mm på min 740ti å det funkar perfekt. allt hänger på hur seriösa grejer du köper, kompisen köpte skit spacers som var dåligt gjorda å han byte hjullager i fram 3 gånger på 1 år

JimmyAndersson
21 januari 2011 · 1 679 Inlägg

körde kanske 500 - 800mil sommras med ca 35mm spackers runt om på min 740 smile
Hade ett riktigt dålig lager i början av våren men det förvärrades inte och när jag bytte det lagret har jag inte märkt av nåt alls  smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Aerodynamik ...
21 januari 2011 · 7 120 Inlägg

Kör på kvalité saker så är det ingen fara. Ska köra på närmare 30mm på min Nissan.

jimmzzan
21 januari 2011 · 1 168 Inlägg

får jag fråga, hur kan hjullager slitas mer om man har en spacer i taskig alu. ist för en spaces i riktig kvalite alu.?  big_smile

Aerodynamik ...
21 januari 2011 · 7 120 Inlägg

jimmzzan skrev:
får jag fråga, hur kan hjullager slitas mer om man har en spacer i taskig alu. ist för en spaces i riktig kvalite alu.?  big_smile

Mer tyngd och obalans.

Sen är ju frågan HUR mycket det slits. tongue

Senast redigerat av Aerodynamik (21 januari 2011)

jimmzzan
21 januari 2011 · 1 168 Inlägg

Aerodynamik skrev:

jimmzzan skrev:
får jag fråga, hur kan hjullager slitas mer om man har en spacer i taskig alu. ist för en spaces i riktig kvalite alu.?  big_smile

Mer tyngd och obalans.

Sen är ju frågan HUR mycket det slits. tongue

jo, men det vet jag. big_smile
men om man har en spacer utav DÅLIG kvalite, och en spacer av BRA kvalite. hur kan den med dåliga kvalite slita mer än den med bra kvalite? SÅ löd frågan big_smile

Aerodynamik ...
21 januari 2011 · 7 120 Inlägg

jimmzzan skrev:

Aerodynamik skrev:

jimmzzan skrev:
får jag fråga, hur kan hjullager slitas mer om man har en spacer i taskig alu. ist för en spaces i riktig kvalite alu.?  big_smile

Mer tyngd och obalans.

Sen är ju frågan HUR mycket det slits. tongue

jo, men det vet jag. big_smile
men om man har en spacer utav DÅLIG kvalite, och en spacer av BRA kvalite. hur kan den med dåliga kvalite slita mer än den med bra kvalite? SÅ löd frågan big_smile

Jag svarade ju på det roll

jimmzzan
21 januari 2011 · 1 168 Inlägg

Aerodynamik skrev:

jimmzzan skrev:

Aerodynamik skrev:

Mer tyngd och obalans.

Sen är ju frågan HUR mycket det slits. tongue

jo, men det vet jag. big_smile
men om man har en spacer utav DÅLIG kvalite, och en spacer av BRA kvalite. hur kan den med dåliga kvalite slita mer än den med bra kvalite? SÅ löd frågan big_smile

Jag svarade ju på det roll

Ja, men alu väger ju inget, och vad är viktskillnaden i alu utav kvalite och alu utan kvalite?

obalans, det har du kanske en poäng i.

Bensinskallen P o r s c h e
21 januari 2011 · 1 700 Inlägg

Onee skrev:

Nicklas_91 skrev:
TJA
Har funderat på att sätta spacers i bak på min Golf 3a för att det inte ska se konstigt ut om man breddar skärmarna. smile Men har hört att det ska slita på lagrena och det kan ja förstå , men är de någon som vet hur mycket mer de sliter? För man har ju hört både att det inte är någon störe farar och andra säger att det knappt håller alls smile Och hur tjock är lämpligt? har tänkt mej ca. 10mm eller är jag helt ute å cyklar:P

kör 25mm på min 740ti å det funkar perfekt. allt hänger på hur seriösa grejer du köper, kompisen köpte skit spacers som var dåligt gjorda å han byte hjullager i fram 3 gånger på 1 år

740 har stel bakaxel och därav annorlunda belastningar på lagret wink

Men rent generellt så är 10-20 absolut ingen fara. När man åker över 30 eller mer så börjar det bryta mer på lagrena. Stora spacers försämrar egenskaperna också om man bara trycker ut däcken wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
schnauz
21 januari 2011 · 1 758 Inlägg

Tyngden på spacern lär vara helt försumbar i sammanhanget, även om vi tar i ordentligt och säger att det diffar två kilo mellan en "finspacer" i alu och en "fulspacer" i stål. Krafterna som uppstår av fjädringsrörelse etc. är väldigt mycket större!

Det som kan göra att lagrena tar mer stryk är om det blir brytande krafter i dem. Observera dock att detta givetvis beror på ET också!. Även om man har t.ex. 100 mm spacers så behöver det ju inte bli några brytkrafter, bara fälgen är "rätt".

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2011 · 13 746 Inlägg

som sagt förhållandet till orginal et och et med spacers är det som avgör om hjulagret slits mer inte kvaliten på spacern om nu inte hela skiten är snett av bara f-n så fälgen slår av tusan

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Nicklas_91
22 januari 2011 · 28 Inlägg

Tack för alla svar big_smile nu vet ja lite mer i alla fall då big_smile om någon har tipps på vart man får tag på ett par prisvärda xå får ni gärna säga de me ;D

Toyota Supra MKIV "BAD ONE" (1994)
ts85
22 januari 2011 · 729 Inlägg

Jag har kört med Biltemas specers, 8-10mm bak (5+3mm eller 5+5mm) och 3mm eller 5mm fram och jag har inte märkt att mina lager eller något annat skulle slitas snabbare! Så ska du bara ha 10mm funkar Biltemas bra (billigt!) men ska du ha mer än 10mm löns det nog att köpa nåt av bättre kvalité som är svarvade i ett stycke...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 januari 2011 · 13 746 Inlägg

ts85 skrev:
Jag har kört med Biltemas specers, 8-10mm bak (5+3mm eller 5+5mm) och 3mm eller 5mm fram och jag har inte märkt att mina lager eller något annat skulle slitas snabbare! Så ska du bara ha 10mm funkar Biltemas bra (billigt!) men ska du ha mer än 10mm löns det nog att köpa nåt av bättre kvalité som är svarvade i ett stycke...

är väldigt dålig ide att ha så breda spacers utan styrning all belastning hamnar på bultarna då

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ts85
22 januari 2011 · 729 Inlägg

Growe skrev:

ts85 skrev:
Jag har kört med Biltemas specers, 8-10mm bak (5+3mm eller 5+5mm) och 3mm eller 5mm fram och jag har inte märkt att mina lager eller något annat skulle slitas snabbare! Så ska du bara ha 10mm funkar Biltemas bra (billigt!) men ska du ha mer än 10mm löns det nog att köpa nåt av bättre kvalité som är svarvade i ett stycke...

är väldigt dålig ide att ha så breda spacers utan styrning all belastning hamnar på bultarna då

Fast nu har jag 5x100 och det är det minsta som går till Biltemas universalspacers så lite stöd får bultarna. Och så har jag längre hjulbultar så bultarna lär inte belastas så att det skulle vara nån fara...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 januari 2011 · 13 746 Inlägg

ts85 skrev:

Growe skrev:

ts85 skrev:
Jag har kört med Biltemas specers, 8-10mm bak (5+3mm eller 5+5mm) och 3mm eller 5mm fram och jag har inte märkt att mina lager eller något annat skulle slitas snabbare! Så ska du bara ha 10mm funkar Biltemas bra (billigt!) men ska du ha mer än 10mm löns det nog att köpa nåt av bättre kvalité som är svarvade i ett stycke...

är väldigt dålig ide att ha så breda spacers utan styrning all belastning hamnar på bultarna då

Fast nu har jag 5x100 och det är det minsta som går till Biltemas universalspacers så lite stöd får bultarna. Och så har jag längre hjulbultar så bultarna lär inte belastas så att det skulle vara nån fara...

problemet är att styrningen inte hjälper till alls

bästa är att köra spacers med styrning

men 1cm är rätt mycket utan styrning

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
stewii
26 januari 2011 · 318 Inlägg

Kolla med manton.se, de har riktigt bra grejer och är ett seriöst företag! Har själv beställt där och funkar kanon smile

Nicklas_91
27 januari 2011 · 28 Inlägg

okej ska kika där big_smile

Toyota Supra MKIV "BAD ONE" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang